printlogo


کد خبر: 242118تاریخ: 1400/10/8 00:00
دور دنیا

دلیل انفجارهای دیروز دمشق
منابع خبری در سوریه صبح دیروز از شنیده شدن صدای انفجار در دمشق خبر دادند. در همین رابطه یک منبع نظامی به شبکه الاخباریه سوریه گفت دلیل این انفجارها انهدام مواد منفجره و بمب و خمپاره‌های باقی‌مانده تروریست‌ها در حومه شهر «دوما» در استان دمشق بوده است. به گفته وی، عملیات انهدام ادوات انفجاری از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ طول کشید. خبرنگار سانا نیز به ارائه توضیح درباره صدای انفجارهایی که در دمشق شنیده شد، پرداخت. سانا گزارش داد صدای انفجارهایی که در دمشق شنیده شده است، ناشی از انفجار بمب‌های بر جا مانده تروریست‌ها در مزارع «العب» در منطقه دوما در حومه دمشق بوده است. شهر دوما در «غوطه شرقی» دمشق واقع شده است. بخشی از استان دمشق سال‌ها محل جولان انواع و اقسام گروهک‌های تروریستی بویژه گروهک موسوم به «جیش الاسلام» بود؛ گروهکی که در شهر «دوما» مستقر بود و دیگر نام و نشانی از آن نیست. دومین گروه تروریستی بزرگ در غوطه دمشق گروهک «فیلق الرحمن» وابسته به «ارتش آزاد سوریه» بود که بیشتر بخش‌های مرکزی و غربی غوطه، از جمله مناطق «جوبر» و «عین ترما» را کنترل می‌کرد.
 همچنین گروهک تروریستی «احرار الشام» در منطقه «حرستا» و گروهک «جبهه النصره» در مناطق کوچک‌تر مانند «عربین»، «اشعری» و «بیت نعیم» مستقر بودند. با این حال ارتش سوریه ۱۴ آوریل ۲۰۱۸ (۲۵ فروردین ۱۳۹۷) به طور رسمی اعلام کرد غوطه شرقی دمشق از لوث تمام گروهک‌های تروریستی پاکسازی شده و به کنترل دولت سوریه درآمده است. 
***
تظاهرات زنان در کابل به خشونت کشیده شد
تظاهرات شماری از زنان و دختران کابل که شعار «کار، نان و آزادی» سر می‌دادند، با شلیک گلوله و زخمی شدن ۶ نفر به خشونت کشیده شد. خبرگزاری افق در گزارشی نوشت تظاهرات زنان در اعتراض به آنچه تبعیض و بی‌عدالتی می‌خواندند، به سوی ساختمان وزارت امور زنان آغاز شد که با ممانعت طالبان، ضرب‌وجرح و شلیک گلوله به سوی معترضان، تظاهرات‌کنندگان متفرق شدند.
 زنان معترض در این تظاهرات شعارهای «ما حکومت قانونی می‌خواهیم» و «ما زنان بیداریم» سر دادند. یکی از زنان معترض گفت: «ما می‌خواهیم به جهانیان بگوییم دولت قومی و انحصاری طالبان را به رسمیت نشناسند». زنان معترض در کابل خواستار تشکیل دولت «مردمی و مطابق با ارزش‌های حقوق بشری» شدند. پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زنان از کار محروم شدند و دختران نیز اجازه رفتن به دانشگاه‌های دولتی و مدارس را ندارند. وضع این محدودیت‌ها خشم بسیاری از زنان شاغل و دانشجو را برانگیخت و آنان بارها دست به تظاهرات زده‌اند. 
***
پایان مرگبار سلسله تیراندازی‌ها در ۲ شهر آمریکا
مقام‌های پلیس و رسانه‌های محلی در کلرادو شامگاه دوشنبه (به وقت محلی) از پایان مرگبار تیراندازی‌های فرد مسلح در این ایالت آمریکا خبر دادند. «نیویورک‌ پست»، «دنور پست» و «دنور چنل» در خبرهای جداگانه از وقوع سلسله تیراندازی‌های مرگبار در ۲ شهر دنور و لیکوود در ایالت کلرادو گزارش دادند. طبق این گزارش‌ها، یک فرد مسلح ابتدا در حومه متروی دنور شروع به تیراندازی کرد و سپس به شهر همجوار لیکوود رفت و در آنجا هم با نیروهای پلیس درگیر شد. بنا بر روایت رسانه‌های آمریکایی، سلسله تیراندازی‌ها در این ۲ شهر ایالت کلرادو با ۵ کشته و ۳ زخمی پایان یافت.
 به گفته مقام‌های پلیس، فرد مسلح به ضرب گلوله نیروهای پلیس کشته شد. بر این اساس در نخستین تیراندازی انجام شده در حومه متروی دنور، ۲ زن کشته و یک مرد زخمی شدند. به فاصله کوتاهی از این تیراندازی، ضارب در تقاطع خیابان دوازدهم و خیابان ویلیان یک مرد را به ضرب گلوله کشت. به دنبال این ۲ تیراندازی، ضارب به شهر همجوار «لیکوود» رفت و در آنجا نیروهای پلیس آمریکا با او درگیر شدند. 
تبادل آتش میان ضارب و نیروهای پلیس با ۲ کشته پایان یافت و ضارب هم با گلوله پلیس کشته شد. گفته می‌شود ضارب در لیکوود به یک کارمند فروشگاه و همچنین مامور پلیس تیراندازی و آنها را زخمی کرد. پلیس آمریکا تایید کرد سلسله تیراندازی‌ها در دنور، مرکز ایالت کلرادو و شهر لیکوود به هم مرتبط و کار یک فرد مسلح بوده است. نام، هویت و انگیزه فرد مسلح از این تیراندازی‌ها در ۲ شهر آمریکا مشخص نشده و پلیس ایالت کلرادو توضیح بیشتری در این باره نداده است. 
***
چین: آمریکا تعهدات خود را در پیمان‌های فضایی نادیده می‌گیرد
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای از آمریکا خواست به تعهداتش در فضا عمل کند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا تعهدات خود در پیمان‌های فضایی را نادیده می‌گیرد و فضانوردان را به خطر می‌اندازد.
«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت چین آمریکا را ترغیب می‌کند عملکرد مسؤولانه داشته باشد. بر پایه این گزارش، شهروندان چینی علیه «تسلا» و برنامه‌های فضایی جاه‌طلبانه «ایلان ماسک» بنیانگذار آن اعتراض کردند. این اتفاق پس از اینکه چین شکایتی درباره بازگرداندن ایستگاه فضایی‌اش مطرح کرد، آغاز شد. چین برای جلوگیری از برخورد با ماهواره‌ای که توسط برنامه «استارلینک» ایلان ماسک راه‌اندازی شده است، مجبور به بازگرداندن ایستگاه فضایی خود شد. 

Page Generated in 0/0064 sec