printlogo


کد خبر: 241955تاریخ: 1400/10/4 00:00
عضو شورای شهر تهران بارها درباره خطر آتش‌سوزی در بازار گل به شهرداری هشدار داده بود
دسته گل مرگ در بازار محلاتی!

بازار گل محلاتی تهران که بارها درباره ایمن نبودن و احتمال آتش‌سوزی غیرقابل جبران در آن هشدار داده شده بود، بالاخره با انفجار گاز هلیوم که برای باد کردن بادکنک‌های شادی و تولد استفاده می‌شد، دچار حادثه شد که ۲ کشته و چند مصدوم بر جا گذاشت. به گزارش «وطن‌امروز»، انفجار گاز در بازار گل محلاتی تهران خسارت‌های سنگین جانی و مالی به دنبال داشت. در این حادثه 10 نفر کشته و مجروح شدند و یک آتش‌نشان از ناحیه دست مصدوم شد. 
بنا به گفته سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، ساعت۱۴:۵۰ دقیقه عصر پنجشنبه سوم دی‌ماه یک مورد انفجار و آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی واقع در خیابان زمزم، تقاطع بزرگراه شهید محلاتی به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی گزارش شد. برای اطفای آتش وسیع ناشی از این حادثه، ۴ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تانکر آب به محل حادثه اعزام شدند و عوامل شهرداری تهران نیز خود را در دقایق اولیه حادثه به محل رساندند. 
وی با بیان اینکه انفجار در یک باب مغازه رخ داده بود، اظهار داشت: انفجار باعث شد آتش به چند مغازه دیگر سرایت کند و مغازه‌ها تخریب شوند. همزمان با عملیات اطفا، نیروهای آتش‌نشان عملیات جست‌وجو را نیز در محل حادثه آغاز کردند که ۲ نفر از زیر آوار خارج شدند که متاسفانه هر ۲ نفر فوت کرده‌ بودند. 
 
* آتش در غرفه‌های گل
ایرنا هم در گزارشی نوشت: در ضلع غربی این بازار گل، در بخش غرفه‌ها، قسمت مسقف راهروها که با مواد اولیه‌ای مانند شیروانی و داربست پوشیده شده بود، دچار آتش‌سوزی شد. آتش به بخشی از بالکن‌ها و نیم‌طبقه بالایی ۲۰ غرفه سرایت کرد و البته در برخی مغازه‌ها که نزدیک به کانون آتش بودند، آتش به طبقات پایینی هم سرایت کرده بود. 
به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، با توجه به اینکه مواد قابل اشتعال زیادی در این غرفه‌ها وجود داشت، آتش‌نشانان به‌سرعت عملیات را آغاز و تلاش کردند تا آتش را مهار کنند. 
جلالی با بیان اینکه با وجود نزدیکی مغازه‌ها و اجناس چیده شده، آتش‌نشانان توانستند از گسترش آتش جلوگیری کنند، افزود: در این حادثه به مشتریان بازار گل آسیبی وارد نشد اما یک آتش‌نشان از ناحیه دست دچار مصدومیت شد که عوامل اورژانس این مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کردند. 
 
* انفجار کپسول‌های هلیوم مخصوص بادکنک!
آنطور که شاهدان، مغازه‌داران و سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده‌اند، علت وقوع این حادثه انفجار کپسول‌های گاز هلیوم بوده است که از آنها برای باد کردن بادکنک‌های جشن‌ها و مراسم‌ها استفاده می‌شده است. 
سخنگوی آتش‌نشانی در این باره گفت: شواهد اولیه نشان می‌دهد حادثه به علت انفجار کپسول‌هایی که با آنها بادکنک باد می‌کنند، رخ داده است. 
ملکی ادامه داد: کارشناسان درحال بررسی این موضوع هستند. همچنین در پایتخت و اطراف آن از این بازارها به وفور یافت می‌شود. نمونه‌اش همین بازار گل محلاتی و بازار گل امام رضاست که به علت مرکزیت به کرات دچار آتش‌سوزی شده‌ است. 
 
* احمد صادقی بارها در صحن شورای شهر هشدار داده بود
حادثه ناگوار بازار گل محلاتی در حالی اتفاق افتاد که احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بارها درباره احتمال وقوع آن هشدار داده بود. 
وی در دوازدهمین جلسه شورای شهر که شهریورماه امسال همزمان با آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی برگزار شد، گفته بود: با توجه به‌ شناختی که از گذشته از این محل دارم، نسبت به خطرات و ایمنی بازار گل و گیاه هشدار داده بودم و تیمی را برای رصد این موارد تشکیل داده و جلساتی را با مجموعه مدیران بازار گل و شهرداری برگزار کرده بودیم اما اقدامی نشد و حادثه پیش‌آمده (در شهریورماه) نشان داد که پیش‌بینی ما درست از آب درآمد. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این بازار گل بدون مجوز در این مکان ایجاد شده بود و حتی توسعه بی‌رویه مستمر داشته است، اظهار داشت: جای تعجب دارد که روبه‌روی شهرداری منطقه 14 این توسعه بی‌رویه و قارچ‌گونه در حال انجام است. 
 
* دستور دادستان برای تشکیل پرونده قضایی
به دنبال وقوع این حادثه علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه معاون خود در صحنه حادثه بازار گل شهید محلاتی حاضر شد. 
به گزارش مهر، صالحی با حضور در محل حادثه، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی صادر کرد و بر این اساس مقرر شد تیم کارشناسی در محل حضور یافته و این موضوع را به صورت دقیق بررسی و اظهار نظر کند. 
دادستان تهران همچنین خواستار رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده شد و دستورات لازم را برای تعیین بازپرس ویژه و تحقیقات فوری پیرامون این موضوع صادر کرد.

Page Generated in 0/0057 sec