printlogo


کد خبر: 242145تاریخ: 1400/10/8 00:00
موضوعات لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین محور اصلی دور هشتم مذاکرات وین است
مذاکره با دستور کار ایرانی

گروه سیاسی: مذاکرات «وین 8» در واپسین روزهای سال 2021 میلادی در حالی آغاز به کار کرده است که دستور کارهای ایرانی برای ادامه گفت‌وگوها در متون مذاکرات گنجانده شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، تیم ایرانی که از روز اول تنها شرط حضور در ادامه گفت‌وگوهای وین را لغو تحریم‌ها به همراه راستی‌آزمایی و تضمین واشنگتن برای عدم تکرار خروج از توافق مجدد اعلام کرده، به نظر می‌رسد پس از گفت‌وگوهای دور هفتم، طرف غربی را برای ادامه راه بر مبنای خواست تهران توجیه کرده است. 
این مهم در شرایطی حاصل می‌شود که ۳ کشور اروپایی در برجام از آغاز دور هفتم با هیاهوسازی تلاش کرده‌اند مساله اصلی که همانا شروط ایران به عنوان تنها عضو متضرر و خسارت دیده برجام و همچنین تنها طرف متعهد به این توافق بوده است، گم شود. 
بر این مبنا بود که تروئیکای اروپا با جنجال فراوان تلاش ‌کرد پیش‌نویس متن حداقلی که ماه ژوئن (خرداد) در «وین 6» با دولت قبل و تیم قبلی به ریاست عراقچی تفاهم کرده بود، مبنای گفت‌وگوهای آتی قرار بگیرد. از همین رو تیم دولت جدید زیر بار آن نرفت و وزیر امور خارجه دوشنبه با آغاز مذاکرات اعلام کرد: به سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز رسیدیم که آنها را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. 
امیرعبداللهیان همچنین به طور شفاف دستور کار جاری دور هشتم را تضمین و راستی‌آزمایی اعلام کرد و گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی به حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی پیش‌بینی شده در برجام بتوانیم استفاده کنیم. 
این گزاره‌ای بود که خبرگزاری رویترز دوشنبه همزمان با آغاز نشست ایران و 1+4 درباره آن نوشت: در مذاکرات وین که از امروز (دوشنبه) آغاز شده است، تمرکز ایران روی دریافت ضمانت برای فروش نفت است. 
در همین حال علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی در جمع‌بندی مباحث مورد گفت‌وگو در آن نشست اعلام کرد: طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت‌آمیز بودن دور قبلی گفت‌وگوها تأکید کرده و اذعان داشتند پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت‌وگوها حاصل شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده است. 
 
* تأکید همه طرف‌ها بر رسیدگی به تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین
وی افزود: نکته مهم این بود که نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند و بر همین اساس قرار شد از صبح سه‌شنبه گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه ۲ موضوع مهم راستی‌آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ مورد بررسی قرار بگیرد. 
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با اشاره به پیشرفت‌های دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد. 
 
* توافق به شرط جدیت طرف مقابل
وزیر امور خارجه هم روز گذشته با اشاره به مذاکرات فعلی وین گفت: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحد را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره‌کننده ما روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارد. امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که جمع‌بندی لازم در ۲ دور قبلی مذاکرات در دولت جدید انجام شده، یادآور شد: ما سرگرم توافق روی نقاط اختلافی که داخل پرانتز در آن متن ذکر شده هستیم و تیم‌ها بشدت مشغول هستند. 
وزیر امور خارجه بیان کرد: با ۱+۴ گفت‌وگو می‌شود و اتحادیه اروپایی و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپایی فعالانه تلاش می‌کند به نقش هماهنگ‌کننده خودش ادامه دهد. ما فکر می‌کنیم اگر طرف‌های مقابل با حسن‌نیت مذاکراتی را که در این مرحله شروع شده، ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره احتمال توافق در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: حتی اگر جدیت در کنار حسن‌نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است. 
 
* یک بازی تکراری
در همین حال روز گذشته دیپلمات‌های اروپایی به «آمیچای استین» خبرنگار تارنمای صهیونیستی کان گفتند: ضرب‌الاجل آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (اواسط بهمن‌) خواهد بود. این کشورها مدعی هستند در بازه زمانی یادشده، انباشت اورانیوم غنی‌شده توسط ایران به میزان مورد نیاز برای تولید یک بمب اتم خواهد رسید. در حال حاضر که متغیر زمان یکی از تعیین‌کننده‌ترین محورها روی میز مذاکرات است، طرف اروپایی به نیابت از آمریکایی‌ها با درک این گزاره که زمان به ضرر واشنگتن و تروئیکای اروپا در حرکت است، قصد دارد با تشدید فشار بر کشورمان با تعیین ضرب‌الاجل زمانی، دستگاه محاسباتی و تصمیم‌گیری تهران را مخدوش کند تا این نقطه ضعف را تبدیل به یک آورده و کسب امتیاز در وین کند. 
آمریکا و شرکای اروپایی‌اش احتمالا بخوبی می‌دانند سیاست فشار همزمان با مذاکرات در مقطع فعلی موضوعی نتیجه‌بخش نخواهد بود اما شاید چون گزینه‌ای باقی نمانده و اهرمی برای رو کردن در دسترس نیست و تقریبا با دست‌های خالی در هتل کوبورگ حاضر شده‌اند، ناگزیر به استفاده از راهبرد نخ‌نمای خود هستند اما در تهران کسی نیست که تحت تاثیر این لفاظی‌ها و اولتیماتوم صادر کردن‌ها قرار بگیرد. تهران با عبور از کارزار فشار حداکثری و پیشرفت‌های ساعتی در تکنولوژی هسته‌ای در ایجاد و تکمیل بازدارندگی هسته‌ای به نقطه ثبات و ساحل آرامش رسیده اما در مقابل این واشنگتن و لندن و پاریس هستند که به توافق نیازمندند و نه تنها راهی مقابل خود در برابر غنی‌سازی 60 درصدی ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 نمی‌بینند، بلکه در آمریکا تنها توصیه و تجویزی که به دولت بایدن در این باره ارائه می‌شود، ترساندن ایران است! 
 
* مویه ادامه‌دار صهیونیست‌ها
سران اسرائیل در ادامه اضطراری که به واسطه سرعت پیشروی هسته‌ای ایران بر آنها حاکم است، همچنان مشغول نسخه‌پیچی برای مذاکرات وین هستند. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیوی ارتش این رژیم به مذاکرات وین پرداخت و با بیان این ادعا که «می‌توان در پایان توافق خوبی داشت و البته که ما معیارها را می‌دانیم»، افزود: «آیا در شرایط فعلی انتظار می‌رود این اتفاق بیفتد؟ خیر! چون باید موضع قوی‌تری [علیه ایران] اتخاذ شود». بنت مدعی شد «ایران موضع بسیار ضعیفی در مذاکره دارد» اما در ادامه اضافه کرد: «متأسفانه جهان به ‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی این کشور در موضع قدرت قرار گرفته است».
نخست‌وزیر این رژیم همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «اسرائیل ۲ هدف دارد که یکی از آنها عقب ‌انداختن ایران و دیگری جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای است». بنت در ادامه همچنین مدعی شد: «ما اقدام می‌کنیم و به دنبال درگیری نیستیم».  یائیر لاپید، نفر دوم کابینه صهیونیستی هم سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «مذاکرات درباره توافق هسته‌ای [ایران] امروز در وین در حال انجام است. هفته آینده مصاحبه‌های من در ۲۵ روزنامه به ۱۵ زبان مختلف در سراسر جهان منتشر خواهد شد». وزیر خارجه اسرائیل ادعا کرد: «بسیار مهم است که جهان بداند ایران فقط مشکل اسرائیل نیست؛ برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود». 
لاپید افزود: «این پیام به میلیون‌ها نفر در توکیو و سئول خواهد رسید، در نیویورک و استکهلم، در پکن، پاریس، رم و برلین، در بلگراد، پراگ، لیسبون، منامه و لندن. ما در همه سطوح کار می‌کنیم و این پیام را به هر زبانی ترجمه می‌کنیم و مطمئن می‌شویم همه‌جا خطر و معنای ایران هسته‌ای را درک کنند».

Page Generated in 0/0112 sec