printlogo


کد خبر: 242160تاریخ: 1400/10/8 00:00
اعتراف مهم کنت مک‌کنزی، رئیس سازمان تروریستی سنتکام:
ایران در میدان سرآمد است
موشک‌های ایرانی در پایگاه عین‌الاسد هر جا را که می‌خواستند زدند

گروه سیاسی: «برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شده است». این جدیدترین موضع رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) بود که همزمان با از سرگیری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و 1+4 طرح کرد. 
 
کنت مک‌کنزی در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی نیویورکر بار دیگر به بهانه یادآوری حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در 18 دی‌ماه 98 عنوان کرد برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای‌اش بدل شده است. وی در ادامه تصریح کرد موشک‌های ایرانی در پایگاه عین‌الاسد «تقریبا هر جا را که می‌خواستند زدند». 
مک‌کنزی گفت: آنها اکنون می‌توانند به هر جا در خاورمیانه ضربه بزنند. آنها می‌توانند حملات‌شان را با دقت و در حجم بالا انجام بدهند. به گفته فرمانده سنتکام، ایران به سطحی از توانایی‌ها دست یافته است که شکست دادنش دشوار است. وی در این رابطه عنوان کرد: توانایی‌های راهبردی ایران هم‌اکنون عظیم است. آنها در این زمینه سرتر هستند. مک‌کنزی گفت: ایران از لحاظ نظامی به سطح سرآمد (overmatch) رسیده؛ آنها در میدان [نبرد] به سرآمدی رسیده‌اند، یعنی مرحله‌ای که می‌توانند [توان دیگران] را از کار بیندازند. وی در رابطه با درگیری احتمالی با ایران گفت: اگر آنها ناگهانی حمله کنند، جنگی خونین رخ می‌دهد. ما به‌شدت آسیب می‌بینیم. مک‌کنزی همچنین مدعی شد احتمالا آمریکا پیروز این نبرد خواهد بود اما این جنگ یک سال به طول خواهد انجامید. 
 
مک‌کنزی یک ماه پیش همزمان با آغاز دور قبل گفت‌وگوها میان ایران و 1+4 نیز در موضعی نسبتا مشابه اظهار داشته بود: «ایران نشان داده موشک‌هایش می‌توانند با دقت به هدف خود برسند». او گفت این موشک‌ها در حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه در ۱۰ متری هدف فرود می‌آمده‌اند. وی افزود: یکی از کارهایی که ایرانیان در ۳ تا ۵ سال گذشته انجام داده‌اند ساخت برنامه پلتفرمی برای موشک‌های بالستیک توانمند بوده است. 
 
اذعان رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) به تعیین‌کنندگی قدرت موشکی ایران در معادلات احتمالی جنگی در منطقه در حالی است که وی پیش از این نیز اذعان کرده قدرت پهپادی جمهوری اسلامی باعث پایان برتری هوایی آمریکا شده است. مک‌کنزی اردیبهشت‌ماه سال جاری ضمن اذعان به قدرت هواپیماهای بدون سرنشین ایران گفت: استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌ منظور شناسایی و حمله، باعث شده است ما برای نخستین‌بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم. وی با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران، توضیح داد: «تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود». 
 
روایت جدید یک نظامی آمریکایی از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد
 
«رابرت مورس»، سرگرد ارتش آمریکا و رئیس بخش مناطق اداری برای عملیات منطقه‌ای سایبری اروپا، در گفت‌وگو با وبسایت رسمی ارتش آمریکا در توصیف حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد»، محل استقرار نظامیان آمریکایی در عراق، گفت: همه چیز می‌لرزید؛ دود و گردوغبار همه جا را فرا گرفته بود. سرگرد مورس به یاد می‌آورد که پس از دریافت سیگنال موشک‌های بالستیک ورودی، همه نظامیان آمریکایی حاضر در «عین‌الاسد» به پناهگاه رفتند و وی تلاش کرد با تقسیم آنها در سراسر محل پناهگاه، مواضع دفاعی را ایجاد کنند؛ با وجود این در ورودی پناهگاه همچنان بی‌حفاظ مانده بود. این سرگرد ارتش آمریکا ادامه داد: تمام شب می‌توانستید احساس کنید که خاک، آوار و سنگ به ساختمان برخورد می‌کنند؛ امواج در ورودی را باز کرده و به هم می‌کوبیدند و پناهگاه را به اتاق پژواک صدا مبدل کرده بودند.
 
وی گفت: «اواسط فوریه درست زمانی که کووید شروع به قفل کردن جهان کرد، به خانه بازگشتم و مراقبت من به عنوان یک امر عادی در نظر گرفته شد؛ نخستین معاینه پزشکی از من در آوریل به صورت مجازی انجام شد که نسخه‌ای از قرص‌ها برای تسکین موقت علائم ناشی از تی‌بی‌آی ضربه مغزی (Traumatic brain injury) را در پی داشت». اما آسیب مغزی تنها جراحت این نظامی آمریکایی از حمله موشکی ایران نبود؛ آسیب وارده به گوش داخلی وی، تعادلش را تحت تاثیر قرار داده و سبب میگرن شدید او شد. «رابرت مورس» یک سال پس از این حمله نشان «قلب بنفش» (یک نشان نظامی آمریکا) را دریافت کرد اما وی بر این باور است که انکار اولیه آسیب مغزی نظامیان در «عین‌الاسد» برای آنها بسیار دشوار بود و این نشان در واقع پذیرش با تاخیر آسیب دیدن آنها توسط ارتش آمریکاست.

Page Generated in 0/0774 sec