printlogo


کد خبر: 241920تاریخ: 1400/10/2 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از جزئیات سانحه برخورد قطارها در خط 5 متروی تهران
مغز مترو فرمان نداد!
مهدی چمران در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: نگران تکرار حادثه هستیم

مهدی جابری: ۲ قطار تندرو و عادی در خط 5 متروی تهران با یکدیگر برخورد کردند تا با گذشت بیش از ۲ دهه از فعالیت متروی تهران- کرج، بحث‌ها درباره ضرورت نوسازی تجهیزات و نظارت دقیق‌تر بر سیستم فنی و انسانی مترو بالا بگیرد و البته توجه‌ها بار دیگر به حذف ردیف‌های حمایتی از شهرداری‌ها در لایحه بودجه جلب شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ساعت 7:10 دقیقه صبح روز گذشته یک دستگاه قطار که در خط 5 مترو از گلشهر کرج به سمت صادقیه تهران در حرکت بود با قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد؛ حادثه‌ای که بنا به تعبیر برخی مدیران شهری می‌توانست اتفاقات تلخ‌تری را رقم بزند اما با 22 مصدوم تقریبا به خیر گذشت که البته تا لحظه انتشار این گزارش حال یک نفر از آنها وخیم اعلام شده بود. مدیریت شهری تهران در شرایطی که این روزها با انتقاد رسانه‌ها، کارشناسان شهری و شهروندان تهرانی به خاطر شرایط نامطلوب ترافیکی پایتخت، ازدحام جمعیت در قطارهای مترو و اتوبوس‌های شهری و همچنین نبود برنامه‌ریزی اصولی در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک روبه‌رو است، حالا با یک حادثه و سانحه بی‌سابقه اما هشداردهنده در مترو مواجه شده و بار دیگر باید شنونده انتقادهای کارشناسان و شهروندان باشد. 
 
* خدمات‌رسانی زمینی و هوایی اورژانس
پس از اعلام گزارش برخورد این ۲ دستگاه قطار، 20 دستگاه آمبولانس عادی و اتوبوسی به محل حادثه اعزام شد و اورژانس هوایی در حالت آماده‌باش قرار گرفت. 
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این باره گفت: تعداد مصدومان حادثه برخورد ۲ قطار در ایستگاه چیتگر تهران به ۲۲ نفر است و خوشبختانه این حادثه تاکنون تلفات جانی نداشته است. وی از اعزام ۱۹ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل خبر داد و افزود: اورژانس هوایی نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفت. 
به گفته خالدی ۱۱ نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند و متاسفانه حال یک نفر نیز وخیم گزارش شده است. 
 
* احتمال خطای انسانی
علت و ابعاد حادثه دیروز مترو همچنان در حال بررسی است. مطابق آنچه روز گذشته مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند، هم خطای انسانی و هم عامل فنی می‎‌تواند در بروز این سانحه بی‌سابقه در مترو تاثیرگذار بوده باشد. 
در این بین، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران تلویحا مدیریت سابق شهرداری تهران را در وقوع این حادثه مقصر دانست و به فارس گفت: عامل انسانی یکی از مهم‌ترین گمانه‎‌زنی‌های وقوع این حادثه در متروی کرج به تهران بوده است و البته عدم به‌روزرسانی فناوری‌های مترو در 4 ساله گذشته از عوامل وقوع این حادثه به شمار می‌آید. 
وی افزود: یکی از گزارش‌های مدیریتی که درباره این اتفاق به ما رسیده است، حاکی از وقوع یک خطای انسانی در حادثه مترو بوده است. همچنان منتظر نظر قطعی کمیسیون سوانح در این زمینه هستیم تا دلیل اصلی حادثه مشخص شود. نادعلی با تأکید بر اینکه استفاده از فناوری‌ها در همه حوزه‌ها بویژه حمل‌و‌نقل می‌تواند درصدی با خطای انسانی همراه باشد، گفت: هر چند ذات فناوری درصد خطا را کاهش می‌دهد اما با وجود کاربر انسانی امکان این خطاها وجود دارد. 
 
* تکرار نمی‌شود
یکی از نگرانی‌هایی که شهروندان برای استفاده از مترو دارند، احتمال تکرار حادثه مشابه دیروز است اما سخنگوی شورای شهر تهران اطمینان داد که چنین حادثه‌ای تکرار نخواهد نشد. نادعلی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته مدیریت شهری به‌روزرسانی فناوری‌ها انجام نشده و بار آن به دوره جدید مدیریتی منتقل شده است، اظهار داشت: به‌روز کردن فناوری همانند خرید چند رام قطار و واگن مترو هزینه‌بر نیست. 
وی تعمدی بودن این اتفاق را بعید دانست و ادامه داد: خوشبختانه این حادثه به خیر گذشت و طبق صحبت‌های مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، به‌روزرسانی فناوری‌ یک الزام است. نادعلی به شهروندان تهرانی اطمینان داد که استفاده از مترو برای آنها خطرآفرین نخواهد بود و با حضور شهردار جدید و مدیران منصوب شده مترو، خلأ عدم رسیدگی گذشته جبران خواهد شد. 
 
* مهدی چمران: اگر کمبودها جبران نشود شاهد تکرار حوادث خواهیم بود
درباره علت و احتمال تکرار حادثه دیروز مترو با رئیس شورای شهر تهران گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم. 
مهدی چمران به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: این حادثه تلخ گویای کمبودهای مهم در زمینه امکانات، تجهیزات و قطعات مترو است. این کمبودها اکنون خودش را به این شکل نشان داده است و شاید در آینده طور دیگری و به شکل بدتری نشان دهد. 
وی افزود: اگر برای رفع کمبودهای مترو فکر اساسی نشود، متاسفانه باید بگویم این حادثه تکرار خواهد شد. البته همه تلاش مدیریت شهری بر این است که جلوی اتفاقات تلخ گرفته شود اما وقتی برای تامین قطعات و امکانات با مشکل مواجه هستیم و تعداد زیادی از قطارها نیاز به تعمیرات اساسی دارند، نمی‌توان برای جلوگیری از تکرار حادثه تضمین قطعی داد. 
 
* عضو شورای شهر: قابل گذشت نیست
در حالی که برخی مدیران شهرداری تهران در تلاش برای کنترل اوضاع و البته مدیریت ابعاد رسانه‌‎ای این حادثه هستند، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اعلام کرد این حادثه قابل گذشت نیست و موضوع به دقت در شورای شهر تهران بررسی خواهد شد. 
تشکری‌هاشمی گفت: چه عامل فنی و چه عامل انسانی علت بروز حادثه باشد قابل گذشت نیست و کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با جدیت این مساله را به عنوان یک موضوع بسیار مهم پیگیری خواهد کرد و نتیجه را به مردم اطلاع خواهیم داد. وی در پاسخ به سوالی درباره تکرار حوادث متروی تهران در ماه‌های گذشته و افزایش نگرانی از بروز چنین حوادثی گفت: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، حتما باید توسط کمیته تخصصی بررسی شود و عللی که باعث بروز این حادثه شده و همچنین عللی که مقدمه‌ای بر بروز این حادثه بودند، شناسایی شوند و دلایل کارشناسی احصا شود. 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمی‌شود به واسطه اینکه حادثه‌ای داشتیم فکر کنیم حوادث الزاما مثل هم هستند. باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد. یا علت در حوزه فنی است یا عامل انسانی علت بروز حادثه بوده و در هر ۲ مورد دقیق باید بررسی شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که فرسودگی تجهیزات در بروز این حوادث چه میزان اثرگذار است، اظهار داشت: فرسودگی حتما در متروی تهران اتفاق افتاده است، چرا که قطعات را به‌موقع تامین نکردند و همین‌طور تعمیرات به تاخیر افتاده است اما اینکه آیا علت این حادثه فرسودگی بوده یا نه باید حتما بررسی می‌شود. 
تشکری‌هاشمی تاکید کرد: اینکه فکر کنیم تامین قطعات یدکی و تجهیزات متروی تهران نیاز به بودجه دارد امر پیچیده‌ای نیست و دولت و شهرداری باید امکانات لازم را داشته باشند تا این سامانه بسیار گرانقیمت برای مردم بسیار ایمن و ارزشمند باشد و به این حال و روز نیفتد.
 
* دستور وزیر کشور به استانداران تهران و البرز
وزیر کشور از استانداران ۲ استان تهران و البرز خواست به فوریت به وضعیت مصدومان حادثه برخورد دو رام قطار شهری در محدوده چیتگر رسیدگی کنند. 
احمد وحیدی با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه تعدادی از هموطنان عزیزمان مصدوم شده‌اند، گفت: با بسیج تمام امکانات بهداشتی و درمانی به دنبال درمان هر چه سریع‌تر مصدومان این حادثه تلخ هستیم.
***
    دستور شهردار تهران برای تشکیل فوری کمیسیون سوانح   
شهردار تهران روز گذشته در محل حادثه برخورد ۲ قطار مترو در خط 5 حضور یافت و خدا را شکر کرد که این حادثه تلفات جانی نداشته است. علیرضا زاکانی گفت: برای اینکه نتیجه قطعی علت حادثه حاصل شود باید کمیسیون سوانح تشکیل شود و همه موارد در آن مورد بررسی قرار گیرد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری تهران چقدر برای درمان مصدومان حادثه متعهد است، اظهار داشت: همه این افراد بیمه هستند و هیچ محدودیتی برای درمان آنها وجود ندارد. شهردار تهران افزود: خدا را شاکریم که این حادثه تلفات جانی به همراه نداشت. البته همه صحبت‌هایی که تا الان اعلام شده گمانه‌زنی است و دلایل واضحی برای این قضیه وجود ندارد. برای اینکه نتیجه قطعی حاصل شود باید کمیسیون سوانح تشکیل شود و همه موارد در آن مورد بررسی قرار گیرد. 
***
مدیرعامل مترو: مراکز فرمان مترو باید به‌روزرسانی شود
بررسی کارشناسی برای مشخص شدن علت اصلی حادثه مترو در خط 5 ادامه دارد و مطابق اظهارات اعضای شورا و مدیران شهرداری، هم احتمال خطای انسانی وجود دارد هم احتمال خطای فنی. 
مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران صبح روز گذشته درباره علت حادثه در خط 5 مترو گفت: بررسی اولیه ما حاکی از آن است که سیستم‌ATP  (سیستم کنترل اتوماتیک قطار) قطع شده است اما در حال حاضر با اتاق فرمان‌مان در حال بررسی موضوع هستیم تا ببینیم سیستم ATP به چه علت قطع شده است. 
وی افزود: سیستم کنترل اتوماتیک قطار، برنامه‌ای است که به صورت خودکار زمانی که ۲ قطار از کنار یکدیگر عبور می‌کنند، سیستم را قفل می‌کند و حتی اگر راهبر هم بخواهد جلو بیاید، این امکان را به او نمی‌دهد. 
مدیرعامل متروی تهران با عذرخواهی از حادثه‌دیدگان و شهروندانی که در برنامه‌های آنها اخلال ایجاد شد، اظهار داشت: از همه شهروندان عزیز که دچار مصدومیت شدند و همچنین عزیزانی که با تأخیر در برنامه کاری خود مواجه شدند پوزش می‌طلبیم. 
شایسته‌اصل ادامه داد: این اتفاق بیشتر از گذشته ضرورت به‌روزرسانی و اورهال سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌سازی مراکز فرمان تمام خطوط را اثبات کرد. 

Page Generated in 0/0059 sec