printlogo


کد خبر: 242199تاریخ: 1400/10/9 00:00
اخبار

مخبر در جلسه ستاد تنظیم بازار:
با افزایش بازرسی‌ها از احتکار جلوگیری شود
جلسه کارگروه تنظیم بازار ظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت بازار و قیمت اقلام و کالاهای پرمصرف خانوار ارائه و تصمیمات لازم برای تنظیم بازار و بازدارندگی از تخلفات اتخاذ شد. در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری، سخنگوی دولت، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز حضور داشتند، فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری که در سبد مصرف خانوار جایگاه بیشتری دارند، تعیین شد. 
محمد مخبر در این جلسه بر ضرورت تشدید نظارت و بازرسی‌ها برای جلوگیری از گرانفروشی و افزایش بی‌رویه برخی قیمت‌ها تاکید کرد و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های نظارتی باید با بسیج همگانی از افزایش غیرمنطقی و غیرمتعارف قیمت‌ها جلوگیری کنند. 
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم اقدامات بازدارنده برای پیشگیری از احتکار افزود: همه دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و امنیتی موظفند با نظارت جدی و افزایش بازرسی‌ها، از احتکار کالاها ممانعت به عمل آورند.
***
طلب ایران از عراق ۵ تا ۷ میلیارد دلار است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بخش خصوصی ایران در موضوع وصول مطالبات از عراق، مشکلی ندارد و وصول مطالبات این بخش با روش‌های مختلف انجام می‌شود. یحیی آل‌اسحاق افزود: بخش خصوصی وصول‌ طلب خود بابت ارائه خدمات و اجرای طرح‌های صنعتی در عراق را از طریق صرافی‌ها یا مجاری دیگر انجام می‌دهد که ممکن است هزینه‌ای از این بابت متحمل شود اما اینکه در این میان طلبی از بین رفته باشد، صحت ندارد. 
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: حجم مبادلات تجاری میان ایران و عراق تا ماه گذشته حدود 8 میلیارد دلار بود که این میزان تا پایان سال به 10 میلیارد دلار خواهد رسید، البته اگر مبادلات غیررسمی مانند بازارچه‌های مرزی را به این میزان اضافه کنیم، حجم مبادلات بیشتر خواهد شد، این در حالی است که حجم مبادلات 14 میلیارد دلاری را هم ثبت کردیم، ضمن اینکه هدف‌گذاری انجام شده برای حجم مبادلات ۲ کشور، 20 میلیارد دلار است که این شدنی است. 
وی درباره روابط بانکی، نقل و انتقال پول و‌ طلب ایران از عراق گفت: ما با عراق به طور مستمر یک حساب جاری داریم، یعنی به صورت مداوم انرژی از جمله گاز به عراق صادر می‌کنیم و به صورت مستمر پول خود را به اشکال مختلف دریافت می‌کنیم، از این رو مبلغ ‌طلب ما از عراق ثابت نیست اما به طور متوسط مطالبات ما از عراق 5 تا 7 میلیارد دلار است که البته این‌ طلب بیشتر مربوط به بخش ۲ دولت در عراق و ایران است. 

Page Generated in 0/0066 sec