printlogo


کد خبر: 242141تاریخ: 1400/10/8 00:00
اخبار

پرداخت یارانه نقدی به مردم با حذف ارز ترجیحی
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه کاهش تورم سیاست اصلی دولت برای سال آینده است، درباره حذف ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شود به ‌ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می‌شود. 
سیدحمید پورمحمدی گفت: درباره جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال 1401 برای زندگی مردم و حقوق کارمندان باید به ۲ موضوع توجه کنیم؛ اینکه پرداخت‌های بیشتر به کارکنان را در اولویت قرار دهیم یا اینکه گرانی را کم کنیم؟
او ادامه داد: زمانی که گرانی یا همان تورم را ریشه‌یابی می‌کنیم می‌بینیم هر زمان بانک مرکزی پول چاپ کند یا پایه پولی را بالا ببرد، گرانی شکل می‌گیرد. زمانی که این موضوع را ریشه‌یابی می‌کنیم، به این می‌رسیم که بانک مرکزی برای تأمین ارز 4200 تومانی و وارد کردن کالا از خارج با قیمت ارزان، از مردم ارز را 24 هزار تومان می‌خرد و سپس آن را 4 هزار تومان می‌فروشد، یعنی 20 هزار تومان مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند که این مبلغ را از پایه پولی و چاپ پول به دست می‌آورد که عامل اصلی تورم است. 
پورمحمدی افزود: بنابراین برای کاهش تورم و گرانی، نخستین سیاستی را که تنظیم کردیم، این بود که جلوی این موضوع را بگیریم و در سال آینده این موارد نباشد تا شعله گرانی و تورم فروکش کند و این بهتر از آن است که بخواهیم برای مردم، 5 یا 10 یا 20 درصد، افزایش حقوق دهیم. 
 او با تأکید بر «فقط متولی کارکنان دولت نیستیم و متولی همه مردم هستیم و باید معیشت آنها را تأمین کنیم»، خاطرنشان کرد: تلاش بر این شد به ‌جای تخصیص ارز ترجیحی و استفاده از واسطه‌ها، یارانه‌ها را به‌ سمت گروه‌های هدف جهت دهیم. پورمحمدی اضافه کرد: ارز ترجیحی 4 هزار و 200 تومانی مخرب و رانت‌زاست، زیرا با این کار به تولید کالاهای خارجی کمک می‌کنیم و برخی از این کالاها با تغییر اندکی دوباره از کشور خارج می‌شود. 
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: اثر مهم این کار این است که رشد قیمت‌ها را کنترل می‌کند و جلوی گرانی را می‌گیرد. پورمحمدی تصریح کرد: می‌خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر 45 هزار و 500 تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود 50 هزار تومان به ‌عنوان یارانه معیشتی می‌پردازیم و سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد، به این رقم یارانه‌ها افزوده می‌شود. او با اشاره به اینکه کمک کالایی در دستور کار نیست، تأکید کرد: این نوع کمک زمانی انجام می‌شود که نتوانیم به ‌وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین باثبات و مطمئن کالا برداشته می‌شود و دولت خودش را کنار می‌کشد و بخش خصوصی به‌ فراوانی می‌تواند این کالاها را تأمین کند. 
پورمحمدی گفت: ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است، پس یارانه را به ‌صورت نقدی به مردم می‌دهیم و خودشان تشخیص می‌دهند آن را صرف چه کالایی کنند. او همچنین گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر همه ارز ترجیحی حذف شود، حدود 5/4 درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن 5/2 درصد است، یعنی روی هم، 7 درصد اثر تورمی کل دارد. پورمحمدی متذکر شد: اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه پولی 28 درصد اثر تورمی دارد. معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: ارز ترجیحی هر کالایی که حذف شود، به ‌ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می‌شود.
 پورمحمدی افزود: تجارب گذشته نشان می‌دهد حذف ارز ترجیحی ‌جز شوک اولیه که وارد می‌کند، در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد. 
***
معاون وزیر نفت:
سهمیه سوخت خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح آزمایشی بنزین در ۳ جایگاه جزیره کیش اجرا می‌شود، گفت: تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری به خانواده‌های کم‌جمعیت بررسی می‌شود. جلیل سالاری بیان کرد: ذخیره بنزینی که در کارت‌های سوخت وجود دارد، حفظ خواهد شد و سهمیه خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد. 
سالاری با بیان اینکه ماهانه به ازای هر نفر ۱۵ لیتر واریز می‌شود، تصریح کرد: امکان خرید و فروش، جابه‌جایی و بازگردانی سهمیه بنزین وجود دارد. به گفته وی، تمهیداتی اندیشیده شده است تا در این طرح پایلوت بررسی شود خانواده‌هایی که تعداد نفرات‌شان کمتر از سقف ۶۰ لیتر است، همان سهمیه ۶۰ لیتر را دریافت کنند.
***
افت ۴۰۰ واحدی شاخص بورس
شاخص کل بازار بورس دیروز (سه‌شنبه هفتم دی‌ماه) با ۴۲۴ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۹۹ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۵ میلیارد و ۴۵۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۲ هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال دادوستد شد.  همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یکهزار و ۹۷۶ واحد افزایش به ۳۶۷ هزار و ۳۶۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یکهزار و ۲۴۳ واحد رشد به ۲۳۱ هزار و ۳۱ واحد رسید. شاخص بازار اول ۸۹ واحد و شاخص بازار دوم یکهزار و ۵۵۰ واحد کاهش داشتند.  دیروز شاخص فرابورس بیش از ۱۰۹ واحد افزایش داشت و روی کانال ۱۸ هزار و ۸۲۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۷ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

Page Generated in 0/0047 sec