printlogo


کد خبر: 241906تاریخ: 1400/10/2 00:00
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه آذر 1400 برای خانوارهای کشور به 4/43 درصد رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش نشان می‌دهد
سیگنال‌های مهار تورم

گروه اقتصادی: روز گذشته مرکز آمار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آذرماه را منتشر کرد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه آذر 1400 برای خانوارهای کشور به 4/43 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در آذر 1400 به عدد 2/35 درصد رسیده که نشان از کاهش 5/0 درصدی این نرخ نسبت به ماه گذشته است. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از معضلات اقتصادی‌ که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، تورم‌ افسارگسیخته‌ای است که روزبه‌روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از اقداماتی که از همان روزهای اول توسط دولت و تیم اقتصادی‌اش در دستور کار قرار گرفت، کشیدن ترمز تورم بود. یکی از علل تورم، استقراض‌های مکرر دولت‌ها به منظور تامین کسری بودجه و هزینه‌های جاری است. طبق اعلام اظهارنظرهای مختلف توسط اعضای تیم اقتصادی دولت، میزان استقراض دولت از بانک مرکزی در شهریور سال جاری صفر بوده است که یکی از نتایج این عدم استقراض در کاهش تورم ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود. 
 
* کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ۱۴۰۰ به عدد 2/35 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 2/35 درصد بیشتر از آذر ۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. 
نرخ تورم نقطه‌ای آذر ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل 5/0 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 9/4 واحد درصدی به 5/41 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۱۶۶ واحد درصدی به 8/31 درصد رسیده است. 
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۵ درصد است که نسبت به ماه قبل 3/0 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 2/36درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2/1 واحد درصد کاهش داشته است. 
 
* کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آذر ۱۴۰۰ به 7/1 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 8/0 واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 4/1 و 8/1 درصد بوده است. 
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 6/1 درصد است که نسبت به ماه قبل 8/0 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 8/1 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 9/0 واحد درصد کاهش داشته است. 
 
* کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه آذر ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به 4/43 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. 
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 7/42 و ۴۷ درصد است که برای خانوارهای شهری 9/0 واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی 3/1 واحد درصد کاهش داشته است. 
 
***
    تکذیب شایعه تخم‌مرغ ۱۱۰ هزار تومانی     
اگر چه گفته شده قرار است ارز ترجیحی واردات خوراک مرغ حذف شود و قیمت مرغ و تخم‌مرغ به ۸۰ و ۱۱۰ هزار تومان برسد اما دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ می‌گوید هنوز صحبتی درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ نشده است. روز گذشته انجمن صنفی تخصصی توزیع‌کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام و طیور نامه‌ای صادر کرد که بنا بر آن از اول دی‌ماه (دیروز) نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی بر مبنای ارز نیمایی محاسبه می‌شود. 
اما دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ به تجارت‌نیوز گفت: در ستاد تنظیم بازار هستیم و هنوز صحبتی درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ نشده است. تولیدکنندگان هم درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ چیزهایی شنیده‌اند اما هنوز این تصمیم رسما به تولیدکنندگان ابلاغ نشده است. مبصری توضیح داد: در ستاد تنظیم بازار، رئیس‌جمهور درباره توزیع مرغ از کانال سامانه بازرگام توصیه کرد و هرگز درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ صحبت نشد. تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ می‌گویند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای فعالان این حوزه در حد شنیده مطرح شده و هنوز تصمیم نهایی برای حذف ارز دولتی خوراک مرغ گرفته نشده و نامه‌ رسمی هم برای آنها صادر نشده است. 
در همین رابطه رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: ما هم شنیدیم ارز دولتی حذف شده است اما هنوز در این باره نامه‌ای ابلاغ نشده است. مسلما با حذف ارز دولتی، مرغ و تخم‌مرغ گران می‌شود اما هنوز درباره میزان افزایش قیمت تصمیمی نگرفتیم. 

 


Page Generated in 0/0070 sec