printlogo


کد خبر: 241858تاریخ: 1400/10/1 00:00
آماده‌باش برای اُمیکرون

دکتر سیدمرتضی خاتمی*: اُمیکرون سویه جدیدی است که بر اساس نتایج تحقیقات سرعت انتقال بالایی دارد، هر چند ممکن است بیماری‌‌زایی این ویروس بیشتر از سویه دلتا نباشد اما موارد درگیری را افزایش می‌دهد و می‌تواند افراد بیشتری را راهی بیمارستان کند. 
بسیاری از بیماران سویه اُمیکرون بدون علامت هستند یا علائم خفیف دارند. گرفتگی بینی، عطسه، سرفه متناوب و خشک، کوفتگی بدن و سردرد از علائم واریانت اُمیکرون هستند اما این علائم می‌تواند در برخی افراد بویژه افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند، بیشتر باشد و سرعت درگیری در این سویه بالاست. 
برای جلوگیری از اشاعه این ویروس در کشور در مرحله اول حتما باید مراقبت‌های لازم از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و... را تشدید کنیم. البته این اقدامات کافی نیست و اگر چه با عیار بالای واکسیناسیون توانستیم شیوع و مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری کرونا را بسیار کاهش دهیم اما با ورود سویه جدید کرونا (اُمیکرون) به کشور ضروری است چرخه واکسیناسیون کامل شود. از این رو تمام کسانی که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند، باید دوز دوم را تزریق کنند و افرادی که ۲ دوز را دریافت کردند و حداقل ۳ ماه از تزریق دوز دوم آنان گذشته، باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند. می‌توانم بگویم که مجموع این اقدامات می‌تواند جلوی اشاعه سویه جدید و سویه‌های احتمالی بعدی کرونا در کشور را بگیرد. با توجه به درصد بالای واکسیناسیون و آگاهی‌های به دست آمده، با ورود اُمیکرون به کشور مانند اوایل ورود کرونا به کشور دچار مشکلات جدی نخواهیم شد اما باید توجه داشته باشیم که اگر مردم واکسیناسیون خود را کامل نکنند، ممکن است دچار گرفتاری‌هایی شویم. از سوی دیگر چنانچه دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت و واکسیناسیون کامل شود، قطعا از این سویه جدید کرونا با کمترین مشکل عبور خواهیم کرد. همان‌طور که توسط مقامات بهداشتی گفته شده، ضروری است جایگاه‌های واکسیناسیون فعال‌تر شوند. برخی کلاس‌های پرتراکم مدارس که در حال حاضر حضوری است، دوباره غیرحضوری شود و همچنین در محل‌های تجمع مانند رستوران‌ها و... فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر رعایت شود. 
به هر ترتیب با ورود اُمیکرون به کشور، با وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته رو‌به‌رو هستیم و باید اقدامات لازم را سریعا در دستور کار قرار دهیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را تشدید کنیم. 
* عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

Page Generated in 0/0055 sec