printlogo


کد خبر: 241876تاریخ: 1400/10/2 00:00
هادی‌العامری با حضور در دادگاه فدرال عراق ادله خود را مبنی بر وقوع تخلف و تقلب در انتخابات ارائه کرد
عراقی‌ها در انتظار یکشنبه سرنوشت‌ساز

گروه بین‌الملل: بیش از 2 ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و به نظر می‌رسد روز یکشنبه 26 دسامبر موعد نهایی پایان یافتن وضعیت پیچیده سیاسی فعلی در این کشور است. از زمان برگزاری انتخابات در 10 اکتبر و اعلام نتایج که با اعتراض گروه‌های مختلف شیعه، سنی و کرد مواجه شد، تحولات مهمی در فضای سیاسی عراق رخ داده است. در این مدت برای 2 مرتبه کمیساریای عالی انتخابات طی بررسی شکایات معترضان به نتایج، بررسی مجدد درصدی از آرا را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن منجر به افزایش شمار کرسی‌های شاکیان به نتایج و اثبات وقوع تخلف و در برخی موارد تقلب در انتخابات شد. با این حال گروه‌های معترض به نتایج انتخابات که بخش عمده آنها با عنوان «چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه» شناخته می‌شوند، تاکنون بیش از 100 کرسی پارلمان را تصاحب کرده‌اند. این در حالی است که ائتلاف سائرون یا جریان صدر با کسب 73 کرسی بیشترین سهمیه را در پارلمان از آن خود کرده است. در این شرایط حزب سنی التقدم با 37 کرسی، دولت قانون با 33 کرسی و حزب دموکرات کردستان با 31 کرسی رتبه‌های بعدی را از نظر کسب کرسی در انتخابات به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل توجه اینکه ائتلاف اکثریت در عراق برای معرفی نخست‌وزیر باید بیش از 165 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان را در اختیار داشته باشد. از این منظر ایجاد ائتلاف اکثریت صرف‌نظر از نتایج فعلی موضوعی پیچیده خواهد بود. در حال حاضر وضعیت اعلام نتایج انتخابات در ایستگاه پایانی است و دادگاه فدرال عراق که پیش از این اعلام کرده بود رای خود را درباره شکایات مطرح شده در سال آتی میلادی صادر خواهد کرد، دیروز اعلام کرد روز یکشنبه 26 دسامبر (5 دی) رای نهایی خود را در این باره صادر خواهد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، در پی شکایت «هادی العامری» رهبر ائتلاف پارلمانی فتح به نتایج انتخابات و ارائه شواهد و مدارک مستند از تقلب و دستکاری آرا، دادگاه فدرال عراق دیروز تشکیل جلسه داد و در پایان قضات این نهاد حقوقی اعلام کردند نظر نهایی خود را درباره ابطال یا تایید انتخابات ارائه خواهند کرد. 
بنا به گزارش منابع عراقی، العامری دیروز (۲۲ دسامبر) در دادگاه فدرال عراق حاضر شد و مدارک، اسناد و دلایل خود از تقلب و دست بردن در آرای انتخابات پارلمانی توسط «کمیسیون عالی مستقل انتخابات» را به این دادگاه تحویل داد. به نوشته تارنمای «بغداد الیوم»، رئیس ائتلاف فتح که آبان گذشته با ارسال شکایتی به دادگاه فدرال، خواستار ابطال کامل نتایج انتخابات شده بود، در نشست دادگاه حاضر شد و مدارک و مستندهای خود از تقلب گسترده را به قضات این نهاد ارائه کرد. 
به نوشته وبگاه شبکه «السومریه»، وی در جلسه دادگاه فدرال عراق تصریح کرد: «کمیساریای عالی انتخابات عراق ۵میلیون شهروند را به دلیل عدم تعویض کارت‌های انتخاباتی از شرکت در این انتخابات محروم کرد. ضمن اینکه بسیاری دیگر از شهروندان به علت اختلال در دستگاه‌ها از رأی دادن محروم شدند. العامری همچنین خواستار بازشماری دستی آرا در ۴ دایره انتخاباتی، ابطال همه نتایج به دست آمده در دوایری که از دستگاه C۱۰۰۰ برای شمارش آرا استفاده شده و نیز بازشماری آرای آنها با دستگاه‌های C۹۰۰ شد. 
العامری افزود شرکت ناظر بر روند فنی اجرای انتخابات امکان تقلب و تغییر آرا را بدون آنکه کسی متوجه آن شود، تأیید کرده ‌است. تارنمای شبکه «الفرات نیوز» هم خبر داد رئیس ائتلاف فتح در نشست دادگاه فدرال همچنین خواستار بازشماری و شمارش دستی آرا در ۴ حوزه انتخابیه در اقلیم کردستان عراق و استان‌های غربی، مرکزی و جنوبی شده است. 
شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آرای برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیک آرا مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آرا در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیک خبر داد؛ مساله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آنها همراه شد. 
برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند. 
 
* آماری متفاوت از شمار پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی در عراق
همزمان با تحولات سیاسی در عراق، تحولات امنیتی و نظامی در این کشور نیز با ورود به هفته پایانی ماه دسامبر وارد مرحله حساسی شده است. در حالی که پایان ماه جاری موعد اخراج نظامیان آمریکایی از عراق است، وضعیت حاکم بر این روند مملو از تناقض است. اختلاف جدی بین مقامات دولت عراق با گروه‌های مردمی در تعریف حضور نظامیان آمریکایی به شکل مستشاری یا نوع دیگر به یک بحران جدی در بین عراقی‌ها مبدل شده است. در همین حال یک وبگاه عراقی در گزارشی به نقل از کارشناس امنیتی عراق از حضور نیروهای آمریکایی در بیش از 10 پایگاه واقع در ۶ استان این کشور خبر داد و جزئیاتی از شمار نیروهای رزمی و آموزشی آمریکایی را فاش کرد. به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، صحبت درباره پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی، مقامات امنیتی و رسمی دولت عراق را آزار می‌داد، از این رو دستیابی به حقیقت ماجرا نیازمند تلاش برای جست‌وجو و تحقیق از طریق اطلاعاتی بود که منابع مختلف در اختیار داشتند؛ بررسی نتایج قبل از عقب‌نشینی و آنچه آمریکا پس از عقب‌نشینی برای آن آماده کرده حاکی از واقعیتی ترسناک بود. در همین رابطه «طارق الربیعی» کارشناس امنیتی عراق از قصد آمریکا برای استقرار ۱۵۰۰ سرباز در مرزهای عراق و سوریه خبر داد و تصریح کرد: اعلامیه اخیر ناتو حاکی از طرح افزایش تعداد مربیان نظامی از ۵۰۰ به ۴ هزار نفر است، در حالی که تعداد نیروهای آمریکایی در عراق حدود ۸ هزار سرباز مستقر در پایگاه‌های ناشناخته است. وی افزود بیش از 10 پایگاه نظامی آمریکا در ۶ استان عراق وجود دارد که عبارتند از ۲ پایگاه در بغداد، یک پایگاه در موصل، ۳ پایگاه در منطقه کردستان، ۲ پایگاه در کرکوک، ۲ پایگاه در الانبار و یک پایگاه در تکریت. 
بغداد: پایگاه التاجی و پایگاه ویکتوری در فرودگاه بغداد
موصل: فرودگاه القیاره
اربیل: یکی در منطقه‌ای موسوم به «اتروش» و دیگری در الحریر
سلیمانیه: ۱ پایگاه در نزدیکی مرزهای مشترک ایران و عراق
الانبار: ۲ پایگاه؛ یکی در البغدادی و دیگری در الحبانیه، علاوه بر حضور در مرزها
کرکوک: ۲ پایگاه؛ یکی در منطقه‌ای معروف به «رینج» و دیگری در «آلتون کوپری»
تکریت: پایگاه «بلد الجویه»
این کارشناس امنیتی تصریح کرد شمار نظامیان غیرآمریکایی در عراق به ۲۴۰۰ نفر می‌رسد که به نمایندگی از سایر کشورها تحت عنوان ائتلاف مبارزه با تروریسم وارد کشور شده‌اند که تا به این لحظه درباره آنها به صراحت سخنی گفته نشده است.
 بغداد و واشنگتن ۲۶ ژوئیه گذشته به توافق رسیدند نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند و تنها تعدادی از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند. با وجود چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هر چند مقامات مسؤول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

Page Generated in 0/0045 sec