printlogo


کد خبر: 241785تاریخ: 1400/9/30 00:00
دور دنیا

۲۰۸ کشته بر اثر توفان در فیلیپین
شمار قربانیان توفان «رای» در فیلیپین به 208 نفر افزایش یافت. این توفان سهمگین که از روز پنجشنبه مناطق مرکزی و جنوب شرق این کشور را درنوردیده‌، شدیدترین توفانی است که امسال فیلیپینی‌ها با آن مواجه شده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، عملیات امداد به منظور یافتن 52 مفقود این توفان ادامه دارد. همچنین 239 نفر نیز در پی وقوع این توفان زخمی شده‌اند. بر اساس آخرین آمارها، بیش از 780 هزار نفر در مناطق توفان‌‌زده تحت تاثیر سیل و توفان قرار گرفتند و بیش از 300 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. «رای» که «فوق توفان» نامیده می‌شود، جمعه‌شب پس از هجوم به استان‌های جزیره‌ای جنوبی و مرکزی به دریای چین جنوبی رسید. «رای» در شدیدترین حالت خود بادهای پایداری با سرعت 195 کیلومتر در ساعت و وزش بادهایی با سرعت 270 کیلومتر در ساعت داشت که یکی از قوی‌ترین بادها در سال‌های اخیر است که مجمع‌الجزایر آسیای جنوب شرقی را درنوردید. انتظار می‌رود با ادامه عملیات جست‌وجو و نجات که به دلیل قطعی برق و ارتباطات با مشکل مواجه شده بود، تعداد کشته‌ها بیشتر شود. هر سال حدود 20 توفان فیلیپین را درگیر می‌کند. این مجمع‌‌الجزایر در منطقه «حلقه آتش» در اقیانوس آرام واقع شده است که آن را به یکی از مستعدترین کشورهای جهان برای در معرض توفان قرار گرفتن تبدیل کرده است. 
***
ورود آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها ممنوع
در بیانیه‌ای که روز دوشنبه توسط دفتر «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شد، این دفتر اعلام کرد ایالات متحده به فهرست قرمز این رژیم اضافه شده است. دفتر بنت با اشاره به اجرای محدودیت‌ها برای کاهش سرعت گسترش نوع بسیار مسری کرونا موسوم به «اُمیکرون»، ایالات‌متحده را به لیست «پرواز ممنوع» خود اضافه کرده است و شهروندان خود را از بازدید از آمریکا بدون مجوز خاص منع کرده است. شهروندان انگلیسی هم از نیمه‌شب یکشنبه 19 دسامبر، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس «کووید-19»، از ورود به آلمان منع شدند. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط آژانس آلمانی «پیشگیری و کنترل بیماری موسسه رابرت کخ»، انگلیس اکنون به عنوان یک منطقه نگران‌کننده طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که بشدت تحت تأثیر «کووید-19» بویژه نوع اُمیکرون قرار دارد. علاوه بر انگلیس، لیست آلمان از کشورهایی که بشدت تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند شامل دانمارک، آندورا، نروژ، لبنان و فرانسه است که سفر از آن کشورها نیز ممنوع است. 
***
قصد اسرائیل برای اعدام میدانی فلسطینی‌ها
ارتش اشغالگر قدس دستور تیراندازی مستقیم به سمت تظاهرات‌کنندگان فلسطینی را به نیروهای خود داد. تارنمای لبنانی العهد فاش کرد آویو کوخافی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به نظامیان تحت فرمانش اجازه داده به سمت افرادی که وارد پایگاه‌های نظامی یا مناطق تیراندازی می‌شوند، شلیک کنند اما در عین حال این دستور می‌تواند چنین تعبیر شود که نیروهای اشغالگر در مناطق کرانه باختری به بهانه پرتاب سنگ یا کوکتل مولوتف توسط جوانان معترض فلسطینی، به سوی آنان شلیک کنند. بر اساس این دستور، ارتش اشغالگر عبری برای حمایت از اجرایی شدن این دستوارت تأکید کرده که نظامیان اسرائیلی حق کامل برای پاسخگویی و تیراندازی در صورت احساس خطر برای جان‌شان را دارند و حتی می‌توانند به سمت پرتاب‌کنندگان سنگ که مکان مورد نظر را ترک کرده‌اند نیز تیراندازی کنند. این دستور دست نظامیان صهیونیست را تا آنجا برای جنایت باز می‌گذارد که آنها حتی می‌توانند حین یورش به منازل فلسطینیان در کرانه باختری، به بهانه حفظ امنیت خود، دست به اعدام‌های میدانی فلسطینیان بزنند.
***
زخمی شدن ۶۷ فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها در نابلس
۶۷ فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست در شمال غرب نابلس بر اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی و جنگی و گاز اشک‌آور زخمی یا دچار حالت خفگی شدند. به گزارش خبرگزاری وفا، احمد جبرئیل، مدیر مرکز اورژانس هلال‌احمر نابلس گفت: در درگیری‌های صورت گرفته در روستای برقه در شمال غرب نابلس، کادر آمبولانس ۱۵ مصدوم را مشاهده کردند که بر اثر اصابت گلوله‌های پلاستیکی مملو از فلز زخمی شده و ۵۲ مورد دیگر بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شده بودند. جبرئیل افزود:  همچنین ۴ نفر از فلسطینیان در حمله شهرک‌نشینان به خودروی در حال عبور آنها در نزدیکی روستای برقه زخمی شدند. درگیری‌ها در روستای برقه از ۲ روز پیش بین جوانان فلسطین و نظامیان صهیونیست آغاز شده است. این درگیری‌ها پس از آن بالا گرفت که نظامیان و شهرک‌نشینان سعی داشتند به منازل ساکنان این روستا حمله کنند. 
***
پسکوف: به استقرار تسلیحات ناتو در مرزهای روسیه پاسخ می‌دهیم
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه دیروز (دوشنبه) هشدار داد استقرار تسلیحات ناتو در مجاورت مرزهای این کشور، پاسخ متقابل را به همراه خواهد داشت. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: «این مساله پوشیده نیست که استقرار انواع مختلف تسلیحات در مجاورت مرزهای ما، که ممکن است تهدیدی برای ما محسوب شود، نیازمند گام‌های مناسبی برای متعادل کردن اوضاع خواهد بود. در این باره گزینه‌های مختلفی وجود دارد». سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به ادعای رئیس‌جمهور اوکراین برای آمادگی جهت دیدار با همتای روس به‌منظور تنش‌زدایی میان دوطرف گفت: «در واقع هیچ‌گونه آماده‌سازی اساسی برای دیدار میان ۲ رئیس‌جمهور انجام نشده است و ما پیشنهاد ویژه‌ای از طرف شرکای اوکراینی خود دریافت نکرده‌ایم».

Page Generated in 0/0055 sec