printlogo


کد خبر: 241968تاریخ: 1400/10/4 00:00
اخبار

رئیسی در دیدار وزیر خارجه عراق:
سیاست اصولی ایران حمایت از ثبات و امنیت عراق است
رئیس‌‌جمهور در دیدار «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با ابراز خرسندی از برگزاری آرام و امن انتخابات پارلمانی در عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی تشکیل مجلس و دولت قوی و مقتدر در عراق بوده است. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: اعتراض به انتخابات در هر نظام دموکراتیک و مردمسالارانه ممکن است پیش بیاید و مهم این است که هم اعتراضات و هم رسیدگی به آنها در فرآیندهای قانونی انجام شود. رئیسی با تاکید بر اینکه هر گونه ناامنی در عراق را به مثابه ناامنی در کشور خود می‌دانیم، اظهار داشت: ایجاد ناامنی و تهدید ثبات در عراق قابل قبول نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات در عراق و اقتدار دولت این کشور است. رئیس‌جمهور با اشاره به خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور تصریح کرد: این موفقیت ناشی از مقاومت ملت و مسؤولان عراق است، اگرنه آمریکایی‌ها هر جا ورود نظامی کرده‌اند، خارج نشده‌اند، مگر در مواردی که با مقاومت ملت‌ها مواجه شده‌اند. 
 
* در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با فواد حسین با اشاره به دعوت عراق برای حضور ایران در دور پنجم گفت‌وگوها با عربستان در بغداد گفت: به کوشش آقای فواد حسین و آقای مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد. از مساعی جمیله دولت عراق برای کمک به رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی تشکر می‌کنم. آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است در آخرین دور مذاکرات مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه دادیم و در مذاکرات امروز با آقای فواد حسین مطلع شدم طرف سعودی پیشنهادات ایران را با نگاه مثبت مورد بررسی قرار داده و ان‌شاءالله هیأت‌های ۲ کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند و درباره عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهند کرد. 
***
خطیب موقت جمعه تهران:
نظام بودجه‌ای و بانکی غلط ریشه مشکلات امروز است
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: ناکارآمدی امروز اقتصاد کشور به ۲ اصل مهم برمی‌گردد؛ فقدان نظام مالی و بودجه‌ای صحیح و فقدان نظام بانکی کارآمد. حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته گفت: در حوزه اصلاح نظام تامین مالی و بودجه‌ای باید اذعان کرد در طول ۳ دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشده است. با اینکه در ۴ دهه، نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی، رشد علمی، دستیابی به فناوری‌های نوین و کاهش معنادار فاصله علم با تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و قدرت دفاعی و ارتقای وحدت ملی و زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه قدم‌های بلندی برداشته اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، درآمد سرانه، ضریب جینی و بیکاری هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است، قرار نداشته است. 
***
مذاکرات وین ششم دی از سر گرفته می‌شود
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در پیامی توئیتری درباره دور جدید مذاکرات وین توضیحاتی داد. انریکه مورا در این توئیت نوشت: «مذاکرات وین از دوشنبه (ششم دی) از سر گرفته می‌شود. کمیسیون مشترک برجام برای گفت‌وگو و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد». نماینده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین افزود: «این مهم است که سرعت [حل] مسائل کلیدی باقیمانده را افزایش دهیم و با همکاری نزدیک با ایالات متحده به جلو برویم. به دور هشتم خوش آمدید».
***
سخنگوی وزارت خارجه چین:
آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارد
سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن استقبال از مشخص شدن تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین، تاکید کرد آمریکا به عنوان مقصر خروج از برجام، باید سیاست اشتباه فشار حداکثری را تغییر دهد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارد. «ژائو لیجیان» در واکنش به اعلام تاریخ دور جدید مذاکرات در وین گفت: چین از دور هشتم مذاکرات در وین درباره ازسرگیری پایبندی به برجام استقبال می‌کند. وی افزود: امیدواریم همه طرف‌ها نگرشی جدی اتخاذ و بر مسائل باقیمانده تمرکز کنند و به پیش بردن مذاکرات برای به دست آمدن نتایج سریع ادامه دهند. دیپلمات چینی تاکید کرد: مایلم تکرار کنم آمریکا به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران باید سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه این کشور را تغییر دهد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و دست‌درازی‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را بردارد. 
***
خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای خشم خود را از شلیک همزمان 16 موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرد. در این بیانیه آمده است: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم». وزارت خارجه انگلیس مدعی شد: «این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد».

Page Generated in 0/0056 sec