printlogo


کد خبر: 242219تاریخ: 1400/10/11 00:00
فروش سینماهای فرانسه و اسپانیا در مقایسه با روزهای پیش از کرونا نصف شد
سینمای اروپا زمین خورد

هرچند فروش سینماهای فرانسه و اسپانیا، سال ۲۰۲۱ به نسبت سال ۲۰۲۰ بالا رفت اما محدودیت‌ها و اکران کمتر فیلم‌های پرفروش، موجب شد فاصله با دوره پیش از کرونا بیش از ۵۰ درصد بماند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پنجشنبه گذشته اعلام شد فروش گیشه‌های فرانسه و اسپانیا به ترتیب 2/47 و ۴۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. 
آمار کل فروش بلیت در فرانسه برای سال ۲۰۲۱ برابر با ۹۶ میلیون قطعه بلیت بود که نشانگر افزایش فروش به نسبت رقم 2/65 میلیون بلیت سال ۲۰۲۰ است. 
آنطور که مهر به نقل از ددلاین گزارش کرده است، با این حال فروش گیشه در فرانسه و اسپانیا در مقایسه با پیش از کرونا - سال ۲۰۱۹ که 2/213 میلیون نفر در فرانسه به سینما رفتند یا سال ۲۰۱۸ که 2/201 میلیون نفر جذب سینماها شدند- هنوز فاصله زیادی دارد. 
به گفته یک مقام مسؤول در اسپانیا، فروش سینماهای این کشور سال ۲۰۲۱ هنوز با میانگین فروش در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۵۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. 
باید گفت با وجود امیدهای نسبی سال ۲۰۲۱ برای سینمای فرانسه و اسپانیا، عوامل متعددی در کاهش فروش گیشه موثر بودند که میزان تهدید سینماها به دلیل کرونا، کمبود فیلم‌های پرفروش هالیوودی، کاهش قدرت تولید در فیلم‌های داخلی و تاثیر منفی محدودیت‌ها برای حضور در سینماها از مهم‌ترین آنها هستند. 
سینماهای فرانسه تا ۱۸ مه ‌(اواخر اردیبهشت) تعطیل بودند و زمانی که کار خود را شروع کردند با اقبال زیادی روبه‌رو شدند و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تنها کاهش 2/23 درصدی مشاهده شد. با این حال اقبال به سینماها با ضرورت ارائه کارت واکسن از ۲۱ جولای ضربه خورد و از میزان سینماروها کاسته شد. 
در اسپانیا نیز به دلیل محدودیت در پذیرش سالن سینماها، در نیمه اول سال تنها ۵۹ درصد سینماها امکان پذیرش تماشاگر داشتند. 
بر مبنای آماری که از سوی «کامکست» در فرانسه ارائه شده (این موسسه تنها تعداد بلیت‌های فروخته‌شده را گزارش می‌کند نه میزان فروش در سینماها را)، اکران «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در این کشور از ۱۵ دسامبر باعث شد تا فاصله ۲۸ دسامبر رقم سینماروها به 7/11 میلیون نفر برسد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که این رقم 6/11 میلیون نفر بود چیزی کم ندارد. در اسپانیا نیز نمایش این فیلم موجب شد فروش سینماها به دوران پیش از پاندمی برسد و 17/10 میلیون دلار فروش ثبت شد. 
در فرانسه فیلم‌های فرانسوی کمی بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند و اسپانیا هم با اکران فیلم «بچه‌ها خوب هستند» ساخته سانتیاگو سگورا، توانست سهم فیلم‌های داخلی را بالا نگه دارد. 
هرچند بازار سینمای فرانسه در ماه‌های پاییز وضعیت شکننده و نامنظمی یافت اما ۲ فیلم «اسپایدرمن» و «زمانی برای مردن نیست» از مجموعه جیمز باند از عوامل جذب مردم به سینماها بودند. این ۲ فیلم به ترتیب 6/4 و ۴ میلیون نفر را به سینماها کشاندند. «تل‌ماسه» با 2/3 میلیون نفر در مکان سوم گیشه جا گرفت. در حالی که ۲ فیلم فرانسوی در مکان‌های چهارم و پنجم گیشه‌های این کشور جا داشتند. در مکان ششم «افسون» انیمیشن دیزنی، در مکان هفتم «F۹» از مجموعه «سریع و خشمگین» به ترتیب با 2/2 و ۲ میلیون تماشاگر جا گرفتند. مکان هشتم در اختیار یک فیلم داخلی بود و مکان‌های نهم و دهم را نیز «احضار» و «ابدی‌ها» با جذب 9/1 و 7/1 میلیون نفر به خود اختصاص دادند. 
در اسپانیا نیز «اسپایدرمن» با جذب 8/2 میلیون نفر در مکان اول فروش قرار گرفت. در این کشور سری نهم از فیلم‌های «سریع و خشمگین» با کشاندن 5/1 میلیون نفر به سالن‌های سینما فیلم دوم سال شد، در مکان سوم «ونوم» با فروش 4/1 میلیون بلیت و در مکان چهارم «بچه‌ها خوب هستند» با 5/1 میلیون بلیت جا گرفتند. «تل ماسه» با جذب 4/1 میلیون نفر در مکان پنجم و جیمز باند با جذب 19/1 میلیون نفر در مکان ششم جا گرفتند. «ابدی‌ها»، «گودزیلا در برابر کونگ»، «احضار» و «بیوه سیاه» دیگر فیلم‌های محبوب اسپانیا را تشکیل دادند.

Page Generated in 0/0059 sec