printlogo


کد خبر: 241830تاریخ: 1400/10/1 00:00
هیأت چارچوب هماهنگی به ریاست المالکی در پی رایزنی با بارزانی در اقلیم کردستان
بیت شیعی به دنبال ائتلاف اکثریت

منابع عراقی خبر دادند هیأتی از چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق به ریاست رئیس ائتلاف دولت قانون، امروز چهارشنبه عازم اربیل خواهد شد. بغداد الیوم گزارش داد هیأتی از چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق که شامل اکثریت جریان سیاسی شیعه جز جریان صدر می‌شود، امروز عازم اقلیم کردستان عراق خواهد شد. یک منبع آگاه اعلام کرد این هیات به ریاست «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون خواهد بود و با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و برخی شخصیت‌های دیگر کُرد درباره پرونده تشکیل دولت رایزنی خواهد کرد.  «کاطع الرکابی» عضو ارشد ائتلاف دولت قانون به عنوان یکی از اصلی‌ترین جریانات عضو ائتلاف هماهنگی جریانات شیعی، پیش از این گفته بود: یک کمیته عالی متشکل از همه جریانات عضو چارچوب هماهنگی با هدف دیدار با جریانات سیاسی از جمله ائتلاف «عزم»، ائتلاف «تقدم» و احزاب کرد تشکیل شده است. به گفته عضو ارشد دولت قانون، از جمله مسؤولیت‌های این کمیته، دیدار با رهبران جریان صدر است و آنها ابتدا با ائتلاف «عزم» دیدار کرده‌اند و بزودی با ائتلاف «تقدم»، احزاب کرد و جریان صدر نیز دیدار خواهند کرد. الرکابی در پایان تأکید کرد: هدف از این دیدارها تشکیل یک ائتلاف سیاسی پس از اعلام حکم دادگاه عالی فدرال درباره انتخابات و تأیید نتایج آن است. 
 
* تغییر در نتایج انتخابات محتمل است!
«محمد الشمری» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق طی سخنانی درباره رأی دادگاه عالی فدرال این کشور درباره نتایج انتخابات پارلمانی گفت: ما شواهد و قرائن زیادی داریم که جملگی نشان می‌دهد در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق تقلب صورت گرفته است. این اسناد اکنون نزد دادگاه عالی فدرال است. الشمری در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: با توجه به آنچه گفته شد، احتمال تغییر یا لغو نتایج انتخابات پارلمانی عراق توسط دادگاه عالی فدرال این کشور، وجود دارد. نکته دیگری که وجود دارد این است که دولت آتی عراق حتما باید توافقی باشد. در همین حال «ولید السهلانی» عضو ائتلاف الفتح تاکید کرد هیچ ‌بند قانونی وجود ندارد که دادگاه فدرال را ملزم به تایید نتایج انتخابات در بازه زمانی مشخصی کند. السهلانی به الفرات گفت: انتظار تایید نتایج انتخابات پیش از رسیدگی به شکایت‌ها را نداریم و مساله بازشماری دستی آرا، راهکاری میانه برای بحران کنونی است و هیچ ‌بندی در قانون اساسی وجود ندارد که زمان تایید نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال را مشخص کند. وی افزود: در موارد گذشته هم اتفاق افتاد که بازشماری سراسری آرا ظرف مدت 20 روز توسط تیم‌های تخصصی انجام شد، لذا هیچ توجیهی برای نگرانی در این باره وجود ندارد و این امر بهترین راهکار برای اشکالات کنونی است، زیرا شکایت‌ها مربوط به شمارش الکترونیک آراست. السهلانی در پایان اظهار داشت: ما در این باره به تصمیم دستگاه قضایی عراق ایمان داریم. 
 
* دیدار با صدر احتمالاً در 2022
از سوی دیگر «عبدالامیر تعیبان» یکی دیگر از اعضای «چارچوب هماهنگی»، از نزدیکی احزاب سیاسی کرد و سنی با چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت بعد خبر داد و تأکید کرد چارچوب در حال حاضر بیش از 100 کرسی را در مجلس عراق به خود اختصاص داده است. تعیبان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: برای اظهارنظر درباره بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس عراق، پیش از اعلام تصمیم و رأی دادگاه عالی فدرال، زود است. عضو چارچوب هماهنگی با اشاره به اینکه فشارهای داخلی و خارجی باعث می‌شود دادگاه فدرال نتایج را تأیید کند، گفت: دیدار رهبران چارچوب هماهنگی با مقتدا صدر تا زمان اعلام حکم دادگاه فدرال به تأخیر افتاده است. دادگاه فدرال عراق نیز اعلام رای نهایی خود را به سال آینده میلادی موکول کرده است. وی در پایان تاکید کرد: چارچوب هماهنگی، منتظر وحدت موضع جریان صدر برای آغاز گفت‌وگو است. پیش‌تر «فاضل الجابر» دیگر عضو ائتلاف فتح عراق در سخنانی تصریح کرده بود رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید عراق منوط به اعلام نظر دادگاه فدرال درباره نتایج انتخابات است. سیاستمدار عراقی تصریح کرد: اگر دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی را تأیید کند، آنگاه هیأت هماهنگی شیعیان رایزنی‌های خود برای تشکیل دولت جدید را کلید خواهد زد.

Page Generated in 0/0062 sec