printlogo


کد خبر: 241829تاریخ: 1400/10/1 00:00
دور دنیا

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل: 
دلیل اصلی پیچیدگی‌های اوضاع انسانی در سوریه، اشغالگری ترکیه است
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل دیشب در سخنانی در نشست شورای امنیت سوریه، حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه را مصداق اشغالگری خواند و گفت «اشغالگری و جنایات و حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی» علت اصلی سختی‌ها و دشواری‌های مربوط به وضعیت بشردوستانه در سوریه است. بسام صباغ بار دیگر بر مواضع خود در رد مکانیزم انتقال کمک‌های بشردوستانه‌ به سوریه از طریق مرزهای این کشور با ترکیه تأکید کرد و اظهار داشت این مکانیزم نقض حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه است. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه «سانا»، وی همچنین بر لزوم بستن اردوگاه بدنام الرکبان تأکید کرد و گفت: این اردوگاه تنها بر رنج شهروندان سوری و حمایت از گروه‌های تروریستی از سوی رژیم اشغالگر می‌افزاید. نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت دمشق به ارائه تسهیلات لازم به سازمان ملل و نهادهای ذی‌ربط اجرای قطعنامه 2585، به‌ازای ممانعت از ترکیه و تجهیزات تروریستی این کشور در ادلب ادامه می‌دهد. 
***
پاکستان موشک کروز «بابر» را با موفقیت آزمایش کرد
ارتش پاکستان تنها ۳ روز پس از آزمایش اخیر موشکی رقیب سنتی خود هند، دیروز اعلام کرد یک فروند موشک کروز موسوم به «بابر-۱ بی» را به طور موفقیت‌آمیز آزمایش کرد. رقابت موشکی در شبه‌قاره میان پاکستان و هند با وجود فروکش کردن تنش‌های مرزی میان ۲ کشور طی ماه‌های اخیر همچنان ادامه دارد. ارتش پاکستان تنها چند روز پس از اقدام اخیر هند مبنی بر آزمایش موفقیت‌آمیز یک فروند موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی، دست به آزمایشی مشابه زد. این دومین آزمایش موشکی ارتش پاکستان طی یک ماه اخیر محسوب می‌شود. ارتش پاکستان روز سه‌شنبه از آزمایش موفق موشک کروز «بابر-۱ بی» خبر داد اما هیچ جزئیاتی از نحوه قابلیت آن یعنی توانایی حمل سلاح متعارف یا غیرمتعارف ارائه نداد. در بیانیه‌ای در این باره آمده است: «موشک بومی کروز «بابر» با نسخه پیشرفته به‌روز‌رسانی و با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. ارتش پاکستان آزمایش موشکی دیروز را گامی اساسی در جهت تکمیل توانایی بازدارنگی این کشور عنوان کرد». پاکستان و هند که رقیب سنتی یکدیگر در منطقه جنوب آسیا محسوب می‌شوند، هر از گاهی موشک‌های مختلف با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای آزمایش می‌کنند. 
***
سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی
کاخ سفید اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا طی هفته جاری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر خواهد کرد. سفر سالیوان بخشی از تلاش‌های آمریکا برای رایزنی نزدیک با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران است. واشنگتن در عین حال سعی می‌کند روابط خود با تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز تقویت کند. یک مقام ارشد دولت بایدن در این باره گفت: سفر سالیوان به اسرائیل مدت زمان زیادی است برنامه‌ریزی شده و نشانگر اهمیت مسائل خاورمیانه برای دولت بایدن است. این سفر فرصتی برای مشاور امنیت ملی کاخ سفید است تا به صورت رو‌دررو با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همتای اسرائیلی‌اش  دیدار کند. این مقام ارشد دولت آمریکا افزود: ایران یک موضوع بسیار مهم در جریان سفر سالیوان به اسرائیل خواهد بود. این مذاکرات ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های ما درباره تهدیدات مداوم ایران است، بویژه برنامه هسته‌ای تهران و همین طور فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه. سالیوان در جریان این سفر قصد دارد با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در کرانه باختری رود اردن دیدار کند. 
***
شلیک موشک کروز روسیه در دریای ژاپن
ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه از یک زیردریایی این کشور مستقر در دریای ژاپن، موشک کروز «کالیبر» شلیک کرد. رسانه‌های روسیه سه‌شنبه (دیروز) از آزمایش موفق یک موشک کروز این کشور در دریای ژاپن خبر دادند. بنا بر گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری «ریانووستی» روسیه، مسکو در یک آزمایش موشکی در دریای ژاپن از یک زیردریایی موشک کروز شلیک کرد. طبق این گزارش، روسیه روز سه‌شنبه در جریان یک رزمایش از زیردریایی مستقر در دریای ژاپن موشک کروز «کالیبر» شلیک و این موشک به هدف مدنظر در فاصله هزار کیلومتری برخورد کرده است. ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه اعلام کرد در این رزمایش ناوهای جنگی، هواپیماها و پهپادها هم مشارکت داشتند. آزمایش موشکی روسیه در دریای ژاپن در شرایطی انجام شده که اختلاف قدیمی ۲ کشور بر سر تملک برخی جزایر همچنان ادامه دارد. جزایر مورد مناقشه توکیو و مسکو که در روسیه جزایر «کوریل جنوبی» و در ژاپن «سرزمین‌های شمالی» خوانده می‌شود، در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف اتحاد جماهیر شوروی سابق درآمد و در آن زمان نیروهای شوروی ۱۷ هزار ژاپنی ساکن جزایر را بیرون راندند. 
***
تظاهرات ضدآمریکایی در کابل
شماری از شهروندان کابل با شرکت در تظاهراتی در واکنش به مسدود ماندن پول‌های افغانستان با سر دادن شعارهایی خواستار آزاد‌سازی این پول‌ها شدند. این افراد با پارچه‌هایی که روی آن نوشته شده بود، «چرا پول ما را آزاد نمی‌کنید؟» و «آیا جهان منتظر وقوع فاجعه بشری در افغانستان است؟» از واشنگتن خواستند هر چه سریع‌تر پول‌های مسدود شده این کشور در بانک‌های آمریکا را آزاد کند. حدود ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان پس از حاکمیت طالبان در این کشور مسدود شد. مقامات طالبان با اشاره به تنگناها و مشکلات اقتصادی و مالی مردم بارها خواستار آزاد‌سازی این پول‌ها شده‌اند.

Page Generated in 0/0059 sec