printlogo


کد خبر: 241764تاریخ: 1400/9/29 00:00
اخبار

حکمرانی نوین یکی از مسائل جدی و اساسی کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌: بدون ‌شک مبدا تحول جوامع و ملت‌ها بیش از آنکه از علم و تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است و این مساله است که می‌تواند اساس کار باشد و دیگر نهادهای علمی تحت تاثیر علوم انسانی هستند. 
محمدباقر قالیباف در آیین گشایش ششمین گردهمایی بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: بحث حکمرانی نوین امروز یکی از مسائل جدی و اساسی کشور است که باید مورد توجه ما قرار گیرد. وی افزود: بدون ‌شک مبدا تحول جوامع و ملت‌ها بیش از آنکه از علم و تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است و این مساله است که می‌تواند اساس کار باشد و دیگر نهادهای علمی تحت تاثیر علوم انسانی هستند، بویژه اگر بخواهیم تحول بنیادی در جامعه داشته باشیم و مکتب سیاسی امام خمینی و یک نظام دینی و ولایی را پیش ببریم که علاوه بر انطباق بر زیست‌بوم ایران عزیز، درونمایه و اساس آن برخاسته از اسلام و مکتب اهل‌بیت باشد، باید از ابتدای انقلاب به شکل هوشمندانه به این حوزه توجه می‌کردیم. رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی سریع و برق‌آسا به رهبری داهیانه امام(ره) محقق شد و ایشان جز برای خدا کلامی نگفت و گامی برنداشت و با همه وجود به سنت‌های الهی اعتقاد داشت و ملت عزیز نیز خالصانه و مجاهدانه در این مسیر حرکت کرد، گفت: انقلاب ما با یک حرکت عظیم مردمی، جوشیده از مکتب قرآنی شکل گرفت و درست در زمانی بود که دین و اسلام و معنویت در چنبره مکاتب انسان‌‌ساخت و مادی محاصره بود، کسی تصور نمی‌کرد دین چنین حرکتی کند. وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب زمانی به وقوع پیوست که تفکر اسلامی و ناب، عقلانیت متصل به وحی بود، عنوان کرد: مکاتب زمان جنگ سرد در دهه 70 میلادی را ببینید که هیچ اتفاق سیاسی، فرهنگی و جنگی در هیچ کشوری نمی‌افتاد مگر اینکه در چنبره ۲ ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق بود و جایی برای نفس کشیدن نبود؛ حال بروز و ظهور انقلاب اسلامی را ببینید، لذا باید به این عناصر در حکمرانی نوین امروز توجه کنیم که چه شد انقلاب اسلامی در اوج قدرتی که هیچ جنبنده‌ای در هیچ عرصه‌ای نمی‌توانست ابراز وجود کند و در کشوری که در همه ابعاد از یک سو در سیطره امپریالیسم غرب و از سوی دیگر تحت فشار و مبارزه با شوروی و جبهه شرق بود، به وقوع پیوست. 
***
معاون وزیر خارجه اعلام کرد
گسترش همکاری‌های ایران و هند در چابهار
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: همکاری‌های تجاری ایران و هند در منطقه چابهار گسترش می‌یابد. مهدی صفری پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با بیان اینکه موضوع این جلسه درباره روابط با هند بود، گفت: یکی از مسائل مهم سرمایه‌گذاری در چابهار است که این موضوع در حال «رفعِ موانع» است. وی ادامه داد: مساله بعدی درباره سرمایه‌گذاری برخی کشورها در چابهار است که کشورهای همسایه از جمله افغانستان بتوانند شرکت‌های «جوینت ونچر» (مشارکتی) ایجاد و محصولات آن را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و هند صادر کنند. صفری با اشاره به اینکه در جلسه دیروز تاکید بر تهاتر با هند شد، گفت: هندی‌ها اخیرا تقاضای خرید میعانات داشتند که ما گفتیم به صورت تهاتر این کار را انجام می‌دهیم؛ همچنین ما مقدار زیادی مواد اولیه دارو از هند وارد می‌کنیم که برای این واردات باید ارز مورد نیاز از طریق تهاتر تأمین شود.  معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین رشد صادرات ایران به هند را زمینه‌ساز تهاتر با این کشور دانست.  صفری در ادامه با اشاره به اینکه یک «ساپلای کریدیت» (خط اعتباری) هم فراهم شده است، افزود: این در زمینه غذا و دارو است که هفته پیش نهایی شد. وی همچنین تاکید کرد: هند توانست از فرصت چابهار استفاده کند، ما به سرمایه‌گذاران سایر کشورها هم پیشنهاد کرده‌ایم که در چابهار سرمایه‌گذاری داشته باشند؛ چابهار فاصله کمی با پاکستان دارد و ما تلاش داریم این کریدور را هم فعال کنیم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره میزان تعرفه کالاها در تجارت با هند اظهار کرد: امیدواریم این تعرفه‌ها با توافق انجام شده، بتواند رشد روابط تجاری را فراهم کند. 
***
ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین کاملا جدیت دارد
نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: تردیدی ندارم تهران درباره حصول توافقی برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها بسیار جدی است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات ایران و ١+٤ در وین در پیامی توئیتری تاکید کرد ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین کاملا جدیت دارد. اولیانوف نوشت: به عنوان رئیس هیات روسی در گفت‌وگوهای وین که از نزدیک با هیات ایران در ارتباط بوده‌‌ام، تردیدی ندارم تهران درباره دستیابی به توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها در مدت زمانی کوتاه بسیار جدی است. 
***
راه‌اندازی کریدور جدید «ایران، آذربایجان، گرجستان و اروپا»
سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در صفحه شخصی خود در توئیتر از فعال شدن یک کریدور جدید در منطقه قفقاز میان ایران و اروپا خبر داد و نوشت: «بعد از احیای کریدور اکو (پاکستان، ایران، ترکیه) و نیز راه‌اندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال - جنوب (فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران، خلیج‌فارس و هند)، این هفته شاهد فعال شدن کریدور جدید ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا خواهیم بود».

Page Generated in 0/0211 sec