printlogo


کد خبر: 242075تاریخ: 1400/10/7 00:00
دور دنیا

استمداد سعودی از آمریکا و تکفیری‌ها برای فرار از شکست در مأرب
«ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: عربستان از آمریکا و گروه‌های تکفیری برای نقش‌آفرینی در نبرد مأرب بهره برده است. وی افزود: «نبرد ما در مأرب با ائتلاف متجاوز تحت پوشش هوایی آمریکا و مشارکت گروه‌های افراطی ادامه دارد». این مقام یمنی ادامه داد: «ائتلاف سعودی با اهدافی که در عمق خاک خود هدف قرار می‌گیرد، غافلگیر می‌شود و عربستان سعودی دیگر برای توجیه حملات خود به یمن هیچ دستاویزی ندارد». شامی درباره چرایی ورود آمریکا به جنگ یمن گفت: «بمباران فرودگاه صنعا از سوی ائتلاف سعودی برای این است که راه را برای فشار جهانی به خود برای بازگشایی این فرودگاه ببندد و آمریکا مستقیما با فشارها برای توقف نبرد مأرب بعد از پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد این جنگ شد». او ادامه داد: «ایالات متحده آمریکا دهان‌ها را می‌بندد تا کسی با یمنی‌ها و مساله فلسطین که مساله اصلی و اول مسلمانان است، همبستگی نکند و حملاتی که به ما می‌شود، برای این است که ما از توجه به این مساله مهم منصرف شویم». روز یکشنبه ائتلاف سعودی طی کنفرانس خبری طولانی خود برای توجیه حملاتش به زیرساخت‌های یمن از جمله فرودگاه صنعا و ورزشگاه الثوره مدعی شد در این مناطق سلاح و موشک و پهپاد انبار می‌شود و ایرانی‌ها و لبنانی‌ها در یمن حضور دارند؛ ادعایی که با گفته این ائتلاف که کسی نمی‌تواند بدون اجازه ریاض وارد یمن شده و این کشور در محاصره است، در تضاد است.
***
پمپ‌بنزین تگزاس به رگبار بسته شد
خشونت‌های مسلحانه در آمریکا همچنان خبرساز است و این بار تیراندازی در یک پمپ‌بنزین در ایالت تگزاس از آمریکایی‌ها تلفات گرفت. به گفته پلیس شهر گارلند تگزاس، بامداد دیروز (به وقت ایران) به دنبال دریافت گزارشی درباره تیراندازی در یکی از پمپ‌بنزین‌های این شهر، ماموران پلیس به محل حادثه رفتند و با جسد ۳ مرد مواجه شدند. مقام‌های پلیس آمریکا هویت کشته‌شدگان و همچنین زخمی‌های این خشونت مسلحانه را منتشر نکرده‌اند و از ادامه تحقیقات درباره انگیزه ضارب مسلح از تیراندازی خبر دادند. بنا بر اعلام پلیس، تصاویر دوربین مدار بسته موجود در پمپ‌بنزین نشان می‌دهد یک مرد مسلح که لباس هم به تن نداشت، عامل این تیراندازی است. به گفته پلیس «تگزاس»، این فرد ابتدا از خودروی خود پیاده شده و بعد از ورود به فروشگاه موجود در پمپ‌بنزین، حاضران را به رگبار بست و سپس با خودرو از محل متواری شد. موضوع درگیری مسلحانه بین شهروندان در آمریکا دهه‌هاست در محافل علمی و رسانه‌ای محل بحث است و گروه‌های سیاسی در کنگره پیرامون حمایت یا لغو قانون آزادی حمل سلاح اختلاف نظر دارند. 
***
ترامپ 20 سال به زندان می‌رود؟
در صورتی که کمیته تحقیق کنگره درباره حمله سال گذشته به ساختمان گنگره به این نتیجه برسد که ترامپ مانع از انجام تحقیقات کنگره درباره این حمله شده، این امکان وجود دارد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا با 20 سال زندان روبه‌رو شود. «پایگاه خبری هیل» (وابسته به کنگره آمریکا) در گزارشی عنوان کرده ‌است در صورتی که این اتهام ثابت شود، ممکن است وی با حداکثر مجازات که ۲ دهه زندان است، مواجه شود. کمیته تحقیقات معتقد است دست‌کم میزانی هماهنگی بین کاخ سفید ترامپ و سازمان‌دهندگان حمله مرگبار ۶ ژانویه به کنگره وجود داشته ‌است. ششم ژانویه (۱۷ دی سال گذشته) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانون‌گذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت «آریزونا»، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات برگزار کنند. حامیان ترامپ هم در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، ۵ نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 
***
قرنطینه مقامات ارشد رژیم صهیونیستی
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در خبری اعلام کرد «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از مثبت شدن آزمایش کرونای دخترش مجبور شد نشست کابینه را که در «جولان» برگزار شده بود نیمه‌کاره رها کرده و به قرنطینه برود. «شبکه 13 تلویزیون اسرائیل» هم خبر داد با وجود آنکه تست «پی‌سی‌آر» «بنت» برخلاف دختر 14ساله‌اش منفی شد اما او مجبور است به قرنطینه برود. به گفته پزشکان، ممکن است ابتلا به کرونا تا ۲ هفته قابل تشخیص نباشد. خروج «بنت» از نشست کابینه که برای سومین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی در «بلندی‌های جولان» برگزار می‌شد باعث شد ریاست این جلسه به عهده معاونش «گدعون ساعر» قرار بگیرد. «یفتال شاشا بیتون» وزیر آموزش رژیم اسرائیل نیز به دنبال ابتلای دخترش به کرونا راهی قرنطینه شده است. بنا بر اعلام پارلمان رژیم صهیونیستی، ۴ نفر از پرسنل پارلمان هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که نوع کرونای یکی از آنها، «اُمیکرون» بوده است.
***
عربستان درگیر اُمیکرون
عربستان سعودی شاهد افزایش مداوم و قابل توجه موارد ابتلای روزانه به ویروس کروناست؛ به‌طوری که این شاخص روز یکشنبه این هفته به 389 مورد رسیده‌ که در عرض یک هفته حدود 5/3 برابر افزایش یافته است. «محمد العبد العالی» سخنگوی وزارت بهداشت عربستان در نشست خبری روز یکشنبه خود گفت: درصدی از سویه جدید ویروس کرونا را در کشور داریم و در حال افزایش ‌است و پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هفته‌های آتی افزایش یابد. مقامات عربستان سعودی اول دسامبر اعلام کردند یک مسافر از شمال آفریقا پس از ورود به این کشور ناقل اُمیکرون تشخیص داده شده ‌است. عربستان نخستین کشور حوزه خلیج‌فارس بود که ورود اُمیکرون به آن مخابره شده است. 

Page Generated in 0/0073 sec