هالیوود ریپورتر در تازهترین تحلیل خود از فروپاشی رابطه هالیوود با چین خبر داد. شرکت «برادران وارنر» در ارتباط با فیلم «هرجومرج فضایی» خود با نقشآفرینی لبران جیمز، ابرستاره بسکتبال سعی کرد تمام تلاشش را برای جلب نظر چین که دارای بزرگترین بازار فیلم جهان است انجام دهد اما در نهایت نتوانست فیلم را در چین اکران کند و در نتیجه فروش کل آن به 8/162 میلیون که رقمی معمولی است، رسید. دیزنی هم امسال با فیلمهای عظیمی مانند «شانگ- چی و افسانه ده حلقه» و «ابدیها» که مخصوصا از استعدادهای چینی بسیاری در ساخت آنها استفاده شد سعی کرد در چین اقبال پیدا کند ولی با همین وضعیت مواجه شد. در حقیقت، ۲۰۲۱ ممکن است سالی باشد که بالاخره رابطه بین هالیوود و چین را رو به فروپاشی میبرد. با حضور ترامپ در کاخ سفید، چین در روابط سینمایی با آمریکا نیز دست به رفتارهای جدید زد و حالا این آمریکا و صنعت بزرگ هالیوود است که باید راهی جایگزین برای از دست دادن این بازار بزرگ بیابد. به گزارش مهر از هالیوود ریپوتر، «آن سارنوف» مدیرعامل استودیوی «وارنرمیدیا» گفت: مشخصاً مسائل ژئوپلیتیکی بسیاری با تغییر دولت ما به وجود آمده و باید ببینیم رابطه جدید با دولت بایدن چطور خواهد بود اما واضح است که چین دارد کسبوکار سینمایی خودش را میسازد. ارقام سینمایی این کشور بسیار عظیم هستند و ما دوست داریم باور کنیم قرار است بخش بزرگی از آینده آنها باشیم اما راستش فقط داریم تکتک فیلمها را جلو میبریم و من هم نمیتوانم پیشبینی بزرگی داشته باشم چون خودم نمیدانم وضعیت چگونه خواهد بود. سال گذشته تغییر وضعیت هالیوود در چین بشدت سرعت گرفت. سال ۲۰۲۱، تنها ۲۵ فیلم آمریکایی در این کشور اجازه اکران پیدا کردند که بسیاری از آنها فیلمهای مستقل کوچک بودند و بلاکباسترهای عظیم استودیوهای بزرگ کمتر دیده شدند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ تعداد فیلمهای هالیوودی ۴۵ فیلم بود. همه اینها باعث شده استودیوهای بزرگ تا حدودی جاهطلبیهای بزرگ خود برای چین را کنار بگذارند چون روابط دیپلماتیک بین چین و آمریکا آنقدر افت کرده که دیگر خیلی مهم نیست هالیوود چقدر سعی کند خودش را با بازار چین وفق دهد. به احتمال زیاد دوران «شیجینپینگ» فضای کمتری برای محتوای فرهنگی غربی خواهد داشت. با اینکه چین توانسته موارد ابتلا به «کووید-۱۹» را نزدیک به صفر نگه دارد، بازار سینمای این کشور هنوز به اوج خود بازنگشته است. تا سیزدهم دسامبر، درآمد کل باکسآفیس چین 05/7 میلیارد دلار بود که نشان از افت 2/26 درصدی نسبت به اوج 56/9 میلیارد دلاری سال ۲۰۱۹ دارد. نکته مهم اینجاست که وقتی در گذشته سینماها نیاز به افزایش فروش داشتند، قانونگذاران تعدادی از فیلمهای هالیوودی را اکران میکردند و حتی ممکن بود بیش از ۳۴ فیلم را که پکن باید تحت قرارداد تجاری گذشتهاش به نمایش میگذاشت به نمایش درآورند و این اتفاقی است که امسال نیفتاد و به جای آن، عناوین سودده هالیوودی بسیاری از جمله «بیوه سیاه»، «ونوم» و حالا شاید حتی «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» کنار گذاشته شدند. در عین حال، انتظار میرود برنامه آمریکا برای بایکوت دیپلماتیک مسابقات المپیک زمستانی پکن باعث افزایش مخالفت رو به رشد چین با صادرات فرهنگی آمریکایی شود. باید ببینیم در آینده هالیوود چه برنامهای برای جبران ضررهایش در بازار چین و کسب مخاطبان بینالمللی بیشتر خواهد داشت.