printlogo


کد خبر: 241962تاریخ: 1400/10/4 00:00
اخبار

سعدوندی:
اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود قیمت دلار الان ۱۴ هزار تومان بود
کارشناس اقتصاد گفت: اگر ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاها اختصاص نمی‌دادیم، اکنون نرخ ارز در بازار آزاد پایین‌تر از قیمت کنونی و حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان بود. علی سعدوندی با بیان اینکه سیاست ارز ترجیحی در دنیا برچیده شده است، گفت: این سیاست تأثیر منفی شدیدی بر متغیرهای اقتصاد کلان دارد. وی افزود: زمانی که سیاست ارز ترجیحی اجرا می‌شود، نرخ ارز در بازار آزاد، بیشتر از قیمت واقعی است. سعدوندی گفت: اگر ارز ترجیحی برای واردات کالاها اختصاص نمی‌دادیم، اکنون نرخ ارز در بازار آزاد پایین‌تر از قیمت کنونی و حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان بود. وی افزود: ارز ترجیحی مبنایی برای رانت‌خواری و فساد است و تورم را از مجرای بازار آزاد ارز افزایش و رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. سعدوندی گفت: سیاست ارز 4 هزار و 200 تومانی هیچ نفعی برای اقتصاد کشور نداشته است. وی افزود: در حالی که فاصله قیمت ارز آزاد با ارز ترجیحی منبع ایجاد رانت و فساد می‌شود، دولت تلاش می‌کند این فساد را کنترل کند اما امکان‌پذیر نیست. سعدوندی گفت: دهک‌های پردرآمد جامعه بیشتر از بقیه مردم از ارز 4 هزار و 200 تومانی استفاده کرده‌اند. وی با بیان اینکه عمق فقر در کشور بسیار زیاد است، افزود: زمانی که ارز 4 هزار و 200 تومانی را در اختیار افراد خاصی قرار می‌دهیم، نابرابری بسیار شدیدی در کشور ایجاد می‌شود و چندصد نفر وارد‌کننده از آن منتفع می‌شوند. سعدوندی گفت: سیاست ارز ترجیحی موجب شد برای دریافت این ارز، بازار سیاه ایجاد شود و 65 میلیارد دلار را آتش بزنیم. وی افزود: اکنون در جامعه، یک درصد درآمد بسیار بالایی دارند و 99 درصد جامعه با کسری بودجه خانوار روبه‌رو هستند. سعدوندی گفت: کسانی که ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت کردند، درآمد ریالی خود را با تبدیل به ارز آزاد از کشور خارج می‌کنند. وی افزود: تا زمانی که پول حاصل از نفت و درآمد صندوق ارزی کشور را وارد بودجه می‌کنیم، پایه پولی افزایش می‌یابد. سعدوندی گفت: ارز 4 هزار و 200 تومانی به 25 قلم کالا اختصاص یافت اما تولید این کالاها را در داخل از بین برد. وی افزود: اگر ذرت در کشور تولید نمی‌شود، دلیل آن سیاست ارز ترجیحی و صنعت‌زدایی است. 
***
سریلانکا ۲۵۱ میلیون دلار بدهی خود به ایران را با چای پرداخت می‌کند
سریلانکا اعلام کرد قصد دارد ۲۵۱ میلیون دلار چای به ایران ارسال کند تا بدهی واردات نفت خود از ۴ سال گذشته را تسویه کند. بر اساس این گزارش، این مبادله به سریلانکا کمک می‌کند از تحریم‌های ایالات متحده به دلیل تجارت با تهران اجتناب کند و ذخایر ارزی رو به کاهش خود را هم نجات دهد. «رامش پاتیرانا» وزیر کشت و زرع سریلانکا اعلام کرد نمایندگان ۲ کشور تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که در آن مقرر شد سریلانکا 251 میلیون دلار بدهی مربوط به واردات نفت خود از ایران را با صادرات چای تسویه کند. رویترز به نقل از وی نوشت: «امیدواریم هر ماه 5 میلیون دلار چای برای بازپرداخت بدهی‌های معوق بابت خریدهای نفتی ایران از 4 سال گذشته ارسال کنیم. بر اساس بیانیه وزارت کشت و زرع سریلانکا، این مبادلات پایاپای «نقض هیچ تحریمی از سوی سازمان ملل یا آمریکا نخواهد بود، زیرا چای به دلایل بشردوستانه به عنوان یک ماده غذایی طبقه‌بندی شده است، در حالی که هیچ یک از بانک‌های ایرانی در لیست سیاه در این معادله دخالت نخواهند کرد». به نوشته رویترز، این طرح پیشنهادی باعث صرفه‌جویی در ارزهای مورد نیاز سریلانکا نیز می‌شود، چرا که تسویه حساب با ایران به روپیه سریلانکا و از طریق فروش چای سیلان انجام می‌شود. بنا بر این گزارش، تحریم‌های شدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران در دوران دولت دونالد ترامپ به عنوان بخشی از «کارزار فشار حداکثری» علیه این کشور اعمال شد. واشنگتن هر کشوری را که از ایران نفت می‌خرید، با تحریم‌های ثانویه تهدید می‌کرد.
***
قیمت بیت‌کوین  به 51000 دلار رسید
با بهبود فضای حاکم بر بازارهای مالی، قیمت بیت‌کوین تا 51 هزار دلار افزایش یافت و به بالاترین سطح در بیش از ۲ هفته گذشته رسید. بیت‌کوین طی ۲ روز گذشته 4درصد رشد داشته و روز گذشته در برهه‌ای از معاملات تا 51 هزار و 524 دلار هم رسید. اتریوم، دومین ارز دیجیتالی بزرگ در جهان نیز به 4 هزار و 100 دلار رسید. 
ارزش بیت‌کوین از ابتدای سال 2021 تاکنون 76 درصد بالا رفته است و در مسیر ثبت سومین سال صعودی قرار دارد. موسسه پیچ‌بوک هم اعلام کرد سال 2021 پول بیشتری نسبت به مجموع تمام سال‌‌های گذشته وارد بازار جهانی رمز‌ارزها شده است. بنا بر اعلام این موسسه، طی سال جاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلار در بازار جهانی رمز‌ارزها سرمایه‌گذاری کردند که از مجموع تمام سال‌های گذشته بیشتر بوده است. چند روز پیش، «جک دورسی» مدیرعامل سابق توئیتر و بنیانگذار این شرکت بار دیگر حمایت قاطع خود را از بیت‌کوین ابراز کرد و گفت: این رمز ‌ارز جای دلار را خواهد گرفت. دورسی از سال 2018 حامی پروپاقرص بیت‌کوین است و ماه آگوست در توئیتر نوشت بیت‌کوین بالاخره جهان را متحد خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec