printlogo


کد خبر: 242002تاریخ: 1400/10/5 00:00
ایران رتبه 77 جهان و 22 آسیا را از نظر کیفیت جاده‌ها دارد
23 کشته و زخمی در تصادف زنجیره‌ای

صبح دیروز حادثه تصادف زنجیره‌ای در محور اهواز- خرمشهر، 10 کشته و 13 مصدوم برجا گذاشت تا بار دیگر یک خبر تکراری اما تلخ و دردناک درباره تصادفات مرگبار جاده‌ای در کشور منتشر شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ساعت 7:15 صبح روز گذشته یک تصادف زنجیره‌ای در محور اهواز - خرمشهر (جاده قدیم نیشکر- میرزاکوچک) بین یک دستگاه خاور با بار احشام، خودروی سواری رانا، مینی‌بوس حامل کارگران، سواری پژو، پراید و یک دستگاه کامیون رخ داد. در پی این حادثه ۱۲ آمبولانس به محل حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند. بنا به اعلام روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان، خودروی رانا به طور کامل در آتش سوخت و همه کارگران مینی‌بوس سرویس ایاب‌و‌ذهاب نیز جان خود را از دست دادند. رئیس پلیس راه خوزستان درباره جزئیات این حادثه گفت: این حادثه بر اثر برخورد کامیون حامل احشام با مینی‌بوس سرویس کارگران به وقوع پیوسته و سپس 3 دستگاه خودروی سواری با آنها برخورد می‌کنند. 
 
* رتبه ایران در تصادفات جاده‌ای
تا سال 85 سالانه بیش از 27 هزار نفر بر اثر تصادف در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دادند اما با توجه به ایجاد زیر‌ساخت‌های جاده‌ای همچنین نصب دوربین این آمار تا حدودی کاهشی شده است که بر اساس تحلیل‌ها و آمارهای پلیس راهور، سهم عامل انسانی بالاتر از عوامل دیگر است. چند هفته قبل بود که سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای کشور گفت: یکی از شاخص‌های اصلی بررسی تصادفات در دنیا تعداد تصادفات و متوفیان به نسبت 10 هزار وسیله‌ نقلیه است که در کشور ما این رقم حدود ۵ است. به گفته وی، شاخص دوم تعداد کشته‌ها به ازای هر 100 هزار نفر است. سال گذشته برآورد شد که این رقم در کشور ما 18 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است که در مقایسه با کشورهای اروپایی بیشتر است. البته با تلاش پلیس راهور و دیگر سازمان‌ها به مرور شاهد بهبود شرایط هستیم. 
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: برای هماهنگ کردن دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این موضوع سر و کار دارند نیاز جدی به حضور موثر و فعالیت اصولی شورای عالی هماهنگی ترافیک است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌رغم پیگیری‌های پلیس این اتفاق نیفتاد. 
 
* کیفیت جاده‌های ایران در رتبه 77 جهانی و 22 آسیا
شاخص کیفیت جاده یکی از مولفه‌های شاخص رقابت‌پذیری جهانی است که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود. جدیدترین گزارش منتشر شده در این زمینه به سال 2019 بازمی‌گردد. در این گزارش، ایران در رتبه‌بندی کلی با امتیاز 9/3 جایگاه 77 جهانی و در قاره آسیا جایگاه 22 را به خود اختصاص داده است. 
در نمودار آسیا، امارات رتبه چهارم، عمان رتبه ششم، قطر جایگاه هشتم، آذربایجان رتبه دهم، بحرین رتبه یازدهم، عربستان جایگاه دوازدهم، هند رتبه شانزدهم و پاکستان بالاتر از ایران، رتبه بیست‌و‌یکم را در اختیار دارند.

Page Generated in 0/0053 sec