printlogo


کد خبر: 242176تاریخ: 1400/10/9 00:00
ایالات متحده رکورددار کشتار جمعی بر اثر تیراندازی در جهان
8 کشته در سریال خونین کریسمس آمریکا

این روزها آمریکایی‌ها در تعطیلات کریسمس شاهد یک سریال اکشن و تریلر خونین هستند اما نه در سینماها، بلکه در عالم واقع! تیراندازی‌های مرگبار در ایالات مختلف آمریکا طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه گذشته دست‌کم 8 کشته  - که 3 نوجوان را هم شامل می‌شود - بر جا گذاشت.
بیشترین کشتار سریال خونین کریسمس به ۲ ایالت کلرادو و تگزاس مربوط می‌شود. به گزارش تارنمای دالاس مورنینگ نیوز، فردای روز کریسمس 4 نوجوان تگزاسی در یک ایستگاه پمپ بنزین در شهر دالاس هدف شلیک‌های پیاپی یک نوجوان دیگر قرار گرفتند. پلیس منطقه گارلند در حومه دالاس اعلام کرد فقط یکی از این ۳ نوجوان زنده مانده‌ که حال او نیز بشدت وخیم است. پلیس هنوز نتوانسته انگیزه ضارب 14 ساله را که دستگیر شده تشخیص دهد.  
در حالی که رسانه‌ها هنوز در حال گزارش این قتل وحشتناک بودند، روزنامه «یو‌اس‌‌ای تودی» دوشنبه‌شب گزارش داد در مجموعه‌ای از درگیری‌های مسلحانه دیگر در ایالت کلرادو در قلب آمریکا، چندین نفر از جمله یک مامور پلیس کشته و زخمی شدند. به گزارش پل پازن، رئیس پلیس شهر دنور، یک مرد مسلح شبانه با حرکت در خیابان‌های این شهر اقدام به 7 مورد تیراندازی در مکان‌های مختلف به نیروهای پلیس و عابران کرد تا اینکه سرانجام در حومه این شهر در لیکوود، هدف گلوله ماموران قرار گرفت و کشته شد. تیراندازی‌های ضارب که هنوز هویت او توسط پلیس فاش نشده، 5 کشته و چندین زخمی شامل یک مامور پلیس برجا گذاشته است. شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، مردادماه گذشته در گزارشی اعلام کرده بود در حالی شمار کشته‌شدگان ناشی از خشونت با سلاح گرم در آمریکا طی سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۳ هزار نفر اعلام شد که این میزان مرگ‌و‌میر طی ۲ دهه گذشته بی‌سابقه بوده است و این آمار در سال جاری میلادی می‌تواند حتی وخیم‌تر شود. 
به گزارش این شبکه آمریکایی، بنا بر آمار ارائه شده از سوی آرشیو خشونت سلاح (GVA) در 6 ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی هم بیش از ۲۴ هزار آمریکایی بر اثر تیراندازی در سراسر این کشور کشته شده‌اند که ۸۰۰ نفر آنها نوجوانان زیر ۱۸ سال و ۱۷۴ نفر نیز زیر ۱۲ سال بوده‌اند. بنا بر این آمار، تنها طی یک هفته گذشته ۱۸ تیراندازی کشتار جمعی در ۱۲ شهر آمریکا رخ داده که در مجموع ۱۹ کشته و ۷۴ مجروح بر جا گذاشته است. در همین حال ماه گذشته شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اعلام کرد نیمی از کشورهای توسعه‌یافته جهان حداقل یک مورد تیراندازی کشتار جمعی بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ داشته‌اند و دیگر کشورهای جهان نیز طی ۲۲ سال گذشته بیش از 8 مورد را شاهد بوده‌اند اما آمریکا طی این مدت شاهد ۱۰۰ مورد کشتار جمعی با سلاح گرم بوده که ۲ هزار کشته و مجروح بر جا گذاشته است. 
در این گزارش آمده بود: ایالات متحده تنها کشور جهان است که شمار اسلحه در آن از شمار افراد بیشتر است. بنا بر داده‌های موسسه سوئیسی «اسمال آرمز سروی» ((Small Arms Survey (SAS) در ازای هر یکصد شهروند آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد. این آمار در قیاس با دیگر کشورهای جهان رقم بسیار بالایی است، چنانکه در منطقه‌ای همچون جزایر فالکلند، در ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۲ قبضه اسلحه وجود دارد و به این ترتیب در رتبه دوم پس از آمریکا قرار می‌گیرد. در یمن نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۳ قبضه اسلحه وجود دارد که این کشور را در رتبه سوم مالکیت سلاح در میان کشورهای جهان قرار می‌دهد.

Page Generated in 0/0057 sec