printlogo


کد خبر: 242092تاریخ: 1400/10/7 00:00
افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی با مثبت شدن رشد اقتصادی
بارقه‌های امید در دل اقتصاد
همزمان با تأکید وزیر نفت بر رشد صادرات نفت و مشتقات نفت، وزیر صمت خبر از فراتر رفتن صادرات غیرنفتی از ۴۰ میلیارد دلار داد

گروه اقتصادی: بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور نشان می‌دهد بارقه‌های امید در اقتصاد ایران در حال روشن شدن است. افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی و نفتی از یک سو و اخبار امیدوار‌کننده در رابطه با بازگشت ارزهای صادراتی کشورمان در کنار روشن شدن چراغ تجارت با کشورهای منطقه و در پایان مثبت شدن رشد اقتصادی نشان از آن دارد که اقتصاد ایران خودش را برای ورود به دوران پساکرونا و شروع روزهای جدید در قرن پانزدهم خورشیدی آماده می‌کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، جواد اوجی، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، به تولید گاز و تامین سوخت زمستانی اشاره کرد و افزود: بالاترین میزان برداشت گاز اواخر آذر از میدان مشترک پارس جنوبی رقم خورد و بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز برداشت شد. اوجی درباره تامین سوخت زمستانی هم گفت: در تامین سوخت نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال ۹۹ موفق بوده‌ایم. پاییز سال گذشته افزون بر ۳۳ درصد سبد سوخت نیروگاه‌ها سوخت مایع بوده اما پاییز امسال این رقم به ۲۶ درصد رسید و روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری تحویل نیروگاه‌ها شد و در مصرف سوخت مایع صرفه‌‌جویی شده است که در بحث کنترل آلودگی هوا کمک بزرگی می‌کند. وزیر نفت ادامه ‌داد: ابتدای پاییز امسال حجم میعانات گازی ذخیره شده کشور روی آب زیاد بود. به دلیل آنکه بالا بودن حجم ذخیره میعانات گازی می‌توانست در زمستان باعث اختلال در تولید گاز ‌شود، مصرف داخلی و صادرات میعانات گازی در آذر امسال افزایش یافت و حجم بالایی از ذخیره روی آب میعانات گازی ایران کم شد. وی همچنین به تامین منابع ارزی توسط پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: روند صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و وصول مطالبات ارزی ما مناسب بوده و با عقد قراردادهای جدید این روند رو به بهبود خواهد بود. وی اضافه ‌کرد: در بحث تولید نفت و ظرفیت تولید گاز در پایان برنامه ششم باید حداقل تزریق گاز شیرین به خطوط لوله به 2/1 میلیارد مترمکعب می‌رسید اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری این میزان ۸۴۰ میلیون مترمکعب است. اوجی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم یکی از اولویت‌ها افزایش تولید گاز بوده است، گفت: قراردادهای متنوعی از جمله توسعه پارس شمالی، شتاب در بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و... به امضا رسیده است. وی تاکید کرد: در بحث بهینه‌سازی مصرف گاز و انرژی اقدامات خوبی انجام شده است. در بخش خانگی و صنایع از ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی استفاده کردیم و اکنون در هیچ کجای کشور مشکل قطعی گاز نداریم. وزیر نفت گفت: در شروع دولت ظرفیت ذخیره سوخت مایع نیروگاه‌ها ۲۵ درصد کمتر از پارسال بود که اکنون یک میلیارد لیتر بیشتر داریم. وی ادامه ‌داد: با انجام قرارداد سوآپ گازی بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان که از خط لوله جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد و ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود، افت فشار گاز نخواهیم داشت. اوجی با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت نفت هیچ‌گاه منتظر مذاکرات نبودیم، افزود: بسته‌های خوبی برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تعریف کردیم. 
پیش از این در 11 آبان‌ هم وزیر نفت گفته بود با پشتیبانی‌های دولت سیزدهم میزان فروش نفت بهتر شده و برای این کار از ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده شده است. اینطور که پیداست فروش نفت با تکیه بر کشورهای شرقی افزایش محسوسی پیدا کرده و از این بابت در چند ماه گذشته مشکلی وجود نداشته است. 
 
* صادرات غیرنفتی از ۴۰ میلیارد دلار فراتر رفت
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهبود شرایط و رونق تجارت گفت: حمایت از تولید و رفع موانع تجاری موجب شد صادرات کشور به سرعت افزایش یابد و شاهد عبور صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال باشیم. سیدرضا فاطمی‌امین روز گذشته در آیین رونمایی از کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی در محل وزارت صمت با بیان اینکه سامانه جامع تجارت موجب شده مسیر فساد و رانت بسته شود، اظهار داشت: امضاهای طلایی از نخستین اقدامات به ثمر رسیده در دولت است تا با شفافیت در اقتصاد بویژه صدور کارت بازرگانی در مسیر توسعه گام برداریم. 
وی با تاکید بر اینکه صادرات کشور در شرایط مناسبی قرار گرفته است، تصریح ‌کرد: از نخستین روزهای فعالیت در وزارت صمت موانع شناسایی شد و با تصویب موارد پیشنهادی فعالان اقتصادی با رشد تجارت مواجه شدیم. 
فاطمی‌امین افزود: وظیفه داریم تا می‌توانیم قوانین نادرست را حذف کنیم تا با استفاده از ظرفیت فراوان کشور صادرات را توسعه دهیم. 
وی تاکید کرد: با پشتیبانی از تولید و رفع موانع می‌توانیم بیکاری را کاهش دهیم و کمبودها را جبران کرده و با تنظیم بازار و مدیریت بازار ارز در اقتصاد تسهیل ایجاد کنیم. 
 
* رشد 3/3 درصدی اقتصاد ایران در 6 ماه اول 1400
هفته گذشته نیز بانک مرکزی اعلام کرد رشد اقتصادی در 6 ماه اول امسال به 3/3 درصد رسیده که در این دوره رشد بخش خدمات 7/5 درصد، صنایع و معادن منفی 9/1 درصد، نفت 1/15 درصد و کشاورزی منفی 2 درصد بوده است. بانک مرکزی آمار تولید ناخالص داخلی در 6 ماه اول سال 1400 را منتشر کرد که بر اساس آن تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1395 در نیمه نخست سال 1400 به رقم 5/7530 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان 3/3 درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این دوره به قیمت‌های ثابت 1395 از رشد 4/2 درصدی برخوردار بوده است. 
 
* صادرات از رکود درآمد
بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سخنگوی گمرک ایران، در مهر امسال ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شد. در این میان ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. بررسی‌ها حاکی از این است که این میزان صادرات ۸ درصد بیشتر از مهر سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در ۲۷‌ ماه گذشته عبور کرده است. 
 
* تجارت ۳۳ میلیارد دلاری ایران با همسایگان
به گفته سخنگوی گمرک، از تجارت ۱۱۰میلیون و ۲۸۴ هزار تنی کشور به ارزش ۶۳ میلیارد و ۱۳۲میلیون دلار در 8 ماه نخست امسال، ۶۸ میلیون تن کالا به ارزش ۳۳ میلیارد دلار با کشورهای همسایه بوده که ۶۲ درصد وزن و ۵۲درصد ارزش تجارت کشور را به خود اختصاص داده است. سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره تجارت کشور تا اول آذرماه گفته است: تجارت 68 میلیون تنی کشور به ارزش 33 میلیارد دلار با 15کشور همسایه، در 8 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 19درصد در وزن و 45درصد در ارزش رشد داشته است. وی درباره میزان صادرات به کشورهای همسایه گفته است: از 83 میلیون و 740 هزار تن کالای صادراتی به ارزش 31 میلیارد و 100 میلیون دلار در 8 ماه نخست سال، 52 میلیون و 390 هزار تن کالا به ارزش 16میلیارد و 664 میلیون دلار به 15 کشور همسایه ایران صادر شده است که 62 درصد وزن و 53 درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11درصد در وزن و 24درصد در ارزش رشد داشته است. 
 
* افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور در ماه‌های اخیر
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه‌شب به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی گفت همزمان با افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور، میزان عرضه ارز به بازار در مقایسه با سال ۹۹ رشد مناسبی داشته است. بر اساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۹ ماه گذشته 40 میلیارد دلار به بازار عرضه شده است، در حالی که در طول سال ۱۳۹۹ این رقم در مجموع 36 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. در این جلسه همچنین مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم آبان‌ماه گزارش داد و اعلام کرد رشد نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اخیر با ادامه سیر نزولی 7/1 درصد کاهش یافته است. در ادامه جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت دارو و قیمت آن گزارشی ارائه داد. رئیس‌جمهور هم با اشاره به این گزارش بار دیگر بر لزوم اختصاص بهنگام ارز مورد نیاز برای تامین دارو و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه تاکید کرد. 
***
    تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین نداریم     
دولت سیزدهم تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد و در تلاش است یارانه را به جای خودروها به افراد بدهد. جواد اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه دولت در تلاش است توزیع یارانه بنزین را عادلانه کند، گفت: برنامه این است که این طرح در جزایر کیش و قشم به صورت آزمایشی انجام شود. بحث افزایش قیمت نیست، بلکه در تلاشیم تا حتی افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند. این طرح شاید جزو معدود طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد اما مردم از این طرح بهره‌مند می‌شوند. به گفته اوجی، در این طرح به همه مردم بر اساس کد ملی که یک سال از اقامت آنها در ایران می‌گذرد، چه صاحبان خودرو و چه افرادی که خودرو ندارند، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین یکهزار و ۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

Page Generated in 0/0126 sec