printlogo


کد خبر: 241985تاریخ: 1400/10/5 00:00
دور دنیا

حمله بالستیکی یمن به عربستان
سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه از حمله به مواضع «مهم» و «حساس» در جیزان در جنوب عربستان با ۳ موشک بالستیک خبر داد. به گزارش تارنمای «رای‌الیوم»، سرتیپ «یحیی سریع» تاکید کرد این موشک‌ها که به گفته او «دقیق و دارای تکنولوژی پیشرفته» بوده، به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند. وی این حملات را پاسخ مشروع به جنایات و تجاوزات عربستان سعودی و محاصره یمن خواند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین بعدازظهر دیروز از سرنگونی یک پهپاد ساخت آمریکا حین انجام عملیات خصمانه در آسمان استان «الجوف» در شمال شرق یمن خبر داد. او در حساب توئیتری خود نوشت این پهپاد، شب گذشته با سلاح مناسب حین انجام مأموریت خصمانه در منطقه «الیتمه» شهرستان «خب و الشعف» در استان الجوف رهگیری و سرنگون شده ‌است. این نهمین پهپاد از این نوع است که ارتش یمن طی یک سال اخیر در مناطق عملیاتی مختلف رهگیری و سرنگون می‌کند. پهپاد مذکور در حالی در منطقه «الیتمه» سرنگون شده ‌است که رسانه‌ها روز جمعه خبر دادند ارتش یمن توانسته این منطقه را که در مجاورت مرزهای عربستان سعودی قرار دارد، تحت کنترل خود درآورد.
***
دیدار سران ارمنستان و آذربایجان در آینده نزدیک
خبرگزاری «پان آرمینیا» ارمنستان نوشت: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی فاش کرد که او و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در اجلاس غیررسمی «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» (CIS) که 28 دسامبر در «سن‌پترزبورگ» برگزار می‌شود، دیداری غیررسمی خواهند‌ داشت. به گفته نخست‌وزیر ارمنستان، از آنجا که این اجلاس یک نشست غیررسمی است، همه تماس‌ها نیز غیررسمی خواهد بود. «پاشینیان» و«علی‌اف» آخرین بار 14 و 15 دسامبر در «بروکسل» و 26 نوامبر در سوچی دیدار کردند. دیدار سران آذربایجان و ارمنستان در حالی صورت می‌گیرد که همچنان درگیری‌ها بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ ادامه دارد. 
***
درگیری صهیونیست‌ها با جوانان فلسطینی
حمله نظامیان صهیونیست‌ به تظاهرات فلسطینیان بعد از نماز جمعه این‌ هفته در مناطق مختلف کرانه باختری به آسیب دیدن ده‌ها فلسطینی منجر ‌شد. در این راهپیمایی دست‌کم ۲ شهروند فلسطینی زخمی و ده‌ها نفر دیگر بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند. نظامیان صهیونیست همچنین ۳ جوان فلسطینی را هم از شهرک «عزون» در شرق «قلقیلیه» ربودند. جوانان فلسطینی که جمعه‌شب در اعتراض به این اقدامات دست به اعتراض زدند در ورودی روستای «عنزه» واقع در غرب «جنین» با نیروهای اشغالگر مقابله کردند و درگیری بین آنها و نیروهای صهیونیست در خیابان «جنین نابلس» توسط نیروهای صهیونیستی به خشونت کشیده شد. منابع فلسطینی گزارش دادند در این درگیری‌ها 7 فلسطینی هدف اصابت گلوله قرار گرفتند. از سوی دیگر نیروهای اشغالگر اقدام به خاکبرداری اراضی زراعی فلسطینیان کردند و به گفته کارشناسان، اشغالگران به دنبال تغییرات غیرقانونی در قدس اشغالی از لحاظ جغرافیایی و جمعیتی و اشغال املاک و اراضی فلسطینیان برای اجرای پروژه‌های شهرک‌سازی هستند. 
***
بازگشت 10 هزار سرباز روس از مرز اوکراین
خبرگزاری «اینترفاکس» روز شنبه به نقل از ارتش روسیه گزارش داد بیش از 10 هزار سرباز روس پس از رزمایش‌های یک ماهه در نزدیکی اوکراین به پایگاه‌های دائمی خود بازگشتند. «اینترفاکس» اعلام کرده است این رزمایش در چندین منطقه نزدیک اوکراین از جمله «کریمه» که روسیه سال 2014 آن را ضمیمه خاک خود کرد‌ و همچنین در جنوب روسیه در مناطق «روستوف» و «کوبان» برگزار شده ‌بود. تخمین ‌زده می‌شود طی ماه‌های اخیر و در جریان جنگ لفظی با آمریکا، ۶۰ تا ۹۰ هزار نیروی روس در نزدیکی اوکراین مستقر شده باشند. استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین به نگرانی‌ها در «کی‌یف» و پایتخت‌های غربی مبنی بر برنامه‌ریزی مسکو برای اقدام نظامی دامن ‌زده بود که حالا با بازگشت بخشی از این نیرو‌ها و تاکید مقامات روس مبنی بر عدم حمله به اوکراین، پالس مثبتی به طرف‌های مقابل مخابره می‌شود. 
***
تهدید شدیداللحن لیتوانی از سوی چین
پس از گشایش دفتر نمایندگی تایوان در لیتوانی، چین تهدید کرد این کشور کوچک اروپایی را به «زباله‌دان تاریخ» خواهد سپرد. لیتوانی که 3 میلیون نفر جمعیت دارد، بر خلاف همسایگان اروپایی‌اش، جزیره خودمختار «تایوان» را به رسمیت شناخته است؛ جزیره‌ای که چین آن را بخشی از «سرزمین اصلی» خود می‌داند. به گزارش پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر»، «ژائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: لیتوانی در مقابل قوانین جهانی ایستاده است و این هرگز عاقبت خوبی برای آن نخواهد داشت. این کشور اروپایی، در ماه آگوست امسال هم گفت به تایوان اجازه گشایش دفتری را در این کشور داده که همین موضوع خشم چین را برانگیخت. پکن نیز در واکنش به این اقدام، سفیر خود در لیتوانی را فراخواند و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور منطقه بالتیک کاهش داد. در سال‌های اخیر، پیش‌بینی حمله احتمالی چین به تایوان و تصرف آن تقویت و موجب وخامت مناقشات شده است.

Page Generated in 0/0056 sec