printlogo


کد خبر: 242157تاریخ: 1400/10/8 00:00
شکست پروژه کوتاه‌مدت آل‌سعود در فوتبال انگلیس
چهره «قاتل» با فوتبال پاک نشد

از آغاز پروژه بزرگ آل‌سعود به ریاست محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در فوتبال نزدیک به 3 ماه می‌گذرد. باشگاه نیوکاسل انگلیس نخستین پروژه فوتبالی سعودی‌ها در جهان به شمار می‌آید که با اهداف کاملا سیاسی خریداری شد. 
3 ماه پیش خرید نیوکاسل از سوی صندوق سرمایه‌گذاری سعودی خبرساز شد. از همان ابتدا سازمان‌های حقوق بشری پای‌شان به این پروژه باز شد و محمد بن‌سلمان به عنوان متهم ردیف اول نقض حقوق بشر مورد هجوم قرار گرفت. پرونده قتل وحشتناک جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد آل‌سعود از سال 2018 باز بود و متهم اول این جنایت، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی است. علاوه بر قتل این خبرنگار، جنایت‌های جنگی این کشور علیه مردم بی‌دفاع یمن، نمونه بزرگ‌تری از نقض حقوق بشر است. بنابراین از همان ابتدا مقالات متعددی در کشورهای اروپایی علیه بن‌سلمان منتشر شد و او را متهم به تطهیر چهره خود به وسیله فوتبال کردند. این منتقدان پروژه فوتبالی را پوششی بر جنایات این حکومت دیکتاتور می‌دانستند. 
 
دلارهای نفتی آل‌سعود دور ریخته شد؟
با گذشت 3 ماه از مالکیت آل‌سعود بر نیوکاسل، به نظر آرزوی بن‌سلمان برای شکوفایی این باشگاه انگلیسی در حال نابودی است و هزینه 300 میلیون یورویی برای خرید این باشگاه بیهوده بوده است. هواداران نیوکاسل بعد از انتقال مالکیت این باشگاه به صندوق سرمایه‌گذاری سعودی، منتظر شکوفایی بزرگ و هزینه‌های هنگفت در باشگاه خود بودند اما این پروژه در ابتدای راه با مشکل نتیجه نگرفتن مواجه شده است. نیوکاسل بعد از 3 ماه از مدیریت سعودی‌ها، اکنون در هفته هجدهم لیگ جزیره تنها با کسب 10 امتیاز قعرنشین جدول است و کاندیدای اول سقوط به دسته پایین‌تر. در فوتبال پروژه‌ای موفق است که بتواند نتیجه بگیرد. بن‌سلمان با هزینه هنگفت و رشوه‌های متعدد به مسؤولان سیاسی انگلیس، موفق به خرید نیوکاسل بعد از 3 سال رایزنی شد. سال‌ها رایزنی سیاسی و هزینه‌های هنگفت به این خاطر بود تا منافع سیاسی و اقتصادی آل‌سعود در اروپا تامین شود. مهم‌ترین منفعت سیاسی بن‌سلمان از خرید نیوکاسل، پروژه تطهیر چهره زشت بین‌المللی‌اش به خاطر قتل خاشقجی و جنایت‌های جنگی‌اش در یمن بود. اما در 3 ماه گذشته بارها و بارها تماشا کردیم که هواداران فوتبال انگلیس با آوردن پلاکارد‌هایی با کلمه «قاتل» و «دیکتاتور»، این پروژه سیاسی بن‌سلمان را با مشکل مواجه کردند. فوتبال مثل شمشیر دولبه است. اگر نتوانید به نفع خود از آن بهره‌برداری کنید، بدون شک علیه شما می‌شود. پروژه بن‌سلمان در بخش منفعت سیاسی به نظر می‌رسد در 3 ماه اول عکس عمل کرده و به جای اینکه او را مالک باشگاهی مشهور و متمول نشان دهد، به عنوان یک فرد ناقض حقوق بشر و قاتل به دنیای ورزش معرفی کرده است. نه تنها در این مدت 3 ماهه چهره بن‌سلمان با نیوکاسل تطهیر نشده، بلکه روز‌به‌روز هجمه‌ها علیه او زیاد شده و ابعاد جدیدی از جنایت‌های دیکتاتور سعودی علنی شده است. فشارها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و بسیاری از باشگاه‌های بزرگ انگلیس نیز علیه نیوکاسل موضع‌گیری کرده‌اند. فشارها روی نیوکاسل آنقدر در 3 ماه اول مالکیت بن‌سلمان زیاد بوده که حتی رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس به دلیل دست داشتن در انتقال مالکیت این باشگاه به صندوق سرمایه‌گذاری مجبور به استعفا شد. بن‌سلمان برای خرید نیوکاسل هزینه‌ای بسیار بیشتر از 300 میلیون یورو پرداخت کرده و به گزارش «دیلی‌میل» لابی‌های سیاسی زیادی در سطح بالا با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس انجام داده است. با نگاه به لابی‌ها و هزینه‌های چند صد میلیون دلاری بن‌سلمان در یک سال گذشته برای خرید نیوکاسل و مرور 3 ماه مدیریت این باشگاه، به نظر می‌رسد پروژه سیاسی آل‌سعود در کوتاه‌مدت شکست خورده است. البته سعودی‌ها در نقل و انتقالات زمستانی می‌خواهند با بریز و بپاش نظرها را تغییر دهند و به نوعی با خرید ستارگان سرشناس، نگاه‌ها را به خود معطوف کنند. بن‌سلمان برای رهایی از شکست بزرگ در نیوکاسل دوباره می‌خواهد دست به جیب شود و هزینه‌های نجومی برای خرید بازیکنان معروف کند تا از این طریق بتواند به اهداف سیاسی‌اش برسد. 

Page Generated in 0/0131 sec