printlogo


کد خبر: 241866تاریخ: 1400/10/1 00:00
کارشناسان امنیتی و نهادهای نظامی آمریکا نسبت به خطر جنگ داخلی و رشد افراط‌گرایی در این کشور هشدار دادند
وحشت از تکرار ۶ ژانویه

گروه بین‌الملل: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که از اکنون در هراس وقوع هرج و مرج نابود‌کننده در داخل ارتش این کشور پس از انتخابات سال ۲۰۲۴ است، در دستور‌العمل جدیدی لایک کردن مطالب گروه‌های افراطی (دست راستی و نژاد‌پرست) را در شبکه‌های اجتماعی برای کارکنان این وزارتخانه و نیروهای نظامی ممنوع کرد. دستورالعمل‌های جدید پنتاگون تقریبا یک سال پس از حمله مرگبار ۶ ژانویه به ساختمان کنگره منتشر می‌شود؛ حمله‌ای که ده‌ها نیروی فعال و سابق نظامی آمریکا در آن شرکت داشتند. پس از این حمله، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا تحقیقات درباره افراط‌گرایی را در میان نیروهای نظامی این کشور آغاز کرد. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پنتاگون تاکنون بیش از ۱۰۰ نیروی فعال و سابق را شناسایی کرده است که در فعالیت‌های ممنوعه افراط‌گرایی شرکت کرده‌اند. پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی (سه‌شنبه به وقت ایران) اعلام کرد: «مجموعه جدیدی از قوانین برای کاهش افراط‌گرایی در میان کارکنان این وزارتخانه و نیروهای نظامی آمریکا منتشر شده است». وزارت دفاع آمریکا همچنین «دستورالعمل‌های قبلی را به‌روز کرد». دستورالعمل‌های پیشین پنتاگون درباره افراط‌گرایی به دلیل ابهام در آنها مورد انتقاد قرار گرفته بود. این قوانین نیروهای نظامی آمریکا و کارکنان وزارت دفاع را از مشارکت در فعالیت‌های افراطی منع می‌کند و برای کسانی که از محتوای افراطی آنلاین حمایت یا چنین محتوایی را در رسانه‌های اجتماعی لایک می‌کنند، مجازات در نظر گرفته است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: عمل فیزیکی لایک کردن به معنی طرفداری است. حمایت از گروه‌های افراطی، گروه‌هایی که سوگند خود به قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کنند، یا به دنبال سرنگونی دولت هستند و حمایت از فعالیت‌های تروریستی، منع شده است. 
 
* هشدار وقوع جنگ داخلی این بار از سوی مشاوران «سیا»
پس از اینکه 3 ژنرال بلندپایه اسبق ارتش آمریکا در مقاله‌ای مشترک، نگرانی خود را از بروز جنگ داخلی در این کشور طی سال‌های آینده ابراز کردند، دیروز نیز یک استاد علوم سیاسی آمریکایی که از اعضای «کمیته مشاوره‌دهنده به سیا درباره نزدیک شدن کشورهای جهان به جنگ داخلی» است، گفت: بر مبنای عواملی همچون گسترش گرایش‌های غیردموکراتیک، برخلاف تصور بسیاری از مردم، آمریکا دیگر «یک دموکراسی» به حساب نمی‌آید. پایگاه دیلی‌میل در این باره از قول دکتر «باربارا والتر» از اعضای کمیته موسوم به «کمیته ضربت بی‌ثباتی سیاسی» که به تحلیلگران اطلاعاتی درباره کشورهای در آستانه جنگ در جهان می‌دهد، نوشت:‌ ما (آمریکا) به جنگ داخلی، بسیار نزدیک‌تر از چیزی هستیم که بسیاری تصور می‌کنیم. استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو که روی کانون‌های جنگ مطالعه داشته، گفته است آمریکا اکنون حامل نشانه‌هایی از قرار داشتن در مسیر شورش است. او در کتاب جدیدش تحت عنوان «چطور جنگ داخلی شروع می‌شود» می‌نویسد: هیچ کس نمی‌خواهد باور کند دموکراسی محبوب‌شان در حال افول یا در مسیر جنگ است. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، او در این کتاب نوشته است:‌ اگر شما یک تحلیلگر در یک کشور خارجی و مشغول بررسی رخدادها در آمریکا باشید، به روشی یکسان به رخدادها در اوکراین یا ساحل عاج یا ونزوئلا نگاه می‌اندازید و سراغ فهرست معیارها رفته و ارزیابی می‌کنید شرایط کدام یک باعث محتمل شدن بروز یک جنگ داخلی می‌شود و چیزی که شما درمی‌یابید این است که آمریکا به عنوان یک دموکراسی تاسیس شده در بیش از ۲ قرن قبل، وارد منطقه‌ای خطرناک شده است. او در ادامه ارزیابی می‌کند آمریکا از مرحله «پیش از شورش» و «درگیری اولیه» گذر کرده است اما مشخص نکرده آیا شورش ششم ژانویه در کنگره آمریکا به‌مثابه مرحله «شورش علنی» است یا خیر. این کارشناس به آمریکا برچسب «آنوکراسی» زده است؛ نوعی حکومت بی‌ثبات و ناکارآمد که در آن دولت عملا فاقد قدرت است و قدرت واقعی بین گروه‌هایی که پیوسته بر سر رسیدن به قدرت مبارزه می‌کنند، پخش شده‌ است. 
 
* نگرانی ژنرال‌ها از جنگ داخلی در آمریکا
علاوه بر اساتید دانشگاه، مقامات نظامی سابق آمریکا نیز نسبت به وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داده‌اند. ژنرال‌های بازنشسته لزوم آمادگی ارتش برای مقابله با شورش‌های آتی و جنگ داخلی را اجتناب‌ناپذیر عنوان کرده‌اند. در آستانه نخستین سالگرد تسخیر کنگره آمریکا به دست مخالفان نتایج انتخابات 2020 در این کشور، چند ژنرال بازنشسته آمریکایی هشدار دادند کودتا در آمریکا در سال ۲۰۲۴ می‌تواند ارتش را از هم پاشیده و این کشور ناآماده را وارد جنگ داخلی کند. به نوشته وبگاه «هافینگتن‌پست»، ژنرال سابق «پل ایتون»، سرتیپ سابق «استیون اندرسون» و سرلشکر سابق «آنتونیو تاگوبا» روز شنبه در مقاله مشترکی با عنوان «ارتش باید خودش را از هم‌اکنون برای شورش در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کند» که در روزنامه «واشنگتن‌پست» منتشر شد، نوشتند: در حالی که کشور دچار چنددستگی شده، ما باید برای آماده شدن برای بدترین وضعیت گام برداریم. در بخشی از این مقاله آمده است: «به طور فزاینده‌ای نگران عواقب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و پتانسیل بروز آشوبی مرگبار در داخل ارتش کشورمان هستیم». این ژنرال‌ها هشدار دادند: «اگر اعضای ارتش با کسانی که می‌خواهند دولت را سرنگون کنند متحد شوند، کودتای بعدی بسیار فاجعه‌آمیزتر خواهد بود. عجیب نیست که بگوییم این امر منجر به یک فروپاشی نظامی و جنگ داخلی می‌شود». 
 
* تدارک پلوسی برای سالگرد حمله ششم ژانویه به کنگره
کنگره آمریکا می‌خواهد در نخستین سالگرد حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه، مراسم یادبودی برگزار کند که شرکت‌کنندگان در آن شمع روشن کرده و قانونگذارانی که شاهد این حمله بودند، از مشاهدات خود بگویند. به گزارش پایگاه خبری دیلی‌میل، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برنامه این «ادای احترام» را در نامه‌ای، به دیگر نمایندگان دموکرات این مجلس اعلام کرد. او در این نامه نوشت: ملت ما بزودی شاهد نخستین سالگرد حمله مرگبار به ساختمان کنگره در ششم ژانویه خواهد بود... همین حالا مقدمات یک رویداد مفصل در حال آماده‌سازی است؛ رویدادی که شامل بحث و گفت‌وگو میان مورخان درباره روایت آن روز و همچنین فرصتی برای اعضای مجلس است تا تجربیات خود را از آن روز به اشتراک بگذارند. 
حدود یک سال پیش (ششم ژانویه 2020) در حالی که نمایندگان در کنگره آمریکا مشغول شمارش رسمی آرای الکترال و اعلام نتیجه نهایی انتخابات بودند، شمار قابل توجهی از حامیان ترامپ و گروه‌های دست راستی مسلح در حمایت از درخواست ترامپ از معاون وقت رئیس‌جمهور «مایک پنس» و نمایندگان کنگره مبنی بر «رد کردن پیروزی جو بایدن» در انتخابات ریاست‌‌جمهوری 2020 در واشنگتن‌دی‌سی و برابر کنگره آمریکا دست به تظاهرات خشونت‌آمیز زدند. متعاقب سخنرانی ترامپ که از هوادارانش خواسته بود «با حضور در پایتخت و مخالفت با روند اعلام نتایج اطمینان حاصل شود که انتخابات ۲۰۲۰ منتفی است»، معترضان به ساختمان کنگره هجوم بردند. معترضان با شکستن موانع امنیتی توانستند به کنگره آمریکا وارد شوند و تالار سنا را اشغال کنند. در حالی که نگهبانان برای جلوگیری از ورود معترضان به طبقه تالار مجلس نمایندگان با سلاح گرم به تظاهرات‌کنندگان شلیک کردند، آنها با شعار«عدالت در راه است»، پلوسی را تهدید به تیراندازی و نمایندگان را مجبور به تخلیه ساختمان کردند. این واقعه به عنوان خشونت‌آمیزترین حمله به ساختمان کنگره آمریکا از زمان جنگ ۱۸۱۲ شناخته شد و در آن، طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، قانونگذاران این کشور و حتی «مایک پنس» معاون ترامپ را برای حفظ جان‌شان به تقلا انداختند.
***
    اقبال بالای رئیس‌جمهور سابق برای نامزدی در انتخابات 2024 آمریکا     
در حالی که نهادهای امنیتی و کارشناسان دانشگاهی در گزارش‌های مختلف درباره وقوع احتمالی جنگ داخلی و شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر افراط‌گرایی در آمریکا هشدار داده‌اند، نتایج یک نظرسنجی‌ جدید نشان می‌دهد طرفداران حزب جمهوری‌خواه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور و حامی اصلی جریان راست‌گرا در این کشور را به دیگر گزینه‌های بالقوه در این حزب برای رقابت با دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ترجیح می‌دهند. این نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی I&I/TIPP انجام شده نشان می‌دهد طرفداران حزب ‌جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ را به ۱۵ گزینه بالقوه دیگر در این حزب ترجیح می‌دهند. در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان پرسیده شد «ترجیح می‌دهید کدام‌یک از افراد زیر بلیت حزب جمهوری‌خواه برای رقابت انتخاباتی در ۲۰۲۴ را کسب کند؟» از طرفداران حزب جمهوری‌خواه ۶۰ درصد گفته‌اند تمایل دارند ترامپ به نمایندگی از حزب جمهوری‌خواه با نامزد حزب دموکرات رقابت کند. نکته قابل توجه اختلاف قابل توجهی است که دونالد ترامپ با نفر بعدی خود در این نظرسنجی دارد. طرفداران حزب جمهوری‌خواه بعد از او، «ران دی سنتیس» را با ۱۱ درصد آرا به عنوان دومین گزینه مطلوب انتخاب کرده‌اند. در این نظرسنجی نام افراد دیگری مانند «مایک پنس» معاون سابق ترامپ، «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس، «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ و «تام کاتن» سناتور ایالت آرکانزاس دیده می‌شود. این نظرسنجی یکی دیگر از نشانه‌های نارضایتی‌های گسترده از عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در آستانه فرارسیدن نخستین سالگرد ورود او به کاخ سفید محسوب می‌شود. ترامپ طی ماه‌های گذشته بارها به ‌طور غیرمستقیم از شرکت در انتخابات بعدی صحبت کرده است. اما یکی از مشاوران سابق انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید قصد دارد به او هشدار دهد ممکن است به یک بازنده سریالی تبدیل شود. صحبت از حضور ترامپ در انتخابات در حالی مطرح شده که بر اساس نظرسنجی جدیدی که PBS/NewsHour/Marist Poll روز دوشنبه منتشر کرد، کاهش محبوبیت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رکورد جدیدی را ثبت کرده و بیش از نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی از عملکرد بایدن ابراز نارضایتی کرده‌اند. در این نظرسنجی 55 درصد آمریکایی‌ها، عملکرد بایدن در نخستین سال حضورش در کاخ سفید را تایید نکرده‌اند که در این بین، 44 درصد شدیدا از عملکرد سال نخست بایدن ابراز نارضایتی کرده‌اند.

Page Generated in 0/0068 sec