printlogo


کد خبر: 241778تاریخ: 1400/9/30 00:00
«آش پشت جبهه» منتشر شد
مربیانی که برای ایران هم پدری کردند، هم مادری

منان اصغری: کتاب «آش پشت جبهه»؛ خاطرات مربیان پرورشی دهه 60 اهواز به قلم آسیه طافی توسط انتشارات «راه‌یار» چاپ و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در مقدمه این کتاب به قلم نویسنده می‌خوانیم: «انقلاب پیروز شده و ساختارهای سیاسی، نظامی و فرهنگی کشور هنوز شکل نگرفته بود. در میان شعارها و چنددستگی‌ها، عده‌ای انقلابی 23-22 ساله، پرشور و آرمان‌گرا، در دورهمی‌های مسجدشان اتاقکی به نام «امور تربیتی» راه انداختند و اسم‌شان شد مربی پرورشی و تربیتی. هیچ‌کدام‌شان زیر بار مسؤولیت نمی‌رفتند و پست‌ها را به هم تعارف می‌کردند. نه به این دلیل ‌که نمی‌توانستند؛ چون یقین داشتند دیگری بهتر است و این بار را بهتر به مقصد می‌رساند. اوایل، فعالیت‌های‌شان به مدرسه محدود بود و سر و کله زدن با گروهک‌هایی که خودشان را صاحب انقلاب می‌دانستند و در مدرسه دنبال پایگاه می‌گشتند. مخالفان انقلاب فهمیده بودند راه به انحراف کشاندن انقلاب، از مدرسه می‌گذرد؛ پس سراغ مدیران مدارس می‌رفتند و با وعده‌های دروغین، آنها را فریب می‌دادند. مربیان پرورشی باید از حریم مدرسه حراست می‌کردند و جلوی سنگ‌اندازی‌های آنها می‌ایستادند. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه نخستین هواپیمای عراقی، دیوار صوتی اهواز را شکست و زنگ دفاع به صدا درآمد و مربیان تربیتی و پرورشی اورکت بسیجی و سپاهی به تن کردند. در این میان، مربیان پرورشی دیروز اهواز و بسیجیان و سپاهیان امروز ایران دلسوزانه برای جبهه پدری کردند و مادری... .
مربیان پرورشی با درگیر کردن دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها، جنگ را مردمی و جبهه‌ها را به محلی برای تحصیل دانش‌آموزانی تبدیل کردند که دفاع از کشور اولویت اول زندگی‌شان شده بود... . 
آنها از دورانی که حقوق‌شان کفاف زندگی روزمره‌شان را هم نمی‌داد، به عنوان دوره طلایی زندگی خود یاد می‌کنند. نقش این مبارزان شجاع و بی‌ادعای میدان جنگ نظامی و فرهنگی را نمی‌توان نادیده گرفت که دست به دست هم کارنامه درخشانی در هر ۲ میدان به یاد گذاشتند. جنگ تمام شده بود و تازه داشت خستگی از تن آنها در می‌رفت که خبر انحلال امور تربیتی را شنیدند و امور تربیتی به خاطره‌ها پیوست». کتاب «آش پشت جبهه»، هفتمین جلد از عناوین ناشر در رده «مدارس انقلاب»، خاطرات تعدادی از مربیان پرورشی شهرستان اهواز و فراز و فرودهای فعالیت‌شان از زمان تأسیس در سال 1359 تا زمان انحلال امور تربیتی را روایت می‌کند. 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «یک ماشین پتوی کثیف و خونی خالی کردند توی حیاط مدرسه امت. بعد از کلاس، بعضی بچه‌ها پتوها را زدند زیر بغل‌شان و بردند خانه. بردند تا پتوها را توی خانه بشویند! پتوهایی را که مانده بود، با کمک چند تا از بچه‌ها بردیم گوشه حیاط خانه ننه امامی مستخدم مدرسه. شیلنگ و لگن را آماده کردیم و با پا و دست افتادیم به جان پتوها. شستن و پهن کرد‌ن‌شان روی دیوار مدرسه چند ساعتی طول کشید. هنوز خستگی تن‌مان در نرفته بود که دست و پای‌مان قرمز شد و شروع کرد به سوزش و خارش. روز بعد که مدرسه باز شد و بچه‌ها آمدند، همان‌هایی هم که پتو برده بودند خانه حال و روز ما را داشتند! هیچ‌کدام نمی‌دانستیم علتش چیست. رفتیم دکتر. بعد از معاینه گفت: «اثرات شیمیاییه. مال همون پتوهاییه که شستین». من و بچه‌ها همدرد رزمندگان خط مقدم شده بودیم؛ در جبهه کلاس و مدرسه».
کتاب «آش پشت جبهه» که تحقیق آن برعهده سیدمحمد آل‌عمران، زینب بابایی و زهرا قراچه بوده و تدوین آن توسط آسیه طافی صورت گرفته، در 200صفحه، شمارگان 1000 جلد و با قیمت 45 هزار تومان توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده است و علاقه‌مندان علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند. 

Page Generated in 0/0051 sec