printlogo


کد خبر: 242117تاریخ: 1400/10/8 00:00
آمریکا و فرانسه؛ از رقابت تا همکاری در بازار تسلیحات

روابط آمریکا و فرانسه اخیرا به دلیل توافق «اوکاس» و تصمیم استرالیا برای لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه، با تنش مواجه شد. پس از این اتفاق فرانسه و آمریکا تقابل در عرصه تجارت تسلیحات را به وضوح نشان دادند. قراردادهای تسلیحاتی‌ای که طی ماه‌های اخیر به آمریکا و فرانسه رسیده است، رقابت این ۲ کشور در عرصه تجارت سلاح در جهان را بخوبی نمایان کرده است. امارات عربی متحده اخیرا تهدید کرده که ممکن است قرارداد سنگین خرید جنگنده‌های «اف ۳۵» از آمریکا به ارزش ۲۳ میلیارد دلار را لغو کند. این تهدید امارات پس از مانع‌تراشی آمریکایی‌ها در اجرای توافق در مهلت مقرر آن مطرح شده و امارات قصد دارد بزودی جایگزین دیگری برای این جنگنده پیدا کند. 
خبرگزاری الجزیره در گزارشی در این باره نوشت: سوالی که هم‌اکنون مطرح است این است که آیا پاریس توانسته «سیلی»ای‌ را که ۳ ماه پیش از واشنگتن خورده با ۲ سیلی جبران کند تا وجهه خود به عنوان سازنده و صادر‌کننده تسلیحات پیشرفته جهانی را حفظ کرده و از رقبای خود انتقام بگیرد؟ این سوال پس از آن طرح شد که امارات، واشنگتن را به لغو قرارداد خرید جنگنده‌های «اف 35» تهدید کرد و این تهدید تنها چند روز پس از آن مطرح شد که ابوظبی توافق خرید 80 جنگنده رافال را به ارزش 17 میلیارد دلار با فرانسه نهایی کرد. در همان دوره نیز وزارت نیروهای مسلح فرانسه از نهایی شدن فروش ناوچه‌های جنگی به یونان طی قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار خبر داد، این در حالی بود که آمریکا نیز در تلاش برای به دست آوردن این قرارداد با یونان بوده است. این در حالی بود که وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود به صورت مقدماتی با طرح فروش 4 ناو جنگی و تجهیزات آن به آتن طی قراردادی به ارزش 7میلیارد دلار موافقت شده است. کارشناسان معتقدند ۲قراردادی که فرانسه توانسته با یونان و امارات منعقد کند، قابل قیاس با قراردادی که با استرالیا از دست داد، نیست. 
«حسنی عبیدی» مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات در جهان عرب در ژنو می‌گوید فرانسه ابزارهایی را که بتواند از آمریکا انتقام بگیرد در اختیار ندارد. این کارشناس در پاسخ به سوالی در این باره که این امکان وجود داشته که توافق تاریخی فرانسه با امارات تحت دیدگاه آمریکا و با اشاره مخفیانه این کشور حاصل شده، گفت: «این کاملا صحیح است و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تفاهم‌هایی میان واشنگتن و پاریس در جریان دیدار بایدن و مکرون حاصل شد که طی آن قرار شد فرانسه تامین‌کننده اساسی تجهیزات نظامی برای این کشورها از جمله یونان، مصر و امارات عربی متحده باشد و پاریس بخوبی می‌داند که واشنگتن ملاحظاتی را درباره عرضه جنگنده‌های «اف 35» به این کشورها دارد». وی گفت که در روابطی مانند رابطه آمریکا و فرانسه نمی‌توان درباره انتقام یا سیلی صحبت کرد. فرانسه نمی‌توانست توافق فروش جنگنده به امارات را بدون چشم‌پوشی واشنگتن به دست بیاورد، چون اگر آمریکا می‌خواست می‌توانست مانع این توافق شود و با اراده خود، چشمانش را به روی این توافق بست. بر خلاف توافق ناوهای جنگی فرانسه با یونان، قرارداد آمریکا و امارات درباره جنگنده‌های «اف 35» به دلیل تغییر دولت آمریکا به محل اختلاف تبدیل
 شده است. 
دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» تصمیم گرفته است در زمینه فروش جنگنده‌های فوق‌پیشرفته خود، احتیاط بیشتری به خرج دهد و این کار را از ترس جاسوسی چینی‌ها از فناوری‌های پیشرفته آمریکا انجام می‌دهد. علاوه بر این «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که باید برتری نظامی اسرائیل در منطقه خاورمیانه همچنان حفظ شود. پس از تمام پیچیدگی‌ها و ضمانت‌هایی که آمریکا مطرح کرده بود، ابوظبی با محکوم کردن شروط خسته‌کننده واشنگتن، گفت از نیت خود برای خرید جنگنده‌های «اف 35» عقب‌نشینی می‌کند. در سایه برخی بحران‌های تکراری که در نتیجه تغییر دولت‌های آمریکا حاصل می‌شود، برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بویژه امارات تلاش دارند تا از روابط خود با کشورهایی نظیر فرانسه، چین و روسیه به عنوان اهرم فشاری علیه واشنگتن استفاده کنند و بخوبی می‌دانند که پیام این اقدامات به صورت مستقیم و به‌سرعت به واشنگتن می‌رسد.

Page Generated in 0/0042 sec