printlogo


کد خبر: 242111تاریخ: 1400/10/8 00:00
اخبار

۳ روز پایانی زندگی «حاج‌قاسم» مستند شد
مستند سینمایی «۷۲ ساعت» به کارگردانی مصطفی شوقی به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی آماده پخش شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مستند سینمایی «۷۲ ساعت» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر آماده پخش شد. این مستند بزودی علاوه ‌بر پخش تلویزیونی به صورت اکران مردمی و آنلاین نیز پخش می‌شود. ساخت این مستند که نزدیک به ۲ سال طول کشیده است، از بعد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی آغاز شد. «۷۲ ساعت» در یک نسخه مینی‌سریال و یک مستند سینمایی ۷۵ دقیقه‌ای تولید شده و در آن برای نخستین‌بار تصاویری از ۳ روز آخر زندگی حاج‌قاسم به نمایش گذاشته می‌شود. با توجه به اینکه سردار حاج‌قاسم سلیمانی در ۳ روز آخر زندگی خود به کشورهای سوریه، لبنان و عراق سفر کرده بود، این مستند نیز در ایران و ۳ کشور نامبرده تولید شده است. 
همچنین در این مستند بسیاری از افرادی که با آنها مصاحبه شده است، برای نخستین‌بار روایت خود را از ۷۲ ساعت آخر زندگی حاج‌قاسم می‌گویند. در واقع می‌توان گفت «۷۲ ساعت» به نوعی روایت‌های شاهدان عینی است که در این مدت ۳ روز با حاج‌قاسم برخورد داشته‌اند. 
مهدی مطهر، تهیه‌کننده این فیلم مستند معتقد است در این فیلم به بهانه ۷۲ ساعت آخر زندگی حاج‌قاسم، نقش وی در منطقه روایت می‌شود و به نوعی این مستند پرده‌برداری از تجربه ۲۰ سال گذشته حاج‌قاسم است. 
***
جزئیات حضور بنیاد فارابی در بازار فیلم جشنواره برلین ۲۰۲۲
معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره جزئیات حضور این بنیاد در جشنواره فیلم برلین توضیحاتی ارائه کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به آخرین وضعیت حضور سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره برلین اظهار کرد: امسال تصور بر این بود که بعد از گذر از شرایط پاندمی کرونا، بتوانیم چتر سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین را بعد از این ۲ سال متأثر از کرونا به صورت فیزیکی پیش‌ رو داشته باشیم اما با گسترش سویه اُمیکرون پاندمی کرونا در اروپا و سختگیری‌های دولت آلمان در این زمینه، این احتمال به میان آمد که بازار فیلم برلین یا کلا به تعویق بیفتد یا به شیوه ۲ سال اخیر به شکل مجازی برپا شود. البته هنوز چیزی قطعی نشده و با توجه به شیوع گسترده این سویه در اروپا باید منتظر اعلام رسمی برگزارکنندگان جشنواره و مقامات کشور آلمان در این باره باشیم.
وی با اعلام آمادگی بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی برای حضور در بازار مجازی هفتاد‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بیان کرد: از ۲ سال پیش، امکان حضور سینمای ایران در بازار مجازی جشنواره‌های اروپایی فراهم شده است و بر این اساس، تمام بخش‌های فعال سینمای ما زیر «چتر سینمای ایران» به صورت مجازی امکان فعالیت خواهند داشت. 
به گفته رائد فریدزاده، امسال ۹ نهاد، شرکت و موسسه زیر «چتر سینمای ایران» حضور خواهند داشت که همچون سال‌های گذشته، آثار و محصولات خود را عرضه خواهند کرد. هفتادودومین دوره جشنواره برلین قرار است از ۱۰ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ برابر با ۲۱ بهمن تا اول اسفندماه در پایتخت آلمان برگزار شود. 
***
«پیر پسر» امکان حضور در «فجر» را نداشت
کارگردان فیلم سینمایی «پیرپسر» حواشی مربوط به دلیل پذیرفته نشدن این اثر در جشنواره فیلم فجر را رد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، اکتای براهنی، کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «پیرپسر» درباره عدم‌ حضور این فیلم در لیست منتشرشده فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: فیلم سینمایی «پیرپسر» به جشنواره چهلم فجر نرسید. به‌رغم تلاش همه‌جانبه گروه تهیه و تولید فیلم سینمایی «پیرپسر» و با وجود اینکه تدوین فیلم به صورت همزمان در جریان بود اما همچنان فیلمبرداری با دقت و حساسیت خاصی که این فیلم‌ طلب می‌کند، ادامه دارد. این فیلمساز ادامه داد: با طولانی شدن مرحله فیلمبرداری عملا این فیلم امکان حضور در جشنواره فجر چهلم را ندارد. 
وی در واکنش به حواشی و شایعه‌های ایجاد شده درباره شرکت نکردن فیلم سینمایی «پیرپسر» در جشنواره فیلم فجر گفت: باید اعلام کنم که از سوی پروژه «پیرپسر» هیچ نمونه‌ای از صحنه‌های فیلم یا هیچ راف-کاتی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه نشده است. 
فیلم سینمایی «پیرپسر» به تهیه‌کنندگی بابک حمیدیان به طور همزمان با فیلمبرداری، توسط هایده صفی‌یاری در حال تدوین است. پیش‌بینی می‌شود فیلمبرداری این فیلم طی هفته‌های آتی به پایان خواهد رسید و وارد مراحل پساتولید خواهد شد. حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولی‌زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری و فهیمه رحیم‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

Page Generated in 0/0071 sec