printlogo


کد خبر: 242088تاریخ: 1400/10/7 00:00
سویه جدید کرونا می‌تواند باعث شروع پیک جدید این بیماری شود؛ تاکنون 34 نفر در کشور به این ویروس دچار شده‌اند
بیم از دومینوی اُمیکرون

با آنکه روز گذشته در ۲۰ استان کشور هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی به ثبت نرسید و ۵ استان نیز یک فوتی داشتند اما ورود سویه جدید کرونا به نام «اُمیکرون» همچنان نگران‌کننده است و در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شیوع دوباره کرونا در کشور وجود دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور همچنان سیر نزولی را می‌پیماید به طوری که وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته متاسفانه 34 بیمار «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه ۶ دی‌ماه، یکهزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۳۴۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۳۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۴۳۴ نفر برسد. 
همچنین در شبانه‌روز یادشده ۲۵ استان کشور صفر و یک فوتی داشتند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استان‌های اصفهان با ۱۳ نفر، آذربایجان شرقی با ۵ نفر، تهران با ۴ نفر، فارس با ۳ نفر و خراسان رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان با ۲ نفر بوده است. البته باید گفت پس از ۵۸۰ روز، مرگ‌و‌میر روزانه بیماران کرونایی به ۳۴ نفر رسید. آخرین بار ۵ خردادماه سال گذشته ۳۴ فوتی در روز ثبت شده بود. همچنین خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۲۸ هزار و ۴۹۵ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۲ هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
 
* «اُمیکرون» می‌تواند باعث شروع پیک جدید کرونا شود
برخی به خیال اینکه اُمیکرون قدرت کشندگی بالایی ندارد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌توجهند در حالی که چنین نیست و این ویروس همچنان خطرناک است. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به فراگیری ویروس اُمیکرون در دنیا، گفت: متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند این سویه قدرت کشندگی ندارد اما در عمل این ویروس با قدرت سرایت بسیار بالایی که دارد می‌تواند باعث شروع پیک جدیدی در کشور شود. کمال حیدری به فراگیری ویروس اُمیکرون در دنیا و ورود آن به کشورمان اشاره کرد و گفت: باید با جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نظارت کامل بر مدارس، برگزاری برنامه‌های هنری و دیگر مراسم این وضعیت را کنترل کنیم. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به افراد بالای 18 سال که ۳ ماه از دریافت دوز دوم آنها گذشته توصیه کرد که نسبت به دریافت دوز سوم اقدام کنند، چرا که در کاهش ابتلا به سویه اُمیکرون بسیار موثر است. بیم از شیوع اُمیکرون تا جایی است که وزیر کشور اعلام کرده است چنانچه پروتکل‌ها رعایت نشود و این ویروس مسیر همه‌گیری را در پی گیرد احتمال ایجاد محدودیت‌ها وجود دارد. احمد وحیدی با اشاره به سویه جدید اُمیکرون گفت: امیدواریم با رعایت خوب شهروندان و مردم عزیز نیاز به اعمال محدودیت‌های جدید نباشد اما در صورت شیوع قابل توجه این سویه مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید خواهیم بود. 
وی اظهار کرد: با توجه به سرعت انتشار این سویه محدودیت‌هایی در سطح بین‌المللی و خارجی پیش‌بینی و رفت‌وآمدها محدودتر شده و در حال کنترل است. وزیر کشور با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن دوز سوم بشدت مورد تاکید است، تصریح کرد: محدودیت جدیدی پیش‌بینی نشده اما اگر این سویه رشد زیادی پیدا کرد مجبوریم محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم. 
همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه «اُمیکرون» در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت: این سویه از ویروس در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری آن جلوگیری کنیم. 
دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری آنلاین، در پاسخ به سوالی درباره امکانات تشخیص سویه اُمیکرون گفت: ما امکان تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در کودکان و بزرگسالان در کشور را داریم. 
وی ادامه داد: گسترش سویه اُمیکرون در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و همه تلاش ما در این راستاست. اقدامات سختگیرانه زیادی در این زمینه در نظر گرفته و اجرا کرده‌ایم. برخی از این اقدامات مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر کرده است و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ها شدند. 
وی افزود: برخی اقدامات سختگیرانه هم در رابطه با مراقبت هوشمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح اجتماع داشتیم که به مرحله اجرا رسیده است. اگر مشاهده کنیم که موارد بیماری درحال افزایش است، قطعا تصمیمات شدیدتری اتخاذ می‌کنیم. گویا تاکید کرد: سویه اُمیکرون در دنیا به‌سرعت زیادی گسترش می‌یابد و بسیاری از کشورهای دنیا موارد ابتلا به این سویه را گزارش کرده‌اند. ما هم تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور شناسایی کردیم و ۱۲ مورد مشکوک هم در دست بررسی هستند که بلافاصله پس از تعیین‌تکلیف، اعلام می‌شود. وی گفت: انتظار داریم مردم عزیز کشورمان به ۲ نکته مهم توجه کنند؛ اول اینکه با ۲ نوبت واکسیناسیون باز هم احتمال ابتلا به این سویه جدید وجود دارد و کسانی که می‌خواهند بیشترین فایده از تزریق واکسن را ببرند و در برابر اُمیکرون در امان باشند حتما باید دوز سوم واکسن را نیز دریافت کنند.
در حالی که مبتلایان به اُمیکرون تا پایان روز یکشنبه 26 مورد مثبت گزارش شده بود، علیرضا بیگلری، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز از رسیدن این آمار به 34 مورد اشاره کرد و گفت: باید دقت کرد وقتی آزمایش یک نفر مثبت  اعلام می‌شود چندین نفر را به این ویروس دچار کرده است. بنابراین تعداد افراد مبتلای اُمیکرون در کشور رقمی بیش از این خواهد بود. 
 
***
کلاس‌های مدارس پرجمعیت غیرحضوری برگزار شود
نگرانی از ابتلای دانش‌آموزان به سویه جدید موجب شده است تا برخی‌ از اولیا فرزندان خود را به مدرسه نفرستند. 
در این باره عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل روند واکسیناسیون در کشور، به موضوع ورود سویه جدید ویروس کرونا به کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های برخی مدارس که جمعیت زیادی دارند و همچنین برگزاری آزمون‌هایی که متقاضیان زیادی دارد باید به صورت غیرحضوری انجام شود. 
سیدمرتضی‌ خاتمی در ادامه با اشاره به ورود سویه اُمیکرون به کشور عنوان کرد: بر اساس نتیجه بررسی‌های انجام‌شده سرعت انتقال این سویه بیش از سویه‌های قبلی است، بر همین اساس اگرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری بسیار ضروری است اما کافی نیست. تکمیل روند واکسیناسیون و دریافت دوز سوم واکسن توسط افرادی که حداقل 3 ماه از دریافت دوز دوم واکسن آنها گذشته است می‌تواند در جلوگیری از سرعت شیوع این سویه تاثیرگذار باشد. دریافت دوز سوم برای سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند اهمیت بیشتری دارد. 
وی در ادامه افزود: در صورت بی‌توجهی به این موارد این نگرانی وجود دارد که میزان ابتلا و آمار بستری افراد در بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند. بر این اساس همان‌گونه که مسؤولان حوزه بهداشت و درمان هم توصیه می‌کنند باید فعلا برگزاری کلاس‌های برخی مدارس که جمعیت زیادی دارند و برگزاری آزمون‌هایی که متقاضیان زیادی دارد و مواردی از این دست به صورت غیرحضوری شود، همچنین فاصله‌گذاری و ایجاد محدودیت در فعالیت برخی مشاغل نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 
***
۶۰ هزار کلاس اولی به خاطر کرونا در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌اند
شیوه غیرحضوری و آنلاین برگزاری آموزش‌های مدارس در کمتر از 2 سال اخیر موجب شد تا دانش‌آموزان نتوانند آموزش‌های تحصیلی کامل و جامعی ببینند اما خیلی‌ها نیز از ترس ابتلا به کرونا یا ترک تحصیل کرده یا در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌اند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره ثبت‌نام کودکان ۶ سال تمام در مدرسه گفت: بنا بر آمار مقایسه‌ای که انجام دادیم تعداد ۶ سال تمام‌هایی که ثبت‌نام نشده‌اند ۶۰ هزار نفر است، یعنی خوشبختانه ۲۰ هزار مورد از سال گذشته کمتر شده است. رضوان حکیم‌زاده درباره سرنوشت ۸۰ هزار دانش‌آموزی که سال گذشته در مدرسه جذب نشده بودند، توضیح داد: آمار ثبت‌نام ناخالص است؛ تعداد موالید کلاس اول یعنی ۶ سال تمام یک میلیون و ۵۴۷ هزار نفر بوده است، یعنی همه کسانی که در کلاس اول می‌توانستند ثبت‌نام کنند. معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی داریم، پس بر اساس موالید ثبت‌نام ما ۱۱۳ درصد است. نرخ خالص ثبت‌نام یعنی چه تعداد از ثبت‌نام شده‌های ما ۶ سال تمام هستند و اینکه چه تعداد از ۶ سال تمام‌های ما ثبت‌نام نکرده‌اند که اینها جزو بازماندگان کلاس اول می‌شوند. حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: در سال گذشته به شکل تصاعدی در آمار مقایسه‌ای‌مان تعداد زیادی از کودکانی را داشتیم که در پایه اول نه به دلیل اینکه بازمانده واقعی باشند، بلکه به علت کرونا ثبت‌نام نکرده بودند. سال گذشته این تعداد در پایه اول حدود ۸۲ هزار نفر بود اما این آمار نسبت به سال قبل‌تر که ۳۹ هزار نفر بود، تقریبا ۲ برابر شده بود. وی افزود: امسال به دلیل مشکلات سامانه آمار نهایی را نگرفته بودیم اما بنا بر نخستین آمار مقایسه‌ای که انجام دادیم تعداد ۶ سال تمام‌هایی که ثبت‌نام نشده‌اند ۶۰ هزار نفر است، یعنی ۲۰ هزار مورد از سال گذشته کمتر شده است. به همان نسبت تعداد زیادی از بچه‌های ۷ سال تمام ثبت‌نام کرده‌اند که نشان می‌دهد تعداد زیادی از بچه‌های ۶ سال تمام سال گذشته که امسال ۷ سال تمام هستند، ثبت‌نام کرده‌‎اند. 

 


Page Generated in 0/0076 sec