printlogo


کد خبر: 241856تاریخ: 1400/10/1 00:00
سخنگوی گمرک از تجارت 6/3 میلیارد دلاری ایران و اوراسیا خبر داد
رشد ۷۳ درصدی تجارت ایران با اوراسیا

سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ابتدای سال تا پایان آبان، از نظر وزنی ۴۲ درصد و ارزشی ۷۳ درصد رشد داشت. سیدروح‌الله لطیفی اظهار داشت: ۸ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۵۲ دلار، بین ایران و ۵ عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۸ ماه نخست امسال تبادل شد. 
وی تصریح کرد: ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۴۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۰۳ دلار از مبدأ کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران کالا فروخته شده که این میزان واردات ۶۶ درصد در وزن و ۹۸ درصد در ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. لطیفی خاطرنشان کرد: در این مدت صادرات ایران به اوراسیا هم یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۷۲ تن کالا به ارزش ۷۶۳ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۴۹ دلار بوده که نسبت به 8 ماهه سال ۹۹ تغییری در وزن نداشته اما در ارزش ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده است. 
وی درباره میزان صادرات به اعضای اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: روسیه ۷۰۰ هزار و ۱۱۶ تن کالا به ارزش ۳۷۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۸۴ دلار، ارمنستان ۷۸۶ هزار و ۸۲۶ تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۱ دلار، قزاقستان ۳۱۸ هزار و ۲۰۵ تن کالا به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۹۲۷ دلار، قرقیزستان ۲۸ هزار و ۶۹۵ تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۲۱۵ دلار و بلاروس 5 هزار و ۳۳۰ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۲ دلار در بازه زمانی اول فروردین تا ۳۰ آبان‌ ۱۴۰۰ از ایران خریداری کردند. 
سخنگوی گمرک درباره میزان واردات از 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا گفت: روسیه با فروش 5 میلیون و ۷۷۷ هزار و ۶۵۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۵۰ دلار، قزاقستان با ۹۴۲ هزار و ۱۹ تن کالا به ارزش ۲۷۷ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۲۷۱ دلار، بلاروس با 4 هزار و ۴۱۲ تن کالا به ارزش ۱۶ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۲۵ دلار، ارمنستان با ۲ هزار و ۲۳۵ تن کالا به ارزش ۶ میلیون و ۸۰۴ دلار و قرقیزستان با ۵۲۴ تن کالا به ارزش ۹۳۳ هزار و ۷۵۳ دلار، به ترتیب در جایگاه‌های نخست تا پنجم مبدأ فروش کالا به ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 8 ماهه سال جاری قرار دارند. 
***
رشد اقتصادی کشور 3/3 درصد شد
عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به‌ قیمت‌های ثابت سال ۹۵ در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رقم 5/7530 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به ‌میزان 3/3 درصد افزایش یافته است. بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به‌ قیمت پایه (و به ‌قیمت‌های ثابت سال 1395) در 3 ماه دوم سال 1400 به رقم 6/4054 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به ۳ ‌ماه دوم سال 1399، رشد یک درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل 5/0 درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در 3 ‌ماهه دوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ‌ترتیب معادل 2/4 و 4/7 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است؛ این در حالی است که گروه‌های «کشاورزی» و «صنایع و معادن» طی همین مدت متأثر از مواجهه با مشکلاتی همچون کاهش میزان بارندگی‌ها و محدودیت در تأمین برق مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری و نیز کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های ساختمانی با کاهش عملکردی به ‌ترتیب معادل 9/1 و 3/5 درصد مواجه بوده‌اند. در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به‌ قیمت‌های ثابت سال 1395 در نیمه نخست سال 1400 به رقم 5/7530 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به ‌میزان 3/3 درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این دوره به ‌قیمت‌های ثابت 1395 از رشد 4/2‌درصدی برخوردار بوده است. رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری در نتیجه تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ‌ترتیب معادل 7/5 و 1/15 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است به ‌طوری که گروه‌های مزبور به ‌ترتیب سهم 3 و 1/1 واحد درصدی در رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری داشته‌اند. با وجود این، رشد ارزش افزوده گروه‌های «کشاورزی» و «صنایع و معادن» در 6 ‌ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ‌ترتیب معادل 2- و 9/1- درصد بوده است. رشد 7/5 درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در نیمه نخست سال جاری عمدتاً متأثر از تحولات زیربخش‌های «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «اطلاعات و ارتباطات»، «حمل‌ونقل و انبارداری»، «اداره عمومی، دفاع و تأمین اجتماعی» و «عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری» بوده است به‌ طوری که گروه‌های مذکور به‌ ترتیب سهم 6/0، 6/0 ، 5/0، 4/0 و 4/0 واحد درصدی از رشد تولید ناخالص داخلی داشته‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec