printlogo


کد خبر: 241845تاریخ: 1400/10/1 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از دلایل رکوردزنی ترافیک تهران با یکهزار و 700 کیلومترمربع
مدیران ترافیک سوارِ کار نشده‌اند
استاندار تهران: رئیس‌جمهور برای حل معضل ترافیک دغدغه دارد

ترافیک پیچیده و سنگین تهران این روزها رکورد ‌زده است و این موضوع در شرایطی که مدارس و مراکز آموزشی تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، عجیب‌تر به نظر می‌رسد. گویا مدیران حوزه ترافیک شهرداری تهران هنوز سوار کار نشده‌اند!
به گزارش «وطن‌امروز»، شهروندان تهرانی در روزها و هفته‌های اخیر شرایط ترافیکی سخت، عجیب و کم‌‌‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشتند. بنا بر اعلام مقامات پلیس راهور، ترافیک سنگین تهران در آخرین روزهای آذر 1400 رکورد روزهای پرترافیک امسال را شکست و با یکهزار و 700 کیلومتر مربع، تعجب شهروندان و رسانه‌ها را در پی داشت. 
ترافیک سنگین این روزهای تهران در حالی است که بسیاری از مدارس شهر تعطیل هستند، سرویس‌های مدرسه در سطح شهر تردد ندارند و بسیاری از مراکز آموزشی فعالیت‌های خود را به صورت پاره‌وقت ادامه می‌دهند. با این حال، ترافیک تهران رکورد‌ زده و در کنار آلودگی هوا، زندگی شهری را برای شهروندان دشوار کرده است. از سوی دیگر، ازدحام قطارهای مترو و اتوبوس‌های شهری این اجازه و امکان را به بسیاری از شهروندان نمی‌دهد که برای استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی قانع شوند و استفاده از خودروی شخصی را کنار بگذارند. 
 
* پلیس: حجم ترافیک در سال جاری بی‌سابقه است
چند روز قبل یک مقام پلیس راهور درباره ترافیک عجیب و غریب این روزهای تهران صحبت کرد و البته از نظر او تغییرات و شرایط جوی در مدل ترافیکی تهران تاثیرگذار است. 
سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به شکستن رکورد ترافیک تهران در سال جاری می‌گوید: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش حجم ترافیک در معابر پایتخت هستیم، اگر چه این حجم همچنان کمتر از روزهای قبل از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ است اما به نسبت روزهای مشابه در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است. 
به گفته وی، 27 آذر امسال با یکهزار و ۷۰۱ کیلومتر مربع، پرترافیک‌ترین روز سال را شاهد بودیم. 
موسوی‌پور درباره الگوی شکل‌گیری ترافیک اظهار می‌دارد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد در روزهای عادی ترافیک محدوده غربی پایتخت از ساعت ۵:۳۰ کم‌کم شکل می‌گیرد و در محدوده شرقی شهر شکل‌گیری ترافیک از حوالی ساعت 6 است. در محورهای جنوبی شکل‌گیری ترافیک از ساعت ۵:۵۰ آغاز می‌شود و بار ترافیکی در محورهای شمالی نیز از حدود ساعت ۷ صبح شکل می‌گیرد. جانشین پلیس راهور تهران بزرگ درباره مساحت ترافیک در یک روز عادی می‌گوید: مساحت ترافیک تهران در یک روز عادی از ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر مربع است که این رقم در یک روز بارانی از ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰کیلومتر مربع است. 
 
* استاندار تهران: حجم ترافیک این روزها وحشتناک است
توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌حل‌ها برای معضل پیچیده ترافیک است و یکی از مخاطبان اصلی این موضوع، شهرداری تهران محسوب می‌شود که باید با برنامه مناسب وارد میدان شود. استاندار تهران در این باره به ایرنا می‌گوید: در جلسات شورای ترافیک استان، درباره ترافیک وحشتناک این روزهای تهران بحث و بررسی و درباره توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و همچنین نوسازی این ناوگان تصمیماتی اتخاذ شد. محسن منصوری می‌افزاید: شخص رئیس‌جمهوری درباره ترافیک و آلودگی هوای پایتخت دغدغه دارد و این موضوع چندین مرتبه در جلسات هیات دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دولت سیزدهم در تلاش است با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌های وابسته، نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را در تهران اجرایی و عملیاتی کند. 
وی با اشاره به تردد روزانه بیش از 4 میلیون موتوسیکلت کاربراتوری در کلانشهر تهران ادامه می‌دهد: در زمینه برقی کردن موتوسیکلت‌ها و اتوبوس‌های درون شهری نیز دولت مصمم است این طرح را در کلانشهر تهران اجرایی و عملیاتی کند. 
منصوری یکی از دلایل افزایش ترافیک این روزهای پایتخت را شیوع ویروس کرونا اعلام کرده و می‌گوید: پیش از شیوع این ویروس روزانه حدود 4 میلیون نفر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از جمله مترو استفاده می‌کردند که این میزان اکنون حداقل ۵۰ درصد کاهش داشته و این امر باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی و افزوده شدن حجم ترافیک در تهران شده است. 
 
* عضو شورای شهر: به کمک دولت امیدواریم
شرایط ترافیکی تهران این روزها به حدی پیچیده شده است که به تنهایی کاری از دست مدیریت شهری تهران، بویژه مدیران حوزه حمل‌و‌نقل ساخته نیست. بنابراین امید مدیران شهری این است که دولت در این باره وارد میدان شود و به شهرداری تهران کمک کند. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران به «وطن‌امروز» می‌گوید: انتظار ما این است که دولت کنونی برخلاف دولت‌های پیشین، برای حل واقعی مشکلات و گرفتاری‌های شهر تهران در بخش حمل‌و‌نقل عمومی وارد میدان عمل و اقدام شود تا به مرور زمان و گام‌به‌گام بتوانیم در مسیر بهبود شرایط پیش برویم. 
تشکری‌هاشمی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه به واسطه بی‌توجهی‌ سال‌های اخیر، اکنون در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته‌ایم، رایزنی و مذاکره مدیریت شهری تهران با مقامات دولتی در دستور کار قرار گرفته است تا سهم دولت برای ارتقا و بهبود کمی و کیفی حوزه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش یابد. رئیس شورای شهر تهران نیز جلساتی را با مسؤولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه آغاز کرده است و ما امیدوار به نتیجه‌بخش بودن این رایزنی‌ها و جلسات هستیم. 
 
* تماس بی‌نتیجه با معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران
درباره وضعیت نابسامان ترافیک شهر تهران چند بار با سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران تماس گرفتیم اما موفق به مصاحبه با او نشدیم. 
درباره شفیعی باید به این نکته اشاره کنیم که او اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 از منتقدان سرسخت مدیریت شهری تهران در بخش حمل‌و‌نقل عمومی بود. او حالا با گذشت تقریبا یک ‌دهه از آن انتقادها، به عنوان مقام ارشد شهرداری تهران در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک دارای مسؤولیت است. 
 
* آیا مدیران شهر با مترو و اتوبوس سفر می‌کنند؟
قطعا انتظار شهروندان از مدیران حوزه ترافیک شهرداری تهران این است که با درک شرایط سخت و دشواری که در این بخش بویژه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با آن مواجه هستند، شاهد برنامه‌ریزی صحیح و اقدام کارشناسی برای حل این مشکلات باشند. یکی از شهروندان تهرانی که در ایستگاه مترو حضور دارد به خبرنگار ما می‌گوید: ‌ای کاش مدیران شهرداری هر روز با مترو و اتوبوس سفر می‌کردند تا شاید با درد و رنج روزانه ما آشنا می‌شدند. در ساعات اولیه صبح و ساعت‌های عصر حجم زیادی از مسافران وارد مترو و اتوبوس‌های شهر می‌شوند اما متاسفانه خدمات مناسبی را دریافت نمی‌کنند. وی می‌افزاید: خدمات مناسب به این معناست که مترو و اتوبوس‌ها اینقدر شلوغ نباشد، بویژه در شرایطی که با مشکلات ناشی از کرونا مواجه هستیم. آیا مدیران شهری حاضرند جان‌شان را در این شرایط به خطر بیندازند و وارد قطارهای شلوغ و اتوبوس‌های پر از جمعیت شوند؟ آیا خانواده آنها از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند یا اینکه ترجیح می‌دهند تصمیم بهتری برای سفرهای شهری‌شان بگیرند؟
شهروند دیگری در تکمیل این بحث می‌گوید: ما هر روز در ازدحام و فشردگی جمعیت با مترو سفر می‌کنیم. جالب است که روی در و دیوار شهر و ایستگاه‌های مترو نوشته‌اند حداقل یک متر فاصله اجتماعی را رعایت کنید! این در حالی است که ما یک سانتیمتر هم نمی‌توانیم این فاصله را رعایت کنیم چه رسد به یک متر! 
***
چمران: مخبر  هم از  وضعیت نامناسب بودجه شهری تعجب کرد
یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعاتی که در روزها و هفته‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها و مدیران شهری بوده، حذف سهم شهرداری‌ها از بودجه سال 1401 است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز پیش از آغاز سی و سومین جلسه شورای شهر تهران در ارتباط با لایحه بودجه سال آینده کشور اظهار داشت: آنچه اصرار داریم و آنچه قول داده بودند با آنچه اصلاح کرده بودند و به مجلس رفت متفاوت است، چرا که موارد زیادی را که در جلسه مطرح شده بود و قرار بود مورد توجه قرار بگیرد، در لایحه بودجه سال 1401 دولت نادیده گرفته شد و فکر نمی‌کردیم اینچنین شود. وی ادامه داد: موضوعاتی از جمله آلودگی هوا، حمل‌و‌نقل و ترافیک خود به خود حل نخواهد شد مگر اینکه کاری شود و کار علمی این است که وسایل حمل‌و‌نقل را آماده کنیم و برای این مساله نیز نیاز به اعتبار است. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کمبودهای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خاطرنشان کرد: برای رفت و آمد یا نیاز به اتوبوس است یا واگن مترو یا تاکسی که فعلا بودجه‌ای برای آن لحاظ نشده است و طبیعتا مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و تا زمانی که مردم از خودروی‌سواری استفاده کنند این آلودگی هوا را داریم و خواهیم داشت. چمران با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با مجلس برای اصلاحیه لایحه بودجه 1401 دولت گفت: در این زمینه قرار است با فراکسیون شهری جلسه‌ای را برگزار کنیم که پیش‌بینی می‌شود اوایل هفته آینده باشد. همچنین قرار است جلسه‌ای را با ریاست مجلس در هفته جاری داشته باشیم. علاوه بر این با سایر کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه جلسه خواهیم داشت. وی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شهرداران کلانشهرها با معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: شب گذشته نیز به بحث بودجه شهرداری‌ها پرداخته شد و معاون اول رئیس‌جمهور از این مباحث تعجب کرد، چرا که بنا به گفته ایشان قرار نبود لایحه بودجه 1401 دولت در ارتباط با شهرداری‌ها به این شکل بسته شود.

Page Generated in 0/0071 sec