printlogo


کد خبر: 241937تاریخ: 1400/10/4 00:00
گزارش «وطن امروز» از ارتباط فقر و و تبعیض نژادی با خشونت مسلحانه در آمریکا
فقرا قربانی آزادی حمل سلاح

هفته گذشته روزنامه انگلیسی «گاردین» با انتشار گزارشی درباره مالکیت اسلحه در آمریکا نوشت: مطالعات در این باره نشان می‌دهد آمار خرید اسلحه در ایالات متحده طی سال‌های 2020 تا 2021 در مقایسه با سال 2019 افزایش چشمگیری داشته است به طوری که بیش از 5 میلیون بزرگسال بین ژانویه 2020 تا آوریل 2021 برای نخستین‌بار صاحب اسلحه شدند. این موضوع بحث‌ها درباره مالکیت سلاح در این کشور را مجددا داغ کرده است.
 
* روزانه بیش از 100 نفر قربانی قانون آزادی حمل سلاح در آمریکا
 پایگاه خبری «US News» در گزارشی درباره افزایش آمار خشونت مسلحانه در آمریکا نوشت: سال 2020 به طور متوسط، روزانه بیش از 316 نفر در ایالات متحده مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که از این بین 106 نفر کشته شدند. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی «GUN VIOLENCE ARCHIVE» در گزارشی نوشت: دسترسی گسترده به سلاح گرم و مقررات سست، هر ساله منجر به کشته‌ شدن بیش از 39 هزار مرد، زن و کودک با اسلحه در ایالات متحده می‌شود و این مساله از قانون اساسی این کشور نشأت می‌گیرد. متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده به آمریکایی‌ها حق حمل اسلحه را می‌دهد و این شروع داستانی است که شاید نتوان پایانی بر آن متصور شد. واشنگتن‌پست سال 2018 در گزارشی نوشت: بیش از 393 میلیون سلاح گرم متعلق به غیرنظامیان در ایالات متحده وجود دارد که از جمعیت آمریکا هم فراتر است. جمهوری‌خواهان از آزادی بی‌حد و حصر اسلحه دفاع می‌کنند و دموکرات‌ها ضمن تایید آزادی حمل اسلحه و موافقت با جمهوری‌خواهان در این زمینه، فقط از مقامات دولتی ایالات می‌خواهند اسلحه‌ها و خریداران‌شان را شناسنامه‌دار کنند و برخی کلاس‌های آموزشی را برگزار ‌کنند ولی اساسا درباره ممنوعیت حمل اسلحه حرفی به میان نمی‌آورند. 
 
* شلیک فقر
برخی کارشناسان، فقر و وجود نابرابری اقتصادی و نژادی را عامل افزایش تیراندازی‌ها در آمریکا دانسته‌اند. روزنامه «بیزینس استاندارد» بامداد جمعه در گزارشی نوشت: «قیمت‌ کالاها در ایالات متحده طی یک سال گذشته 7/5 درصد افزایش ‌یافته که از نظر سرعت در افزایش طی ۳۹ سال گذشته بی‌سابقه است». در همین رابطه پایگاه «Usanews» گفته است خشونت با اسلحه به‌ طور نامتناسبی بر جوانان ساکن در شهر‌های کم‌درآمد تأثیر می‌گذارد و با افزایش تمرکز فقر در آن جوامع، خطر مرگ ناشی از سلاح گرم افزایش می‌یابد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله «JAMA Pediatrics» توسط انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، 62 درصد بیش از 67 هزار مرگ‌ومیر ناشی از سلاح گرم که در بین افراد 5 تا 24ساله از سال 2007 تا 2016 رخ داده‌، در شهرهایی بوده است که بیشتر ساکنان آن در طبقه فقیر جامعه جای می‌گیرند. بر اساس این تحقیقات، میزان مرگ‌و‌میر ناشی از اسلحه در میان جوانانی که در شهر‌هایی با بیشترین فقر متمرکز زندگی می‌کنند، 4 برابر بیشتر از جوانانی است که در شهر‌هایی با کمترین فقر متمرکز زندگی می‌کنند. 
 
* هر ۸ روز یک جنایت مسلحانه در مدرسه
از سال 2019 تاکنون به دلیل تعطیلی مدارس ناشی از کرونا، آمار خشونت‌های مسلحانه در مدارس تا حدی کاهش یافته و بیم آن می‌رود با بازگشایی مدارس این حملات شدت یابد؛ چه اینکه اول ماه جاری میلادی رسانه‌ها از کشته و زخمی شدن 11 نفر در پی تیراندازی یک دانش‌آموز 15 ساله در یکی از مدارس ایالت میشیگان خبر دادند. کمپین موسوم به «‌گردآوری اطلاعات درباره قربانیان حمله مسلحانه در مدارس آمریکا» سال 2018 در گزارشی اعلام کرد تیراندازی در مدارس آمریکا منجر به کشته و زخمی شدن ۱۱۳ نفر در یک سال شده است. با توجه به 6 ماهه بودن زمان تحصیل در برخی مدارس آمریکا می‌توان مدعی شد به طور متوسط هر 8 روز یک‌بار یک مدرسه هدف حمله مسلحانه قرار می‌گیرد. نکته قابل تامل اینکه برخی حامیان آزادی حمل سلاح در آمریکا اعتقاد دارند مسلح شدن معلمان آمریکایی به سلاح گرم برای مقابله با این اقدامات ضروری است. 
 
* اقلیت‌های قومی، قربانی بیشتر حملات مسلحانه
در ایالات متحده، قتل با سلاح گرم به طور تبعیض‌آمیزی بر جوامع آفریقایی- آمریکایی، بویژه مردان جوان سیاه‌پوست تأثیر گذاشته است. با وجود اینکه این اقلیت نژادی تنها 13درصد جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، «سازمان عفو ‌بین‌الملل» در گزارشی آورده ‌است 5/58 درصد از افراد کشته شده در خشونت‌های مسلحانه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار هستند. قتل با سلاح گرم عامل اصلی مرگ مردان و پسران سیاه‌پوست 15 تا 34 ساله در سال 2017 بوده و احتمال مرگ آنها بر اثر قتل با سلاح گرم بیش از 10 برابر بیشتر از مردان و پسران سفیدپوست در همان گروه سنی بوده‌ است.

Page Generated in 0/0054 sec