printlogo


کد خبر: 241936تاریخ: 1400/10/4 00:00
دور دنیا

دروغی به نام انبار سلاح در ورزشگاه یمن
پس از ادعای ائتلاف سعودی درباره وجود تسلیحات در شهرک ورزشی صنعا و حمله به تأسیسات ورزشی پایتخت یمن، مقامات صنعا بلافاصله از رسانه‌های این کشور خواستند برای برملا کردن دروغ سعودی‌ها در ورزشگاه مذکور حضور پیدا کنند. «نصرالدین عامر» نماینده وزیر اطلاع‌رسانی یمن، بامداد جمعه پس از حمله ائتلاف سعودی به ورزشگاه صنعا، بلافاصله از تمام رسانه‌های این کشور خواست برای اثبات نبود تسلیحات در اماکن ورزشی صنعا در شهرک ورزشی «الثوره» حضور یابند. این درخواست درست پس از آن مطرح شد که ائتلاف سعودی با ادعای وجود تسلیحات در شهرک ورزشی صنعا، بامداد دیروز چند نقطه را در شهرک مذکور هدف حمله قرار داد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن، وزارت ورزش و جوانان این کشور در بیانیه‌ای تأکید کرد حمله به سازمان‌های غیرنظامی و تهدید به حمله به آنها، «نقض آشکار» کنوانسیون‌هایی است که تعرض به اماکن غیرنظامی را جنایت می‌انگارند. پس از صدور بیانیه مذکور، کمیته المپیک یمن نیز فورا از کمیته بین‌المللی المپیک، سازمان‌های ورزشی بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواست برای جلوگیری از حمله مجدد به تأسیسات ورزشی هر چه سریع‌تر اقدام کنند.
***
برداشت بی‌سابقه از تأسیسات ذخیره‌سازی گاز در اروپا
استفاده از ذخایر زیرزمینی گاز در اروپا بار دیگر رکورد جدیدی زد و به بالاترین رقم از سال 2011 رسید. به گزارش خبرگزاری تاس، استفاده از ذخایر زیرزمینی گاز در اروپا بار دیگر رکورد جدیدی زد. بر اساس آمار زیرساخت گاز اروپا (GIE)، برداشت از این ذخایر در 22 دسامبر به رقمی رسید که بالاترین میزان از سال 2011 به شمار می‌رود. برداشت از ذخایر زیرزمینی اروپا از 2/775 میلیون مترمکعب فراتر رفت که نه‌تنها بالاترین سطح از آغاز فصل استفاده از وسایل گرمایشی در اروپا از اکتبر 2021 به شمار می‌رود، بلکه بالاترین سطح از زمانی است که GIE شروع به ثبت آمار کرده است. تاسیسات زیرزمینی ذخیره گاز اروپا در چهارشنبه گذشته 5/57 درصد پر شد که در حال حاضر اندکی بیش از 62 میلیارد مترمکعب گاز دارد که در مقایسه با سال قبل 5/22 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. قیمت گاز در اروپا چهارشنبه گذشته بار دیگر رکورد زد و به رقمی بی‌سابقه در تاریخ این قاره رسید. بورس بین‌قاره‌ای لندن اعلام کرد: قیمت گاز طبیعی در اروپا به ازای هر هزار مترمکعب به 2150 دلار رسید که بالاترین قیمت گاز در تاریخ این قاره به شمار می‌رود. 
***
افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی ژاپن
دولت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه در واکنش به توسعه نظامی چین و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، با افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی برای سال ۲۰۲۲ موافقت کرد که بخش عمده‌ای از بودجه، به خرید جنگنده‌های اف‌۳۵ از آمریکا اختصاص دارد. به گزارش رویترز، این بودجه برای سال مالی آتی که از اول آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) آغاز می‌شود، 1/1 درصد افزایش می‌یابد و به 4/5 تریلیون ین (18/47 میلیارد دلار) می‌رسد اما طبق آمار رسمی پکن همچنان کمتر از یک‌چهارم بودجه نظامی چین در سال جاری است. برنامه افزایش بودجه به دنبال دیدار جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و سوگا یوشیهیده نخست‌وزیر وقت ژاپن در ماه آوریل (فروردین) طراحی شد که در جریان آن سوگا متعهد شد توان دفاعی کشورش را در پرتو یک محیط امنیتی منطقه‌ای‌چالش برانگیزتر تقویت کند. موارد قابل توجه در بودجه دفاعی شامل اختصاص ۱۲۸ میلیارد ین برای ۱۲ فروند جنگنده رادارگریز اف‌۳۵ شرکت لاکهید مارتین است. وزارت دفاع ژاپن همچنین ۸۶ میلیارد ین در بودجه سال آتی را برای تولید نخستین جت جنگنده داخلی در طول ۳ دهه کنار گذاشته است. وزارت دفاع ژاپن به علاوه ۳۴ میلیارد ین برای تقویت سطوح دفاع در برابر حملات سایبری تخصیص داده و ۷۹ میلیارد ین را برای پروژه‌های فضایی همچون ماهواره‌ها و لیزرهای ردیابی اهداف فراتر از جو در نظر گرفته است. پیش‌نویس این بودجه در عین حال باید به تصویب پارلمان ژاپن برسد.
***
فارن پالیسی: عربستان مرکز مواد مخدر در خاورمیانه است
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در گزارشی به وضعیت جامعه عربستان سعودی و افزایش شدید مصرف مواد مخدر در بین جوانان این کشور پرداخت و نوشت با وجود تغییرات گسترده در جامعه سنتی این کشور و افزایش سرگرمی‌ها به امید کاهش مصرف مواد مخدر اما میزان مصرف این مواد افزایش یافته است. در این گزارش آمده واردات مواد مخدر از جمله «کپتاگون» به موضوعی عادی در عربستان سعودی تبدیل شده است به طوری‌ که از این کشور به عنوان پایتخت مواد مخدر در غرب آسیا می‌توان یاد کرد. همچنین بازار مواد مخدر بسیار سود‌ده شده و تقاضا نیز بسیار افزایش یافته است. فارن پالیسی تأکید کرد مشکل مواد مخدر در عربستان سعودی به مرحله خطرناکی رسیده است به طوری که مقامات نظامی این کشور در یک ماه گذشته بیش از ۳۴ میلیون قرص کپتاگون کشف کرده‌اند و ۳ عملیات قاچاق این مواد مخدر خنثی شده است. همچنین در کنار کپتاگون، مواد مخدر حشیش و قات نیز به وفور در عربستان سعودی خرید و فروش و مصرف می‌شود، حشیش از مبدأ افغانستان و از راه‌های مختلف و قات نیز از یمن وارد این کشور می‌شود. در این میان کپتاگون به دلیل حجم کوچک و سهولت ساخت آن، بیشتر وارد می‌شود.

Page Generated in 0/0056 sec