printlogo


کد خبر: 241869تاریخ: 1400/10/2 00:00
نگاهی به طرح اکران‌های مردمی فیلم «منصور» که با استقبال خوبی در مناطق محروم مواجه شده است
سینما برای همه

نفیسه جزینی: فروش اکران‌های مردمی فیلم منصور به یک میلیارد تومان رسید و این خبر در مدیوم رسانه سینمای ایران، خبر بزرگی است، چرا که این فروش از طریق سالن‌های سینما به دست نیامده است. 
فروش یک میلیاردی در شهرهای بدون سینما با اکران‌های داوطلبانه و بدون چشمداشت حاصل شده که حالا روستاها هم به واسطه‌ آن سینما دارند. گویی قرار نیست «منصور» اثری باشد که فقط قشر خاصی توانایی تماشای آن را داشته باشد. 
 مردم «منصور» را برای اکران، آگاهانه انتخاب کردند؛ انتخابی که به آنها انگیزه می‌دهد، انگیزه‌ حضوری فعالانه برای مشارکت فرهنگی در عرصه‌ توزیع. گویی خود را در برابر اکران این فیلم موظف می‌دانند و آنها هستند که سفارش و دستور ساخت آن را داده‌اند. 
فیلمی که مردمی اکران می‌شود ویژگی‌ای داشته که آنها را به این امر تشویق کرده است. باید دید چرا مردم «منصور» را از بین این همه اثر برای اکران انتخاب کرده‌اند. شاید چون سازنده، صرفا هدفش سرگرم کردن مردم نبوده و نیاز مردم را در این مقطع زمانی به درستی شناسایی کرده است، چون فیلمی است که قفل و کلید پیشرفت را با هم به تصویر کشیده است؛ فیلمی که پایان حقیقی آن دل مخاطب و سینمای تاریک را روشن می‌کند. شاید چون این بار مردم واقعی ایران را نشان داد و مخاطب شاهد فیلمی نیست که صرفا در آن دغدغه‌های اقشار مرفه و روشنفکران طرح شده باشد. 
منصور فیلمی است که در روستا‌ها هم قابل اکران است چون قهرمانش از دل همین روستاها، شهرستان‌ها و مردم برآمده است. 
موفقیت این اکران‌ها و فروش نزدیک به فروش سینمایی آن نشان داد در عرصه توزیع و دیده شدن آثار پتانسیل، انگیزه، خلاقیت و علاقه‌ زیادی در مردم وجود دارد. جشنواره عمار در حالی که جمعی ناامیدانه در برابر سینمای کنونی سکوت کردند و صرفا حمایتش نکردند به نیاز ایجاد فضایی برای شکوفایی این ظرفیت پاسخ داد. همت کرد و به خود جرات داد و جریانی خلاف آنچه دیده می‌شود راه انداخت. این پتاسیل را در مسیر واحدی هدایت کرد تا به چشم آید و قدرت بگیرد. این جریان، استقبال مخاطبان را به دنبال داشت که خود انگیزه‌ای برای هنرمند است. 
اکران‌های مردمی فیلم «منصور» ثابت کرد کافی است مردم آگاه شوند، آنگاه است که می‌بینند فیلمی را که قهرمانان واقعی را نشان دهد، حتی اگر کارگردان آن در سینما کار اولی باشد. 
جشنواره مردمی فیلم عمار با فراهم کردن امکان اکرن‌های مردمی فیلم «منصور» تصور اقبال مردمی به سوپرمنی خاص یا فیلم‌های مبتذل، اجتماعی سیاه و به اصطلاح روشنفکرانه را نقش بر آب کرد. مردم با انتخاب «منصور» برای اکران‌های مردمی نشان دادند آنها هستند که تولیدات سال آینده را جهت‌د‌هی خواهند کرد، حتی اگر جشنواره‌ها خلاف آن انتخاب کنند. این مردمند که بر تابوی سفارشی نامیدن آثار، خط بطلان می‌کشند. 
 جریان اکران‌های مردمی «منصور» قیامی است علیه فیلم‌های بی‌محتوایی که یک عمر افتخارات ملت را نادیده گرفتند و نمایشی غیرواقعی از آن داشتند. اکران‌های مردمی این فیلم نه گفتن به سینمایی است که ایران را ندید. اکران مردمی «منصور» پاسخی است به سال‌ها دهن‌کجی این سینما به ارزش‌های ملی. 
اکران‌ مردمی «منصور» نشان داد این سینماست که باید با مردم آشتی کند و این محتواست که باید به سینما بازگردد تا مخاطب هم به سینما باز‌گردد. اگر هنرمند خارجی زیبا فیلم می‌سازد، هنرمند ایرانی فیلم زیبای واقعی می‌سازد. 
در واقع تقدیر اصلی، اساسی و ماندگار را از فیلم «منصور»، اکران‌های مردمی آن داشتند. مردمی که هم از نظر مادی و هم معنوی به اندازه‌ توان به میدان آمدند تا فیلم دیده شود؛ میدانی که نبرد در آن منحصر به سالن‌های سینما نیست و حالا مساجد، پایگاه‌های بسیج، کتابخانه‌ها و... هر کدام میدان نبرد شده‌اند. 
***
    «منصور» در اکران‌های مردمی یک میلیاردی شد   
فیلم سینمایی «منصور» در شهرها و مناطق فاقد سینما توانست به فروش یک میلیاردی دست یابد. به گزارش «وطن‌امروز»، فیلم سینمایی «منصور» پس از ۶ هفته از آغاز اکران‌های مردمی خود در شهرها و مناطق فاقد سینما توانست به فروش یک میلیاردی دست یابد. سامانه عماریار اکران‌های مردمی این فیلم را بر عهده دارد و با ۸۵۰ سانس اکران توانست بیش از ۸۲ هزار مخاطب را پای «منصور» بنشاند. استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم، اصفهان و فارس به ترتیب توانسته‌اند بیشترین مخاطب «منصور» را در اکران‌های مردمی داشته باشند. بعد از فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» که سال ۹۸ در اکران‌های مردمی میلیاردی شد، «منصور» دومین فیلمی است که در اکران‌های مردمی به فروش میلیاردی رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت درخواست اکران فیلم «منصور» در سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به جمع اکران‌کنندگان مردمی این فیلم بپیوندند. 

Page Generated in 0/0059 sec