printlogo


کد خبر: 241878تاریخ: 1400/10/2 00:00
بر اساس داده‌های جدید مرکز ملی آمار سلامت آمریکا، امید به زندگی در این کشور به کمترین میزان از زمان جنگ دوم جهانی رسید
آمریکایی‌ها ناامیدتر از همیشه

داده‌های جدید «مرکز ملی آمار سلامت آمریکا» حاکی از کاهش امید به زندگی در بین شهروندان این کشور است. بر اساس گزارش شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز»، سال ۲۰۱۹ امید به زندگی آمریکایی‌ها (میانگین سال‌هایی که انتظار می‌رود یک فرد زندگی کند) 8/78 سال بوده است اما داده‌های جدید مرکز ملی آمار سلامت (NCHS‌) نشان می‌دهد این رقم سال 2020 به 77 سال کاهش یافته که بزرگ‌ترین کاهش از زمان جنگ دوم جهانی است. بر اساس تجزیه و تحلیل «مرکز تحقیقات پیو» از داده‌های سازمان ملل، برخی از کشورهایی که «کووید-19» در آنها تاثیر مرگبارتری داشته است، جمعیتی دارند که به طور قابل توجهی از میانگین جهانی پیرتر هستند. آمریکای شمالی منطقه‌ای است که دومین جمعیت پیر جهان را دارد. میانگین سنی در آن 39 سال است که تقریبا ۸ سال از میانگین جهانی پیرتر است. بر اساس آمار «دانشگاه جان هاپکینز»، ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بالاترین میزان مرگ‌و‌میر ناشی از «کووید-19» در خارج از اروپا به خود اختصاص داده است. از طرفی این کشور میانگین سنی 38سال دارد و تقریبا یک‌چهارم جمعیت آن (23 درصد) 60ساله یا بیشتر هستند. این عامل در کنار فقر و بیکاری فزاینده طی 3سال اخیر سبب شده شاخص امید به زندگی در این کشور به شکلی قابل پیش‌بینی کاهش پیدا کند. 
 
* کرونا تنها عامل نیست
اگر چه تأثیر کرونا بر کاهش امید به زندگی بالاست اما عوامل دیگری هم در کاهش امید به زندگی تاثیرگذار بوده‌اند. به گزارش رسانه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز»، تنها «4/10» درصد از کل مرگ‌و‌میرهای ایالات متحده در سال 2020 ناشی از این ویروس بوده است و به همین جهت نقش عوامل دیگر بسیار پررنگ می‌شود. بر اساس اطلاعات پایگاه «‌Healthline Media»، نخستین عامل مرگ در فهرست عوامل مرگ‌و‌میر در ایالات متحده بیماری قلبی است؛ سرطان و حوادث غیر‌عمد ‌که شامل مصرف بیش از حد دارو می‌شود نیز دومین و سومین عامل محسوب می‌شوند. «الیزابت آریاس» جمعیت‌شناس در «مرکز ملی آمار بهداشت» گفته است ارقام نهایی، کاهش امید به زندگی بیشتری را نشان می‌دهد، زیرا داده‌های مرکز «برنامه ملی بیمه اجتماعی» آمریکا‌ (Medicare) را نیز در بر می‌گیرد که با دقت بیشتری مرگ‌و‌‌میر را در میان مسن‌ترین آمریکایی‌ها نشان می‌دهد. دکتر آریاس همچنین گفته است: «می‌دانستم که کاهشی (در امید به زندگی) وجود خواهد داشت اما انتظار نداشتم به این بزرگی باشد. برای برخی گروه‌ها، امید به زندگی ۳ سال یا بیشتر کاهش یافته است». 
 
* کاهش فرزندان آمریکایی،چالش پیش روی ایالات متحده
علاوه بر کاهش امید به زندگی، نرخ زاد و ولد هم در ایالات‌متحده کاهش داشته است.
«نیویورک‌تایمز» در گزارشی که بهار امسال منتشر شده، نوشته است: «در مجموع، نرخ زاد و ولد در سال 2020 به میزان 4 درصد کاهش یافت و تولدها در ماه دسامبر که اوایل بحران کرونا در جهان بود، بشدت روند نزولی داشته است». این در حالی است که دولت فدرال هم گزارش داده نرخ زاد و ولد برای ششمین سال متوالی در سال 2020 کاهش یافته است. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها «‌CDC‌»، سال گذشته 3,605,201 تولد در ایالات‌متحده وجود داشته که کمترین تعداد از سال 1979 است. نرخ زاد و ولد (که به عنوان تعداد نوزادان در هر هزار زن 15 تا 44 ساله اندازه‌گیری می‌شود) از سال 2007 حدود 19 درصد کاهش یافته است. 
به طور کلی کاهش جمعیت به طور قابل توجهی عملکرد اقتصادها را دگرگون می‌کند و تاثیر بسیار مخربی بر آن خواهد داشت. کاهش نرخ زاد و ولد جامعه را با خیل عظیمی از افراد مسن که توانایی کار مفید برای آن جامعه را نخواهند داشت، مواجه می‌کند و این امر در کنار ناامیدی بزرگسالان از طول عمر خود می‌تواند وضعیت مخربی را در جامعه بشدت دوقطبی آمریکا ایجاد کند.

Page Generated in 0/0053 sec