printlogo


کد خبر: 242178تاریخ: 1400/10/9 00:00
دور دنیا

حماس، دیدار عباس و گانتس را محکوم کرد
 سخنگوی جنبش حماس دیدار رئیس تشکیلات خودگردان با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را خنجری به پشت انتفاضه توصیف کرد و گفت این اقدام موضع فلسطینیان را که عادی‌سازی را رد می‌کنند، تضعیف می‌کند. دیدار تحقیر‌آمیز روز سه‌شنبه محمود عباس از اقامتگاه بنی‌گانتس در منطقه «روش هاعین» فلسطین اشغالی که نخستین دیدار از این دست طی ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود، واکنش‌های تندی در پی داشته است. تارنمای اسرائیلی واللا نیوز در گزارشی نوشت که آخرین حضور ابومازن در فلسطین اشغالی به سال ۲۰۱۰ در قالب یک نشست رسمی سیاسی با نتانیاهو بازمی‌گردد. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بامداد دیروز در واکنش به این رویداد شرم‌‌آور توئیت زد: «دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سوی همه میهن‌پرستان [فلسطینی] محکوم و مردود است و از روحیه ملی مردم فلسطین ما منحرف شده است... این نشست مصادف است با حمله شهرک‌نشینان [صهیونیست] به مردم ما در کرانه باختری که بر شدت جنایت سران تشکیلات خودگردان می‌افزاید و خنجری به انتفاضه در کرانه باختری اشغالی به ‌حساب می‌آید». سخنگوی حماس با بیان اینکه این اقدام عباس، شکاف سیاسی فلسطین را عمیق‌تر می‌کند، ادامه داد: «این اوضاع فلسطین را پیچیده می‌سازد، برخی از طرف‌های منطقه را که می‌خواهند با اشغالگران عادی‌سازی کنند، تشویق می‌کند و موضع فلسطین را که عادی‌سازی را رد می‌کند، تضعیف می‌کند». این دیدار در حالی انجام شده که بخش‌های مختلف کرانه باختری طی روزهای اخیر صحنه اعتراض فلسطینی‌ها به حملات مستمر شهرک‌نشینان صهیونیست و تخریب گسترده اموال آنها در این منطقه بوده است. همزمان با بسیج ده‌ها نفر از جوانان برقه برای حمایت از اهالی این شهرک در برابر حمله شهرک‌نشینان صهیونیست، نظامیان اشغالگر به شکلی گسترده در ورودی شهرک برقه مستقر هستند. شهرک‌نشینان صهیونیست پیش‌تر نیز با سنگ به خودروی شهروندان فلسطینی در مسیر جنین به نابلس حمله کرده و به چند خودرو آسیب زدند.
***
ممنوع‌الخروجی 8 هزار ساله از فلسطین اشغالی
دادگاه رژیم صهیونیستی جلوی خروج یک شهروند استرالیایی از خاک فلسطین اشغالی را تا 8 هزار سال بعد گرفت. همسر سابق این مرد استرالیایی بعد از طلاق به دادگاه شکایت کرده و خواستار نفقه برای فرزندان‌شان شده بود.  دادگاه این رژیم نیز حکم کرده این مرد ۳ میلیون دلار به طور علی‌الحساب به همسر سابقش بدهد. جالب اینکه طی این حکم او نمی‌تواند پیش از ۳۱ دسامبر ۹۹۹۹ از فلسطین اشغالی خارج شود. او تنها کسی نیست که با این مشکل مواجه شده و صدها استرالیایی به دلیل پرونده‌های طلاق، در سرزمین‌های اشغالی گرفتار شده‌اند. 
***
نخست‌وزیر لبنان: 
حزب‌الله مثل احزاب سیاسی دیگر حق فعالیت دارد
«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیروز در کنفرانس خبری در کاخ نخست‌وزیری گفت لبنان با مشکلات و تهدیدات جدی و متعددی مواجه است و «راهی جز ایستادن و حل آن با کمک یکدیگر وجود ندارد». به نوشته وبگاه خبری النشره، میقاتی گفت اگر استعفایش به نفع لبنان می‌شد، حتما این کارا انجام می‌داد اما در شرایط فعلی این کار فقط اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. به گفته وی، دولت از ۱۲ اکتبر تاکنون هیچ جلسه هیأت‌وزیران نداشته و این موضوع به شکل زیربنایی بر کارآیی دولت تأثیر گذاشته است و از سوی دیگر نمی‌تواند کسی را مسؤول این رویداد بداند و همزمان به رایزنی‌های خود برای از سرگیری جلسات هیأت دولت ادامه می‌دهد. نجیب میقاتی در بخش دیگری از سخنان خود بدون اشاره به فشار کشورهای دیگر، به حزب‌الله اشاره کرد و گفت حزب‌الله همچون هر حزب سیاسی دیگر در لبنان می‌تواند فعالیت کند. او تأکید کرد این موضوع را قبول ندارد که لبنان تحت سیطره و تسلط دیگر کشورهاست.
***
کلیپ سعودی ‌علیه حزب‌الله سوژه طنز شد
طبق گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، عربستان در 7 سال گذشته بزرگ‌ترین بحران انسانی را در یمن به وجود آورده که چنین بحرانی در کل جهان بی‌سابقه است اما اکنون می‌بینیم عربستان با روش‌های مضحک نظیر ساختن کلیپ علیه حزب‌الله به دنبال خروج از باتلاق یمن است! محافل آگاه از فضای روابط ریاض - بیروت معتقدند رژیم عربستان با ادعاهای خود ضد حزب‌الله در وهله نخست قصد تشدید تنش‌ها با لبنان را دارد و در وهله دوم تلاش می‌کند خسارات جانی و مالی را که ارتش سعودی در جنگ یمن متحمل شده و همچنین جنایات ریاض ضدغیرنظامیان یمنی را توجیه کند.  «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی اخیرا در جریان یک کارزار تبلیغاتی بزرگ که تصور می‌کرد بسیار تاثیرگذار باشد، یک ویدئوی کارگردانی شده منتشر کرد که در آن ظاهرا یکی از به اصطلاح مسؤولان حزب‌الله با عنوان جعلی «سرتیپ عبدالله یحیی الحاکم» که ادعا شده همان رئیس هیات اطلاعات دولت نجات ملی یمن ملقب به «ابوعلی الحاکم» است، درباره وقایع جنگ تحمیلی به یمن صحبت می‌کند. گاف‌های پرشمار و حتی گاه کمدی در این کلیپ اما باعث شده کاربران شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها در یمن، بلکه در لبنان، سوریه، عراق و دیگر کشورهای عربی، خود ترکی المالکی را مورد تمسخر قرار داده و او را کارگردانی بد و بی‌تجربه حتی در تبلیغات رسانه‌ای و بعد از شکست ائتلاف متجاوز در جبهه‌های مختلف جنگ یمن توصیف کنند.  نه تنها فردی که نقش یکی از به اصطلاح مسؤولان حزب‌الله را در این ویدئو بازی می‌کند، در سخن گفتن الکن است و انگار جملات را از قبل حفظ کرده، گاف‌های دیگری چون نشان دادن آرم حزب‌الله روی لپ‌تاپ به رغم ادعای ویدئو مبنی بر حضور مخفیانه این سازمان در یمن، ائتلاف سعودی را سوژه طنز کرده است.

Page Generated in 0/0052 sec