printlogo


کد خبر: 241862تاریخ: 1400/10/1 00:00
اخبار

سخنگوی دولت:
هیچ تغییری در نرخ بنزین ایجاد نمی‌شود
سخنگوی دولت تاکید کرد بنا نیست در سطح ملی تغییری در شیوه توزیع و نرخ بنزین یارانه‌ای ایجاد شود و در 2 جزیره کیش و قشم هم در نرخ سوخت هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و تنها شیوه توزیع به صورت آزمایشی تغییر می‌کند. علی بهادری‌جهرمی درباره شایعات مطرح شده مبنی بر افزایش دوباره قیمت بنزین، با تکذیب این شایعات اظهار داشت: درباره بنزین قرار بوده صرفا در شیوه توزیع بنزین یارانه‌ای (1500 تومانی) تغییراتی ایجاد شود و این از زمان دولت گذشته مطرح بوده است. وی با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در نرخ بنزین نه قرار بوده ایجاد شود و نه بعد از این ایجاد می‌شود، گفت: تغییر در شیوه توزیع بنزین با هدف برقراری عدالت در اختصاص یارانه انرژی است و برای آنکه مطالعات آزمایشی این طرح بهتر انجام شود، ۲ جزیره کیش و قشم انتخاب شدند. 
سخنگوی دولت تصریح کرد: اولا بنا نیست در سطح ملی تغییری در شیوه توزیع و نرخ بنزین یارانه‌ای ایجاد شود و در ۲ جزیره کیش و قشم هم در نرخ سوخت هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و تنها شیوه توزیع به صورت آزمایشی تغییر می‌کند. بهادری‌جهرمی درباره جزئیات بیشتر این طرح گفت: تا پیش از این یارانه سوخت به دارندگان خودروها اختصاص می‌یافت که این عادلانه نیست، چون عده‌ای خودرو ندارند؛ لذا برای برقراری عدالت یارانه‌ای سرپرستان خانوارها به نوعی متولی این امر می‌شوند. وی افزود: بر اساس این طرح، اگر قرار است یارانه‌ای به سوخت پرداخت شود، این یارانه‌ به حساب کسانی واریز می‌شود که خودرو ندارند و از یارانه سوخت هم استفاده نمی‌کنند. 
***
ارز ترجیحی عده‌ای رانت‌خوار را یک‌شبه میلیاردر کرد
عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه ارز ترجیحی عده‌ای رانت‌خوار را یک‌شبه میلیاردر کرد، گفت: تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی به شکل فعلی باید اصلاح شود. مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اصلاح در تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی گفت: روند فعلی در تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی باعث از بین رفتن منابع ارزی کشور می‌شود و یک نوع خیانت به حال و آینده است. وی افزود: در 4-3 سال اخیر که ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی وارد عرصه اقتصاد کشور شد، بنا بود ما با تخصیص این ارز هم ارز را مدیریت کنیم، هم دارو و کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، گوشت، مرغ و... را برای مردم تامین کنیم و هم تولیدکننده به کار خود ادامه دهد و هم مصرف‌کننده با قیمت مناسب محصولات را دریافت کند اما در عمل با تخصیص این ارز یک عده افراد رانت‌خوار یک‌شبه میلیاردر شدند. 
عضو هیأت‌‌رئیسه مجلس اظهار داشت: روش توزیع ارز 4200 تومانی متأسفانه به‌گونه‌ای بود که نه دارو با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت و نه نهاده دامی و مواد اولیه تولید با قیمت ارزان به تولیدکنندگان اختصاص یافت. 
یوسفی خاطرنشان کرد: اصلاح در تخصیص ارز 4200 تومانی یک ضرورت است اما حذف یک‌شبه و ضربتی ارز 4200 تومانی و تصمیمات خلق‌الساعه در این باره ممکن است وضع معیشتی مردم را سخت‌تر کند. وی افزود: فرصت‌طلبانی که جان مردم در حوزه دارو و نان مردم در حوزه مسائل معیشتی را به گروگان گرفته‌اند و برای خود و برخی آقازاده‌ها سرمایه‌های آن چنانی دست و پا کرده‌اند، باید مدیریت شوند. 
***
انتقاد امیرعبداللهیان از کمک‌های ناچیز بین‌المللی برای پناهجویان افغان
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحران سیل آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای همسایه به صورت فزاینده‌ای بالاست و حجم کمک‌های بین‌المللی بسیار ناچیز است، گفت: ظرفیت خدمات‌دهی بیش از حد موجود از سوی ایران به پناهجویان جدید وجود ندارد. حسین امیرعبداللهیان در دیدار «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، به حضور بیش از ۵۲۰ هزار دانش‌آموز خارجی در ایران که به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و اینکه واکسیناسیون پناهجویان افغان هم‌تراز با شهروندان ایرانی مورد توجه و اقدام قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت خدمات‌دهی بیش از حد موجود از سوی کشورمان به پناهجویان جدید وجود ندارد و جامعه جهانی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت معیشت مردم افغانستان کند. 
وی خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را قابل تقدیر اما با توجه به حجم بحران آوارگان بسیار ناکافی خواند و افزود: بحران سیل آوارگان افغان به سمت مرزهای همسایه به صورت فزاینده‌ای بالاست و حجم کمک‌های بین‌المللی بسیار ناچیز است. امیرعبداللهیان در ادامه از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواست بیش از گذشته در داخل افغانستان فعال شده و با امدادرسانی در این کشور به کاهش پناهجویی از مبدأ افغانستان کمک کند. وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: کشورهای اروپایی باید سهم مناسب خود را در این زمینه پرداخت کنند و در حالی که حضور چند هزار پناهجو در مرزهای اروپایی تبدیل به یک بحران می‌شود، نمی‌توان برای همیشه از ایران انتظار کمک داشت و به سخنان محبت‌آمیز اکتفا کرد. وزیر امور خارجه همچنین پیشنهاد کرد کمیساریا و دبیرکل سازمان ملل برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره جمع‌آوری کمک برای مردم افغانستان را در دستور کار قرار دهند. 
فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در این دیدار اقدامات گسترده کشورمان در کمک به آوارگان جدید افغانستان را ستود. وی توجه ایران به واکسینه کردن درصد بالای اتباع افغانستانی در ایران و اسکان آوارگان جدیدی که روزانه وارد مرزهای کشورمان می‌شوند را اقدامی انسانی و‌ مهم خواند و افزود: افزایش فعالیت‌های کمیساریا و منابع مالی در داخل افغانستان در دست پیگیری ما است. 

Page Generated in 0/0071 sec