printlogo


کد خبر: 241908تاریخ: 1400/10/2 00:00
قیمت گاز در اروپا با افزایش 20 درصدی در یک روز به 181 یورو در هر مگاوات ساعت رسید
قیمت گاز در اروپا رکورد زد

گروه اقتصادی: قیمت گاز در اروپا با توقف ترانزیت گاز به آلمان از طریق خط لوله یامال- اروپا به بالاترین حد خود رسیده و نگرانی‌ها برای تامین انرژی را افزایش داده است. با توجه به در پیش بودن زمستان و بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در شرق اروپا،  قیمت گاز به بالاترین سطح خود رسیده است. 
روز گذشته قیمت گاز در هاب TTF هلند با افزایش ۲۵ درصدی به ۱۸۰ یورو برای هر مگا‌وات‌ ساعت رسید که این رقم ۱۴ برابر قیمت هنری هاب آمریکاست. همچنین بورس بین‌قاره‌ای لندن اعلام کرد قیمت گاز طبیعی در اروپا به ازای هر 1000 مترمکعب به 2150 دلار رسید که بالاترین قیمت گاز در تاریخ این قاره به شمار می‌رود. در معاملات آتی بورس گاز هلند نیز بهای این حامل انرژی به قیمت بی‌سابقه 2150 دلار به ازای هر 1000 مترمکعب رسید که نسبت به روز دوشنبه افزایش 27 درصدی را نشان می‌دهد. قیمت آتی در اروپا که در سطوح بی‌سابقه‌ای معامله می‌شد، روز سه‌شنبه بیش از 20 درصد افزایش یافت و به 181 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. 
«مارگرت وستاگر» معاون اجرایی کمیسیون اروپا معتقد است بحران انرژی دلیل دیگری برای تسریع سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر است تا اتحادیه اروپایی متکی به خود شود. او گفته است: «باید هرچه سریع‌تر به انرژی‌های تجدیدپذیر رو بیاوریم تا کمتر در معرض جهش قیمت‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی وارداتی قرار بگیریم». بیش از یک‌سوم گاز اتحادیه اروپایی از روسیه تامین می‌شود اما امسال جریان ورودی گاز از سمت روسیه به اروپا کاهش یافته است. برخی سیاستمداران اروپایی و کارشناسان، روسیه را متهم به توقف عرضه برای تحت فشار قرار دادن رهبران اتحادیه اروپایی برای تصویب خط لوله «نورد استریم 2» کرده‌اند. گازپروم، شرکت نفت‌وگاز روسی اما این اتهام را رد کرده و بارها گفته به تمام قراردادهای خود با خریداران اروپایی عمل کرده است. 
کارشناسان معتقدند توقف فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است. فرانسه روز پنجشنبه فعالیت ۲ نیروگاه هسته‌ای را پس از یافتن نقص فنی در یکی از آنها در طول برنامه معمول تعمیر و نگهداری متوقف کرد. با توقف فعالیت این ۲ نیروگاه، در حال حاضر تعداد کل نیروگاه‌های هسته‌ای از کار افتاده به 4 نیروگاه می‌رسد که 13 درصد از برق موجود در فرانسه را تامین می‌کردند. این کشور یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برق به کشورهای همسایه و بریتانیاست. انرژی هسته‌ای بیشتر برق فرانسه را تولید می‌کند. فرانسه بیش از 70درصد از کل برق خود را از تولید برق هسته‌ای تامین می‌کند. قطعی نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه در حالی رخ داده است که دمای هوا در اروپا شروع به کاهش کرده و در بحبوحه بحران گاز طبیعی، مخازن ذخیره‌سازی گاز اروپا به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. با کاهش صادرات برق فرانسه، برخی کشورهای شمال غربی اروپا احتمالا با کمبود برق مواجه خواهند شد. اگر زمستان امسال سردتر از حد معمول باشد، این به آن معنی خواهد بود که قیمت‌های سرسام‌آور برق و قبوض انرژی برای مشترکان این قاره کاهش نخواهد یافت. 
آلمان نیز قرار است تقریبا نیمی از ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تا پایان سال میلادی متوقف کند. «سباستین بِلشکه» مدیر عامل اتحادیه اپراتور‌های ذخیره‌سازی گاز آلمان گفت: اگر برداشت گاز از مخازن ذخیره‌سازی به همین شکل ادامه داشته باشد، مقدار ذخیره این حامل انرژی در ماه فوریه (بهمن‌ماه) بسیار کمتر خواهد شد. قیمت برق در آلمان برای تحویل در سال آینده میلادی 8/6 درصد افزایش ‌یافته و به 270 یورو در هر مگاوات ساعت رسیده ‌است. بالا رفتن قیمت گاز به‌ دنبال تغییر جهت جریان آن از روسیه به سمت لهستان، بر قیمت برق نیز تاثیر گذاشته؛ به‌ این ‌ترتیب اروپا سخت‌تر می‌تواند برای تولید برق به گاز طبیعی تکیه کند. قیمت بالای انرژی می‌تواند روند بهبود اقتصاد اروپا را در شرایط شیوع کرونای اُمیکرون مختل کند. هوای بسیار سرد در روز‌های اخیر نیز عامل دیگری شده تا قیمت برق در کوتاه‌مدت بالا رود. همچنین تولید برق بادی در آلمان به پایین‌ترین میزان تولید از نیمه ماه گذشته میلادی رسیده است. از زمانی که آلمان راه‌اندازی خط لوله «نورد استریم 2» را به تعویق انداخته، اروپا شاهد رشد بی‌سابقه‌‌ای در قیمت انرژی بوده است؛ برلین دلیل این تعویق را نگرانی از عدم رعایت مقررات اتحادیه اروپایی عنوان می‌کند. با وجود مخالفت شدید ایالات متحده، لهستان و اوکراین با ساخت این خط لوله، آلمان اصرار دارد این تاخیر سیاسی نیست. این خط لوله برای تحویل گاز طبیعی روسیه به اروپا ساخته شده است. این پروژه با وجود اینکه با موانع زیادی از جمله تحریم‌های آمریکا و تغییرات مقررات اروپا مواجه است، در ماه سپتامبر به پایان رسید.

Page Generated in 0/0061 sec