printlogo


کد خبر: 242109تاریخ: 1400/10/8 00:00
برپایی نمایشگاه عکس «سرو روان» با موضوع سالگرد شهادت سردار دل‌ها
روایت مردمی از حاج‌قاسم

گروه فرهنگ و هنر: در ۲ سالی که از شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی می‌گذرد، هنرمندان عرصه‌های نمایشی، ادبی، تجسمی و موسیقی با خلق آثار مختلف هنری سعی کرده‌اند ادای دینی به مقام شامخ این شهید بزرگوار داشته باشند و انصافا اغلب آثار خلق‌شده از سطح کیفی مناسبی برخوردارند. از سوی دیگر باید گفت همیشه یکی از دغدغه‌های مسؤولان بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور درباره آثار فاخر و ارزشمند، کیفیت پایین آثار بوده است که به خاطر نفس سفارشی بودن کارها رخ می‌داده است اما به جرات می‌توان گفت اغلب آثاری که هنرمندان بخش‌های مختلف در وصف حاج‌قاسم به تولید رسانده‌اند چون با شور و اشتیاق شخصی پای کار آمده‌اند، تبدیل به آثاری دلنشین و قابل قبول شده است و به قول اهالی هنر این آثار همگی به آثار دلی بدل شده‌اند که این مساله از محبوبیت وصف نشدنی حاج‌‌قاسم در میان اهالی فرهنگ و هنر نشأت می‌گیرد. 
از سوی دیگر در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، فعالیت هنری هنرمندان در وصف حاج‌قاسم به اوج خود رسیده است که از این میان می‌توان به نمایشگاه عکس‌هایی از برگزاری نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها اشاره کرد؛ نمایشگاهی که این روزها با عنوان «سرو روان» در گالری خانه عکاسان حوزه هنری برپا شده است. 
سیداحسان باقری، رئیس خانه عکاسان حوزه هنری درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در نخستین سالگرد شهادت حاج‌قاسم که تقریبا همه برنامه‌های عمومی به خاطر شرایط کرونا ممنوع بود و امکان برگزاری مراسم سالگرد وجود نداشت، فراخوانی برای برگزاری سالگردهای مردمی در فضاهای شهری و روستایی دادیم که در حدود ۱۰۰۰ فریم عکس از سراسر کشور از جمله استان‌های تهران، قم، خوزستان، خراسان رضوی و... برای ما ارسال شد. پس از داوری، حدود ۱۳۰ عکس از ۶۷ عکاس را انتخاب کردیم. 
وی درباره بخش‌های فراخوان توضیح داد: این فراخوان ۳ بخش داشت؛ بخش حرفه‌ای، بخش مردمی یا عکاسی با تلفن همراه و بخش نوجوان. زمانی که نفرات برتر انتخاب شدند، قرار بود در هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ۱۴۰۰ نمایشگاه برگزار شود که به علت موج‌ها و تعطیلی‌های پی‌درپی کرونا به تأخیر افتاد تا اینکه در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج‌‌قاسم افتتاح شد. 
باقری افزود: ما از تمام مدیران حوزه هنری، ۱۳۰ عکاس و سایر هنرمندان برای دیدن این نمایشگاه دعوت کرده‌ایم. در اصل این نخستین نمایشگاه در دوران کرونا است. فراخوان دیگری هم به نام «فرمانده من» از مراسم تشییع پیکر سردار بود که آثار برگزیدگان در کاروان هنری «روایت حبیب» در معرض نمایش قرار گرفت. 
وی درباره ادامه برگزاری یادمان شهید سلیمانی گفت: ما هر سال تلاش می‌کنیم برنامه‌های جدیدتری داشته باشیم. ستاد یادواره قاسم سلیمانی در سال قبل در حوزه هنری تشکیل شد. این ستاد ۲ اقدام مهم برای انجام مراسم یادبود انجام داد که یکی حرکت کاروان هنری روایت حبیب است که استان به استان برگزار می‌شود، دیگری هم برگزاری همین نمایشگاه است. 
همچنین مهری عزتی‌مقدم، عکاس یکی از آثار برگزیده در بخش مردمی از مشهد گفت: تشییع پیکر سردار در مشهد با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد. برای من بسیار جذاب بود که با یک شخصیت سیاسی و نظامی آشنا شوم و واکنش مردم نسبت به او برایم تازگی داشت. 4 فریم در بخش مردمی ارسال کرده بودم و یکی هم در حرفه‌ای. امیدوارم راه سردار سلیمانی ادامه پیدا کند. 
در پایان سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: این نمایشگاه عکس نوعی دل‌نوشته است که به صورت تصویر نشان داده شده و حس و حال خیلی خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند. خوانش عکس نوعی اتفاق خاص است که شاید در سایر رشته‌ها قدرت انتقال پیام‌ها و مفهوم از نظر معنا و احساس را نداشته باشیم. به غیر از موارد تکنیکی که شامل رنگ، نور و هارمونی، از لحاظ حسی بسیار خوب است، چون از سراسر کشور نسبت به این فراخوان واکنش‌ها دیدنی بود، مثلا در یکی از شهرها غبار را نشان می‌دهد که نشان از غبار روی دل‌ها است اما تصویر سردار دیده می‌شود که دارای قلبی آرام است. 
وی گفت: حاج‌قاسم قبل از شهادتش یک دست‌نوشته دارد که نشان از آگاهی او از زمان شهادتش است. در این فضا که قرار می‌گیرم کمی از موقعیت مدیریتی خود بیرون می‌آیم که بسیار خوشایند است. به مردم عزیز توصیه می‌کنم برای دیدن این نمایشگاه خوب حتما بیایند. 
نمایشگاه «سرو روان» که از دیروز برپا شده تا بیست‌و‌نهم دی ۱۴۰۰ به جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در معرض دید عموم است. خانه عکاسان در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، جنب کتابفروشی سوره مهر قرار دارد.
***
    ««سردار آسمانی» دارای دبیرخانه دائمی شد   
نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری تئاتر «سردار آسمانی» در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار و در بخشی از مراسم از تندیس جشنواره با حضور خانواده شهید زمانی‌نیا رونمایی شد. حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس عنوان کرد: معتقدم جشنواره تئاتر سردار آسمانی پیشکشی در عرصه هنر برای بیان شأن و منزلت سردار سلیمانی است. سال اولی که این رویداد شروع شد با توجه به فاصله کمی که تا اربعین ایشان داشتیم، جریان‌ساز‌ترین رویداد در زمینه پرداختن به زندگی شهید سلیمانی را برگزار کردیم. سال قبل به سمت اجراهای صحنه‌ای رفتیم اما به دلیل بحران کرونا نتوانستیم اجراهایی را که وارد مرحله نهایی شدند در شهرهای مختلف به صحنه ببریم که امیدوارم این مساله امسال برطرف شود و بتوانیم نمایش‌ها را در شهرهای مختلف نیز به صحنه ببریم. چیزی که در این رویداد برای ما مهم است نفوذ حاج‌قاسم و علاقه ‌هنرمندان به ایشان است که می‌بینیم این شیفتگی در آثارشان نمود دارد.  وی با اشاره به اینکه امسال از عراق، کنیا، هند و ترکیه متقاضی حضور در جشنواره بودند، عنوان کرد: متاسفانه با وجودی که تقاضای حضور در جشنواره از کشورهای مختلف وجود داشت اما امسال به دلیل شرایط کرونایی نتوانستیم این رویداد را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم؛ جریانی که سردار سلیمانی در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد تا سال‌ها جای کار دارد. نیلی در ادامه از برپایی دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر کرمان بعد از پایان این رویداد خبر داد و عنوان کرد امیدوار است محفل «خاطره نمایش» همچون دوره قبل برپا شود. وی بودجه جشنواره را یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد تلاش می‌کند نمایشنامه‌های مورد قبول امکان تولید پیدا کنند. جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» با هدف تکریم و بزرگداشت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت ۱۷ دی‌ماه سال جاری در ۳ بخش نمایشنامه‌نویسی، تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر در کرمان آغاز می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec