printlogo


کد خبر: 241877تاریخ: 1400/10/2 00:00
دور دنیا

سازمان ملل: بودجه کافی برای تأمین جیره غذایی یمن نداریم
برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد به دلیل نبود بودجه کافی جیره غذایی 8 میلیون یمنی را بزودی کاهش خواهد داد و نسبت به پیامدهای گرسنگی در این کشور هشدار داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، برنامه جهانی غذا (WFP) دیروز اعلام کرد جیره غذایی 8میلیون نفر را در یمن به دلیل کمبود بودجه از ماه ژانویه (دی‌ماه) کاهش خواهد داد و همزمان نسبت به پیامدهای جدی خطر افزایش گرسنگی هشدار داد. برنامه جهانی غذای سازمان ملل همچنین افزود: علاوه بر این، 5 میلیون نفر هم در معرض خطر فوری قحطی قرار دارند که جیره غذایی آنها حفظ خواهد شد. گرسنگی در یمن که از سال ۲۰۱۵ پس از شروع جنگ داخلی در این کشور عربی و با حمله نظامی ائتلاف عربستان آغاز شده، جان بیش از ۱۷ میلیون یمنی را تهدید می‌کند. این قحطی در کنار گسترش بیماری «کووید-۱۹» در یمن وضع را بسیار دشوارتر کرده است. سازمان یونیسف سال ۲۰۲۰ میلادی قحطی یمن را بدترین قحطی جهان دانست و افزود: بیش از ۲۴ میلیون نفر از مردم یمن (بیش از 80درصد) نیاز سخت به کمک‌های انسانی و غذا دارند که از این میان ۱۲ میلیون نفر از آنها خردسال هستند.
***
استقرار سامانه موشکی «اس‌‌‌400» روسیه در هند
خبرگزاری هندی «Ani» گزارش داد نیروی هوایی هند در حال استقرار سامانه موشکی «اس‌400» روسیه در مرزهای غربی این کشور برای مقابله با تهدیدات احتمالی پاکستان و چین است. روسیه هم گفته است انتقال «اس-400 تریومف» که یک سامانه دفاع موشکی متحرک و زمین به هوا است را از طریق مسیرهای هوایی و دریایی به هند آغاز کرده است و به سرعت در مکان‌های تعیین شده مستقر خواهد شد. انتظار می‌رود نخستین سامانه موشکی دفاع هوایی «اس‌400» روسیه تا پایان سال جاری تکمیل و این واحد در چند هفته آینده عملیاتی شود. بر اساس این گزارش، نیروی هوایی هند پس از تکمیل استقرار این سامانه‌ها در ایالت «پنجاب»، روی جبهه شرقی این کشور (مرز با چین) متمرکز خواهد شد و منابعی را برای آموزش پرسنل نظامی در این کشور فراهم می‌کند. 
***
کشف هزاران کارت واکسن جعلی در فرانسه و ایتالیا
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقامات دولت فرانسه اعلام کرد از زمان اجباری شدن کارت واکسن برای دریافت خدمات اجتماعی از تابستان امسال، بیش از 180 هزار مجوز جعلی «کووید-19» را شناسایی کرده‌اند.  «جرالد دارونین» وزیر کشور فرانسه گفت: طی ماه جاری میلادی حدود 400 تحقیق درباره شبکه‌هایی از افراد مظنون به ارائه گذرنامه‌های جعلی کرونا آغاز شده است که برخی از این افراد پزشکان و متخصصان بهداشتی بوده‌اند. در چندین کشور دیگر اروپا هم موارد رو به رشدی از گذرنامه‌های جعلی «کووید-19» و گواهی‌های واکسیناسیون گزارش شده است. در ایتالیا پلیس «پالرمو» پایتخت منطقه خودمختار سیسیل، یکی از رهبران جنبش ضد واکسن و یک پرستار را که متهم به دریافت پول برای ارائه کارت واکسن جعلی بود دستگیر کرده است. پلیس گفته است این پرستار به ازای هر کارت واکسن 100 تا 400 یورو دریافت کرده که وانمود کند مردم را در یک مرکز واکسیناسیون واکسینه کرده است تا بتوانند کارت سبز کرونا دریافت کنند.
***
رزمایش مهم چین در اقیانوس آرام
ناوگروه ناو هواپیمابر «لیائونینگ» نیروی دریایی ارتش چین در روزهای گذشته پس از ورود به اقیانوس آرام از طریق تنگه «میاکو» رزمایشی را با حضور جنگنده‌ها و بالگردهای خود در شرق «اوکیناوا» انجام داد. به گزارش «اسپوتنیک»، تحلیلگران چینی روز چهارشنبه گفتند این رزمایش برای حفاظت از قلمروی چین از اهمیت راهبردی برخوردار است. نیروی دریایی ژاپن اعلام کرد ۶ فروند کشتی جنگی نیروی دریایی چین و یک کشتی تدارکاتی این کشور را در ۳۰۰ کیلومتری آب‌های ژاپن مشاهده کرده است. ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد کشتی‌های چینی در شرق «کیتادایتوجیما» واقع در استان اوکیناوا مشاهده شدند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی ژاپن، جنگنده‌های «جی۱۵» و همچنین بالگردهای «زی۱۸» و «زی۱۹» در این ماموریت از ناو هواپیمابر لیائونینگ به پرواز درآمدند. در شرایطی که برخی اختلافات سرزمینی بین ژاپن و چین ادامه دارد، توکیو اخیرا از رصد یک زیردریایی و یک ناوشکن چین نزدیک جزایر خود خبر داد. وزارت دفاع ژاپن در این باره اعلام کرد یک زیردریایی چین نزدیک آب‌های ژاپن مشاهده شده است. 

 

دولت ژاپن طی سال‌های اخیر بارها مدعی نقض مکرر حریم سرزمینی خود از سوی کشتی‌های چین بویژه نزدیک جزایر مورد مناقشه بین 2 کشور شده است. مقام‌های ارشد چین بارها ضمن هشدار درباره تحرکات آمریکا و متحدانش در تنگه تایوان و دریاهای چین جنوبی و شرقی اعلام کرده‌اند پکن از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کند اما اجازه نقض حریم سرزمینی چین و دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد. ژاپن به تازگی اعلام کرد قصد دارد در اقدامی تحریک‌آمیز علیه چین، تعدادی سامانه موشکی و چند صد پرسنل نظامی را در جزیره «ایشیگاکی» در مجاورت تایوان مستقر کند.

Page Generated in 0/0046 sec