printlogo


کد خبر: 242205تاریخ: 1400/10/9 00:00
اخبار

هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به کشور تردد کنند
رئیس‌جمهور عصر دیروز در جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بر تلاش همه‌جانبه برای رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج تاکید کرد و گفت: نخستین گام تحول در ساختار و سازوکار تصمیم‌گیری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه این شوراست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: دستیابی به نتیجه مطلوب در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها برای ایرانیان خارج کشور، نیازمند تحول در فرآیند است تا بر اساس آن، ایرانیان به این ادراک برسند که مسؤولان جمهوری اسلامی ایران قصد دارند به حقوق آنان توجه کنند. رئیس‌جمهور دغدغه‌مندی درباره مشکلات و نگرانی‌های ایرانیان خارج کشور را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید این احساس در بین دست‌اندرکاران و مسؤولان مربوط باشد که موفقیت ایرانیان خارج از کشور، موفقیت ایران است و هر آسیبی که آنها ببینند، به نوعی آسیب به کشور است و نیز این تلقی شکل بگیرد که آنها آبروی نظام و کشور هستند. رئیسی افزود: بر اساس قانون مدنی ایران که تابعیت را ریشه در خون و خاک می‌داند، نسل‌های دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور نیز ایرانی تلقی می‌شوند، هر چند تابعیت کشور دیگری را نیز داشته باشند. رئیس‌جمهور بر ضرورت تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل تأکید کرد و گفت: هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به داخل کشور تردد کنند و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این زمینه به نحوی باشد که ایرانیان بدون مانع و براحتی بتوانند به وطن خود تردد کنند. حجت‌الاسلام رئیسی گفت: شرایط انتقال پول به داخل کشور و افتتاح حساب از سوی ایرانیان خارج از کشور از دیگر اموری است که پیگیری و رفع مشکلات آن ضروری است و خبر تصمیم‌گیری در این باره باید بلافاصله به اطلاع ایرانیان خارج از کشور برسد. رئیس‌جمهور در ادامه بر ضرورت پیگیری و فعال کردن مدارس خارج از کشور تأکید کرد و گفت: وزیر آموزش‌و‌پرورش مشکلات این حوزه را با دقت پیگیری کند تا فرزندان ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این مدارس تحصیل کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش و جوسازی بدخواهان ملت ایران در ایجاد ترس و ناامیدی در بین ایرانیان خارج از کشور برای مراجعه نکردن آنان به ایران تصریح کرد: صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی، با فعالیت رسانه‌ای و تبلیغی این ادراک را ایجاد کنند که همه ایرانیان می‌توانند براحتی به داخل کشور مسافرت کنند. حجت‌الاسلام رئیسی همچنین بر اهمیت تسهیل در سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و گفت: این نوع‌ سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند حمایت، تضمین سود و امنیت است و سرمایه‌گذاران باید در عمل مشاهده کنند که از فعالیت آنها حمایت می‌شود. 
 
* تناقض در سخن و عمل، اعتماد مردم را مخدوش می‌کند
همچنین رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید صادق‌الوعد باشد و وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه دولت اعتماد مردم به این دولت است و تناقض در سخن و عمل این اعتماد را مخدوش می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسؤولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: اگر بنا بر ابقای مدیران زیرمجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابه‌جایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید، چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.
***
بازدید سرزده رئیس عدلیه از دادسرای کارکنان دولت
اژه‌ای: نگهداری و عدم ارجاع  بی‌دلیل پرونده‌ها از مظاهر فساد است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته به طور سرزده از دادسرای کارکنان دولت (ناحیه ۲۸ تهران) بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضایی به مردم و مراجعان در این دادسرا قرار گرفت. به گزارش میزان، رئیس قوه ‌قضائیه در جریان این بازدید، در حین حضور در شعب اجرای احکام این دادسرا، با تاکید مجدد بر نظارت مستمر بر واحدهای اجرای احکام تصریح کرد: واحد اجرای احکام بخشی است که تلاش‌های انجام شده در دادسرا، دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی را به ثمر می‌رساند، لذا باید از هر گونه تاخیر در اجرای احکام اجتناب شود. اژه‌ای در بخشی از بازدید خود از شعب بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، دلایل تفاوت موجودی پرونده‌ها در برخی شعب نسبت به شعب دیگر را جویا شد و به مسؤولان مربوط درباره راکد ماندن پرونده‌ها و عدم ارجاع به موقع آنها به شعب بازپرسی تذکر داد و ضمن برحذر داشتن مسؤولان دادسرای کارکنان دولت از نگهداری و عدم ارجاع غیرموجه و بی‌دلیل پرونده‌ها، این امر را از مظاهر فساد دانست. در جریان بازدید زمانی که رئیس عدلیه متوجه شد در مواردی عدم توازن در ارجاع پرونده‌ها به شعب مختلف بازپرسی کارکنان دولت وجود دارد، ضمن تذکر به دادستان تهران، دستور داد چنانچه رویه ارجاع پرونده‌ها در شعب بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تا یک ماه دیگر اصلاح نشود، نسبت به برخورد قانونی با مسؤول مربوط این بخش اقدام مقتضی به عمل آید.  یکی دیگر از توصیه‌ها و تاکیدات رئیس دستگاه قضا به مسؤولان دادسرای کارکنان دولت بویژه دادستان تهران، جلوگیری از هر گونه اخلال در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های حجیم به واسطه جابه‌جایی پرونده‌ها از یک شعبه قضایی به شعبه دیگر بود.  رئیس قوه ‌قضائیه همچنین در بخشی از بازدید خود، در سالن ملاقات مردمی دادستانی تهران که روزهای چهارشنبه میزبان حدود 100 مراجعه‌کننده است، حضور یافت و با معاونان دادستان و مردمی که جهت پیگیری مفاد پرونده خود و پیشبرد آن به این واحد مراجعه کرده بودند، به صورت ویژه به گفت‌وگو پرداخت و در همین راستا دستورات مقتضی را به منظور تسریع در رسیدگی‌ها صادر کرد.

Page Generated in 0/0091 sec