printlogo


کد خبر: 241912تاریخ: 1400/10/2 00:00
سیگنال‌های شفاف مقامات دولت بایدن درباره عبور از توافق هسته‌ای سال 2015 و تلاش برای تحقق مذاکرات فرابرجامی در وین
بایدن فاتحه برجام را خواند؟
رابرت مالی: در آینده نه‌چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد

گروه سیاسی: در میان تشدید لفاظی‌های هفته‌های اخیر مقام‌های کنونی و سابق رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران و لزوم آمادگی برای حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید راهی فلسطین اشغالی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از آنکه طی هفته‌های اخیر، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی «موساد» به آمریکا سفر کردند، سالیوان چهارشنبه در سرزمین‌های اشغالی با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید» وزیر خارجه و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد و رسانه‌های عبری گزارش دادند دستور کار اصلی دیدار بنت و سالیوان، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا و ایران به برجام بود. این سفر در شرایطی صورت گرفته است که بعد از تهدیدات لفظی صهیونیست‌ها به اقدامات نظامی، رزمایش پیامبر اعظم سپاه در ایران طراحی شده و در حال برگزاری است و این رزمایش و تهدید اسرائیل توسط فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌‌الانبیا که ایران تمام پایگاه‌ها و مراکز استفاده شده از مبدا تا مقصد را هدف قرار خواهد داد با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای روبه‌رو شد. 
به نوشته پایگاه خبری جوئیش‌پرس، بنت در دیدار با مشاور امنیت ملی بایدن گفت: «من می‌خواهم بگویم که رابطه بین کابینه من و دولت بایدن، بین اسرائیل و ایالات متحده، مثل همیشه قوی است. قوی بودن و داشتن این دوستی معنادار به این معنی است که می‌توانیم درباره همه چالش‌های مشترکی که با آن روبه‌رو هستیم، علنی و صریح صحبت کنیم و این کاری است که ما انجام خواهیم داد».
وی با مهم دانستن مذاکرات وین برای تل‌آویو، اظهار داشت: «این روزها خیلی مهم هستند، آنچه در وین اتفاق می‌افتد پیامدهای عمیقی برای ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل در سال‌های آینده دارد و به همین دلیل است که این یک جلسه بموقع است». مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در ابتدای این دیدار گفت: «آنها (سران آمریکا) از من خواستند این هفته، درست قبل از کریسمس، به اینجا بیایم، زیرا در یک مقطع حساس برای هر دو طرف ما درباره یک سری مسائل امنیتی، مهم است که کنار هم بنشینیم و یک استراتژی مشترک، یک دیدگاه مشترک و راهی را پیدا کنیم که اساسا منافع شما و ما را تضمین کند». به نوشته جوئیش‌پرس، سالیوان ادامه داد: «ما معتقدیم که این منافع، مانند ارزش‌هایی که دولت‌های ما بر اساس آنها ساخته شده‌اند، عمیقا مشترک بوده و عمیقا احساس می‌شوند». رفت و آمدها میان تل‌آویو- واشنگتن که همزمان با دور هفتم مذاکرات وین افزایش پیدا کرده برای حصول یک راهکار مشترک پیرامون «وضعیت اضطراری»‌ای که توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران با افزایش سطح غنی‌سازی برای کابینه بنت و دولت بایدن پدید آورده صورت می‌گیرد. پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همزمان با پدیدار شدن ترتیبات امنیتی جدید در غرب آسیا به‌واسطه خلأ حضور آمریکا در منطقه و کاهش نظامیان این کشور، پیامدهای جبران‌ناپذیر و کابوس‌واری برای اسرائیل در پی خواهد داشت. با این وجود، دشواری وضعیت فعلی برای سران تل‌آویو و دولت بایدن این است که «گزینه خوبی» برای مواجهه با ایران وجود ندارد و هرچه باقی مانده «گزینه‌های بد» است. همین امر البته موجب برخی شکاف‌ها میان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا شده است. تل‌آویو از دولت بایدن می‌خواهد فشار بیشتری بر تهران وارد کند و گزینه‌های سختگیرانه‌تری لحاظ کند اما دولت آمریکا، گزینه قابل توجهی برای فشار بیشتر بر ایران در اختیار ندارد. 
همچنین، پیچیدگی و دشواری اوضاع فعلی برای سران صهیونیست یک وضعیت پارادوکسیکال به وجود آورده است. اسرائیل از یک طرف برای توقف پیشرفت کنونی برنامه هسته‌ای ایران خواهان احیای هرچه سریع‌تر برجام و بازگشت طرفین به توافق است اما از طرف دیگر، نمی‌خواهد شاهد این باشد که نتیجه احیای توافق، برداشتن تحریم‌ها علیه ایران شود و به این صورت برتری ایران در منطقه حفظ و تثبیت شود. 
با این حال «دنی سیترینوویچ» فرمانده پیشین امور ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در وبگاه اندیشکده «شورای آتلانتیک» منتشر شد بر ناکامی‌ رژیم صهیونیستی در برابر برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد. این مقام سابق رژیم صهیونیستی ادامه داد: به‌رغم آنکه اظهارنظرات مقام‌های اسرائیلی نشان می‌دهد تل‌آویو به دنبال مهار ایران است و می‌خواهد مانع پیشرفت هسته‌ای ایران شود، رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح حمله نظامی به ایران با چالش‌های راهبردی مواجه خواهد بود. وی در این مقاله می‌نویسد: حتی اگر سایت‌های هسته‌ای ایران تخریب شود، دانش هسته‌ای بومی، دانشمندان ایرانی را قادر می‌سازد برنامه‌ هسته‌ای ایران را به سرعت بازسازی کنند. این مقام سابق صهیونیستی سپس تأکید کرد برخلاف حملات تل‌آویو به برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه که هیچ‌گونه پاسخی را به همراه نداشت، ایران و گروه‌های مقاومت منطقه به هرگونه حمله به ایران پاسخ خواهند داد و پاسخ «محور مقاومت»، پیامدهای نجومی برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت. این مقام سابق رژیم صهیونیستی ادامه داد: به بیان دیگر، سیاستمداران اسرائیلی در حال قمار کردن روی گزینه حمله نظامی هستند؛ حمله‌ای که در بهترین حالت ممکن هم فقط برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق می‌اندازد و اسرائیل را در شرایط بسیار دشوار نبرد در جبهه شمالی‌اش قرار می‌دهد بنابراین با توجه به تنش‌های موجود بین رژیم صهیونیستی و ایران، اظهارنظراتی که هیچ تأثیری بر راهبرد ایران ندارد، تنها طرفین را وارد یک تقابل و درگیری نامطلوب می‌کند. 
 
* فاتحه برجام را خواندند؟
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه بار دیگر ادعاها درباره کمبود وقت برای مذاکرات وین و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد. بلینکن طی نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره زمان باقی‌مانده برای بازگشت به برجام ادعا کرد: «من مهلت زمانی برای این مساله تعیین نمی‌کنم اما [زمان] بسیار بسیار بسیار کم شده است».
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بلینکن ادامه داد: «توانایی بازیابی کامل مزایای برجام از طریق بازگشت به پایبندی به آن، با پیشرفت‌هایی که ایران هر روز در برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد، به طور فزاینده‌ای مشکل شده است».
وزیر خارجه آمریکا تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از برجام را «بدترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا در دهه گذشته» توصیف کرد و گفت: «در خروج از آن توافق، به ما قول داده شد با توافق قوی‌تری جایگزین شود [و] فشار حداکثری که علیه ایران اعمال می‌شود، فعالیت‌های مخرب این کشور را در سراسر منطقه مهار می‌کند. در عوض، البته ما دقیقا شاهد برعکس آن بودیم».
بر این اساس، بلینکن مدعی شد: «ایران از محدودیت‌هایی که برجام بر آن تحمیل کرده بود، رها شده است و به اقدامات تهاجمی خود در هر کشوری در منطقه ادامه می‌دهد». وی درباره احتمال متوسل‌شدن واشنگتن به اقدامات دیگری علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین مدعی شد: «ما فعالانه به دنبال گزینه‌ها و جایگزین‌های دیگر هستیم و چیزی که تحمل نمی‌کنیم این است که ایران به‌جای حسن‌نیت نشان دادن، مشغول وقت‌کشی پای میز مذاکره باشد».
همچنین «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان»، ضمن اشاره به اینکه مشخص نیست چه زمانی مذاکرات وین ممکن است از سر گرفته شود، گفت: «امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد». وی در ادامه مدعی شد: «در آینده‌ نه چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملا جدید مذاکره کنیم و البته دوره‌ای از تنش را طی خواهیم کرد». به نوشته سی‌ان‌ان، مالی با ادعای اینکه ایران در حال نزدیک ‌شدن به توانایی تولید سلاح اتمی در آینده است، مدعی شد: «اگر آنها با سرعت فعلی خود ادامه دهند، ما چند هفته فرصت داریم اما نه بیشتر از آن. در این مرحله من فکر می‌کنم نتیجه این خواهد بود که هیچ توافقی برای احیا وجود نداشته باشد». وی در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد بسیار واضح است که ایران تلاش می‌کند با گسترش برنامه هسته‌ای خود اهرم فشاری ایجاد کند و امیدوار است از این اهرم برای دستیابی به یک توافق بهتر استفاده کند. این کار فایده‌ای نخواهد داشت». نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «اگر آنها سعی کنند اهرم‌های فشار بیشتری ایجاد کنند، اولا معامله بهتری نخواهند داشت، زیرا آنچه ما می‌گوییم آماده انجام آن هستیم همان چیزی است که 6 سال پیش مورد مذاکره قرار گرفت، ثانیا استراتژی آنها نتیجه معکوس خواهد داشت اگر چنین رویکردی داشته باشند».

Page Generated in 0/0052 sec