printlogo


کد خبر: 242249تاریخ: 1400/10/11 00:00
اخبار

درخواست وزیر راه‌وشهرسازی از دستگاه‌های دولتی
زمین‌های بلااستفاده را به ما بدهید
وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به زمین‌های در اختیار نهادها و موسسات دولتی از آنها خواست این زمین‌ها را برای اجرای نهضت ملی مسکن به وزارت راه واگذار کنند. 
رستم قاسمی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی 41 هزار واحد نهضت ملی مسکن استان قم اظهار کرد: بیش از 50 درصد از هزینه سبد خانوار در ایران برای شهروندان فاقد مسکن را اجاره‌خانه تشکیل می‌دهد و این وظیفه ما است که بتوانیم با یک تلاش جهادی تا پایان دولت طرح نهضت ملی مسکن را پیش برده و این افراد را صاحب خانه کنیم. وی افزود: نهضت ملی مسکن خواسته و نیاز مردم، تعهد دولت و قانون مصوب مجلس است و فرصت خوبی است که مردم بتوانند صاحب مسکن شوند. 
قاسمی با بیان اینکه قم جزو استان‌های پیشرو در نهضت ملی مسکن است، افزود: سهمیه هر استان در ۲ مرحله 2 میلیون واحدی نهضت ملی مشخص شده و خوشبختانه قم از سهمی که در مرحله اول برای این استان مشخص شده، پیشی گرفته است. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی با یادآوری اینکه حدود 89هزار نفر در قم برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: زمین‌های زیادی در شهر است که نیازی به الحاق ندارد و می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد. این زمین‌ها اکنون در اختیار نهادها و موسساتی است که بر اساس قانون جهش تولید مسکن و قراردادی که با سازمان ملی زمین و مسکن دارند، موظفند در صورت بلااستفاده ماندن زمین و عدم ساخت‌وساز، آنها را به دولت بازگردانند تا در نهضت ملی مسکن استفاده شود. 
قاسمی تصریح کرد: خواهش من این است مجموعه‌هایی که این زمین‌ها را در اختیار دارند و مازاد هم هست، آنها را بازگردانند. اکنون دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در پیک تقاضا قرار دارند و در آینده نیازی به ظرفیت بیشتر نخواهند داشت. حدود 1000 هکتار زمین در اختیار این موسسات قرار دارد که سهم استان -قم- در فاز دوم باید از همین زمین‌ها تامین شود. 
***
قیمت نفت در حال ثبت بیشترین افزایش سالانه طی 12 سال گذشته
در حالی که چیزی تا پایان سال 2021 باقی نمانده است، قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش یافت اما در مسیر ثبت بیشترین افزایش سالانه در 12 سال گذشته قرار دارد. قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش یافت اما به علت بهبود وضعیت اقتصادی و بیرون آمدن از رکود ناشی از همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های تولید که تولیدکنندگان بزرگ نفت اعمال کردند، در مسیر ثبت بیشترین افزایش سالانه در 12 سال گذشته قرار گرفت. 
بر این اساس هر بشکه نفت برنت 12/79 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا هم 54/76 دلار معامله شد. نفت برنت در مسیر ثبت افزایش 53 درصدی در سال 2021 و نفت خام آمریکا در مسیر ثبت افزایش 58 درصدی طی این سال قرار دارد که بیشترین عملکرد برای هر ۲ شاخص نفتی از سال 2009 تاکنون به شمار می‌رود. سال 2009 قیمت‌ها 70 درصد رشد کرده بود. 
***
سخنگوی گمرک اعلام کرد
بازگشت فعالیت مرز بازرگان به حالت عادی
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: صف ورود کامیون‌ها از سمت ترکیه به مرز بازرگان پس از ۷۲ ساعت تلاش شبانه‌روزی، به حالت عادی بازگشت. سیدروح‌الله لطیفی اظهار داشت: با افزایش ناگهانی ورود محموله‌ها به کشور به دلیل پایان سال میلادی و تشکیل صف‌های طولانی با اقدام جهادی گمرک و سایر سازمان‌های مستقر در مرز طی ۷۲ ساعت گذشته، پذیرش کامیون‌ها همراه با تخلیه همزمان همه محوطه‌ها افزایش یافت. 
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: شب گذشته (پنجشنبه) با ورود ۶۵۰ دستگاه کامیون به گمرک بازرگان، میزان ورود کامیون در ۷۲ ساعت گذشته به ۲ هزار و ۵۰ دستگاه رسید و بدین ترتیب صف ورود کامیون‌ها به گمرک گوربلاغ ترکیه و در نهایت ورود به گمرک بازرگان به حالت عادی بازگشت. 
لطیفی گفت: هماهنگی و همکاری همه سازمان‌های مستقر در مرز، برگزاری چند ملاقات مرزی با گمرک ترکیه، اقدامات جهادی شبانه‌روزی، حمایت‌های همه‌جانبه دستگاه دیپلماسی و نهادهای نظارتی، تخلیه سریع محوطه‌ها و ترانزیت داخلی محموله‌ها به دستور رئیس کل گمرک و سرعت گرفتن پذیرش کامیون‌ها با تقویت و استقرار نیروهای بیشتر موجب شد تا شاهد بازگشت روند عادی به این مرز باشیم.
***
آرامش و ثبات قیمت‌های بازار طلا در نخستین هفته زمستان
 بازار طلا در هفته نخست زمستان، هفته‌ای آرام و باثبات را پشت سر گذاشت و پیش‌بینی می‌شود این رویه در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. 
 بازار سکه و طلا هفته نخست زمستان را در آرامش و ثبات قیمت پشت سر گذاشت، به شکلی که قیمت سکه تمام در محدوده قیمتی ۱3 میلیون تومان در نوسان بود و اگرچه در برخی روزها وارد کانال ۱۳ میلیون می‌شد اما به کانال ۱۲ میلیون تومان هم عقبگرد داشت. 
سکه طرح جدید روز شنبه در آغاز هفته گذشته با نرخ ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد و روز بعد ۸۰ هزار تومان رشد قیمت داشت. 
بهای سکه در روندی افزایشی، روز دوشنبه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان داشت اما این روند تداوم نداشت و فردای آن روز دوباره به نرخ ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. 
سکه در روزهای پایانی هفته در کانال ۱۳ میلیون تومان دادوستد می‌شد، به این شکل که روز چهارشنبه ۱۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان و پنجشنبه ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید.

Page Generated in 0/0054 sec