printlogo


کد خبر: 241941تاریخ: 1400/10/4 00:00
۳ مانع حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا
افتاد مشکل‌ها

حمید ابراهیمی: در شرایطی که مجید صدری و مصطفی آجورلو پیش از این مدعی شده بودند موانع حضور ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان برطرف شده و این ۲ تیم قادر به حضور در رقابت‌های فصل بعد لیگ قهرمانان خواهند بود، کنفدراسیون فوتبال آسیا طی نامه‌ای به این ۲ باشگاه تا روز دوشنبه فرصت داد مدارک خود را درباره برخی ابهامات اعلام و ارسال کنند. 
 مجوز حرفه‌ای یکی از چالش‌های باشگاه‌های ایرانی و خصوصا استقلال و پرسپولیس برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا طی سالیان اخیر محسوب شده که البته هر بار با دور زدن ضرب‌الاجل کنفدراسیون از سوی این ۲ باشگاه همراه شده است اما اکنون به نظر می‌رسد با موشکافی بیشتر کنفدراسیون و البته دیگر باشگاه‌های مدعی حضور در این رقابت‌ها، کار برای سرخابی‌ها سخت‌تر از گذشته باشد و آنها این بار با تدابیر این کنفدراسیون باید با مدارک و مستندات دقیق و معتبرتری در آن حاضر شوند. 
 منابع خبری اکنون مدعی شده‌اند برخلاف اظهارات و ادعاهایی که پیش از این ۲ مدیر استقلال و پرسپولیس درباره حل موانع حضور این ۲ باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا و دریافت مجوز حرفه‌ای داشته‌اند، کنفدراسیون تنها تا روز دوشنبه به آنها مهلت داده درباره برخی ابهامات، مستندات معتبری ارائه دهند. مستندات درخواستی البته در یکی از آیتم‌ها با چالش بزرگی همراه خواهد بود؛ رفع مالکیت مشترک!
کاظم اولیایی نخستین فردی بود که طی چند هفته اخیر این آلارم را داده بود که احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد؛ موضوعی که البته با واکنش تند و افراطی زیادی مواجه شد اما بررسی این ادعا طبق خواسته کنفدراسیون نشان می‌دهد آنها تنها خواهان اجرایی شدن قوانین حضور در این رقابت‌ها برای تمام تیم‌ها هستند. 
 اولیایی درباره ادعاهای مطرح‌شده از سوی مدیران ۲ باشگاه مبنی بر اینکه مجوز حرفه‌ای‌سازی دریافت شده است، گفت: والله آقایان صدری و آجورلو مدعی شدند مجوز را گرفتیم و آنها هم گفتند این مجوزی که گرفتید از چه کسی بوده و مدارک مستند برای ما بفرستید. چند روز مهلت داده‌اند (تا دوشنبه) تا مدارک مدنظر برای دریافت مجوز حرفه‌ای برای آنها (کنفدراسیون) فرستاده شود. پیش از این یک شرکت آلمانی در ایران حاضر شد و از سوی کنفدراسیون آسیا ممیزی‌ها را انجام داد و نواقص و مشکلات را به کنفدراسیون اعلام کرد اما آقایان صدری و آجورلو بعد از نشستی که با ریاست فدراسیون داشتند اعلام کردند مجوز حرفه‌ای‌سازی گرفته‌اند. حالا آنها هم گفته‌اند رئیس فدراسیون و کمیته‌ای که مجوز حرفه‌ای صادر کرده‌اند حتما مدارک شما را گرفته‌اند، شما این مدارک را برای ما هم ارسال کنید. راستی‌آزمایی می‌کنند و تا روز دوشنبه فرصت باقی مانده است. 
 گفته می‌شود نامه مربوط به درخواست ارسال مدارک تا روز دوشنبه، جمعه به دبیرخانه ۲ باشگاه و همچنین فدراسیون فوتبال ارسال شده است. 
 بحث اصلی درباره دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی با اعلام شرکت آلمانی که پیش از این با حضور در ایران به بررسی آیتم‌های مدنظر پرداخته بود، اکنون 3 موضوع پرداخت بدهی‌های داخلی و خارجی، در اختیار داشتن استادیوم اختصاصی و در نهایت اصلی‌ترین آن، مالکیت مشترک ۲ باشگاه است. 
 پرسپولیس تا این لحظه موفق شده بدهی خارجی خود را پرداخت کند اما پرونده این باشگاه در بحث بدهی داخلی و خصوصا پرونده مربوط به رضایتنامه یحیی گل‌محمدی از پدیده مشهد باز است و این یکی از مواردی است که کنفدراسیون خواهان ارائه مستندات درباره آن شده است. 
 باشگاه استقلال نیز در حال حاضر درگیر چند پرونده خارجی است که اصلی‌ترین آنها مربوط به شیخ دیاباته است. درباره میلیچ و استراماچونی به نظر می‌رسد چون هنوز رأی نهایی صادر نشده، آنها فرصت ارائه توضیحات را داشته باشند. 
 بحث دوم استادیوم اختصاصی است. هر ۲ باشگاه استادیوم آزادی را معرفی کرده‌اند که بحث درباره میزبانی در رقابت‌ها را با چالش مواجه خواهد کرد، خصوصا اگر با توجه به پروتکل بحث میزبانی متمرکز در نظر گرفته شود. 
 مهم‌ترین و چالشی‌ترین بحث صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی اما مالکیت مشترک ۲ باشگاه زیر نظر وزارت ورزش است که به نظر می‌رسد بحثی غیرقابل حل باشد. 
مالکیت ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس در حال حاضر تحت نظر وزارت ورزش است و این موضوعی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به سادگی از آن نخواهد گذشت و این کنفدراسیون نمی‌تواند بپذیرد ۲ باشگاه سطح اول با یک مالکیت تصمیم‌گیر در رقابتی حضور یابند. 
بنابراین کنفدراسیون تا روز دوشنبه از فدراسیون فوتبال ایران خواسته بر اساس ادعایی که مدیران 2 باشگاه داشته‌اند، نسبت به ارسال مدارک و مستندات اقدام کنند در غیر این صورت باید انتظار این را داشت که احتمالا سرخابی‌ها از این رقابت‌ها کنار روند.
حال با توجه به مشکل رخ داده، کسانی هم هستند که می‌توانند به حل آن کمک کنند؛ از جمله مهدی تاج، رئیس فدراسیون سابق فوتبال ایران و عضو اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند برای کمک به حل این موضوع وارد عمل شود. 
همچنین احمدرضا براتی، عضو کمیته مربوط در کنفدراسیون فوتبال آسیاست و اگرچه او به عنوان کشور ذی‌نفع از تصمیم‌گیری در بحث مربوط به ایران کنار می‌رود اما او نیز می‌تواند در این زمینه به ۲ باشگاه ایرانی کمک کند. 
اما مشکلاتی که برای تیم‌های ما وجود دارد به این شرح است: شرکتی که راستی‌آزمایی مدارک آپلود شده برای شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را بررسی کرده، در گزارشی به AFC، به شبهه‌دار بودن مدارک ارسالی از سوی باشگاه‌ها ایرانی صحه گذاشته و فدراسیون فوتبال نیز در این زمینه به دلیل همکاری با باشگاه‌ها، ممکن است با جرایمی مواجه شود.
همچنین گزارش ارسالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ١٨٧ صفحه دارد و شامل مدارک بسیاری است. کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران وظیفه دارد چکیده‌ای از پرونده یا نامه‌ای که مدارک به آن الصاق شده را برای رفع شبهات منتشر کند.
***
احتمال سفر به مالزی برای جلوگیری از حذف استقلال و پرسپولیس
جلسه اضطراری مسؤولان فوتبال و ورزش ایران برای جلوگیری از حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا صبح دیروز جمعه در فدراسیون فوتبال برگزار شد. داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در پایان این جلسه از سفر حمید سجادی، وزیر ورزش و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال به کشور مالزی برای دیدار و جلسه با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان یکی از تصمیمات این نشست خبر داد. مصطفوی که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، درباره اینکه گفته بود کنفدراسیون فوتبال آسیا با باشگاه‌های ما راه می‌آید، گفت: حرف من درست بود. پای حرفم ایستاده‌ام. کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای مهلتی ۳ ماهه به اینها داد تا مدارک‌شان را کامل کنند ولی کنفدراسیون آسیا قبل از آن نامه‌ای نوشته بود. آن نامه ۱۴ ملزومات اساسی داشت که قسمت A آن اجباری بود. وی افزود: بقیه موارد هم چیزهایی مثل تیرک دروازه بود. حتی از تیرک دروازه یا جایگاه خبرنگاران هم ایراد گرفته بودند. من احساس خودم را گفتم. ما کاری با کنفدراسیون نکردیم و قبل از آن نامه جواب ما را داده است. رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای درباره اینکه گفته می‌شود فدراسیون فوتبال خودش در این ماجرا مقصر بوده است، تاکید کرد: قسم می‌خورم فدراسیون فوتبال کمال همکاری را با کمیته بدوی، کمیته استیناف و ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس داشته است. در جلسه امروز آقای عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال حتی اعلام کرد حاضرم هر نامه سفیدی که استقلال و پرسپولیس نیاز داشته باشند، امضا کنم. مصطفوی افزود: قرار است یک وقتی بگیرند. ممکن است خیلی خیلی زود و قبل از روز دوشنبه آینده به مالزی بروند و با شیخ سلمان و کمیته‌های مربوط گفت‌وگو کنند. وی خاطرنشان کرد: آجورلو و صدری (مدیران استقلال و پرسپولیس) اساتید من هستند و زحمت کشیدند و به استقلال و پرسپولیس سروسامان دادند. قرار شد با بچه‌های حقوقی خودشان بنشینند و جواب نامه کنفدراسیون را تا دوشنبه تهیه کنند و بفرستند. رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای تصریح کرد: از آن طرف هم قرار شد رئیس فدراسیون با وزیر ورزش ملاقاتی با شیخ سلمان داشته باشند. آخر این کار را هم بگویم؛ از آنجا می‌توانند به دادگاه CAS هم بروند.

Page Generated in 0/0044 sec