printlogo


کد خبر: 242235تاریخ: 1400/10/11 00:00
هیأت حاکمه آمریکا عامل ترور حاج‌قاسم سلیمانی

عباس گلرو *:  نقش منطقه‌ای حاج‌قاسم سلیمانی برای به هم ریختن بازی طراحی‌شده آمریکایی‌ها در منطقه بسیار ویژه بود، چرا که آنها بنا داشتند با استفاده از گروه‌های تروریستی منطقه، عراق و شامات را کاملا به کنترل خود درآورده و با یک تیر چند نشان بزنند. 
دشمنان می‌خواستند با اجرای برخی اقدامات در منطقه، ایران را محاصره کرده و متحدان جمهوری اسلامی را سرنگون کنند و در نهایت محور مقاومت را برای حمایت از رژیم صهیونیستی از پا درآورند، در حالی ‌که چنین اتفاقی با حضور میدانی حاج‌قاسم سلیمانی در منطقه به طرز معجزه‌آسایی خنثی شد و تمام نقشه‌های دشمنان به هم ریخت. بعد از شکست دشمنان از حاج‌قاسم سلیمانی در منطقه، آنها نقشه‌ای برای حذف حاج‌قاسم سلیمانی طراحی و اجرا کردند ولی اقدام آنها در ترور آن شهید والامقام به لحاظ حقوقی قابل پیگرد است، زیرا این اقدام آنها جنایتکارانه بوده و علیه یک مقام رسمی و علیه کشوری دیگر است. همچنین این ترور در کشور سوم رخ داده است. 
آمریکایی‌ها برای انجام این ترور از ۲ هفته قبل با حوادث ساختگی به دنبال فراهم شدن بهانه و مقدمات ترور بودند که از آن جمله می‌توان به حادثه حمله به یک پادگان نظامی آمریکایی‌ها در نزدیکی کرکوک اشاره کرد. 
 اسناد و مستندات ترور حاج‌قاسم سلیمانی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به‌ طور سیستماتیک دست به این جنایت‌ زده و پیش از آن زمینه‌چینی‌های زیادی کرده‌اند. نامه‌هایی از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به مسؤولان شورای امنیت و بخش‌های مختلف این سازمان مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها این جنایت را مرتکب شده‌اند ارسال شده است. 
 آنچه اتفاق افتاده را نمی‌توان تصمیم یک رئیس‌جمهور یا یک شخص دانست بلکه هر اقدامی در آمریکا به صورت سیستمی عملی می‌شود و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی، سرویس‌های جاسوسی، کنگره و سنا در ترور حاج‌قاسم سلیمانی دخیل هستند و عملا هیأت حاکمه آمریکا این اقدام را انجام داده است. لذا باید مطالبه ما در چرایی ترور و به شهادت رساندن حاج‌قاسم سلیمانی، از هیأت حاکمه ایالات‌متحده آمریکا باشد. پیگیری حقوقی چرایی به شهادت رساندن حاج‌قاسم سلیمانی توسط آمریکا باید در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شود، زیرا این جنایتی بی‌سابقه است که یک حکومت علیه کشوری دیگر و در کشور سوم دست به چنین اقدامی بزند. 
قوه قضائیه و معاونت بین‌الملل و حقوق بشر آن و همچنین وزارت امور خارجه کارهای خوبی برای پیگیری این اقدام جنایتکارانه ایالات‌متحده آمریکا در ترور حاج‌قاسم انجام و گزارشات خوبی را هم به مجلس در این باره ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد این موضوع به صورت جدی دنبال می‌شود اما انتظار این است پیگیری این مساله مانند موضوعات فراموش‌شده در تاریخ نباشد و هرگز از کنار آن نگذریم.
* رئیس کمیته روابط خارجی مجلس

Page Generated in 0/0061 sec