محمد اسماعیلی*: وقتی صحبت از مردمسالاری دینی به میان میآید، یعنی مردم رکن اصلی و تعیینکننده یک حکومت دینی هستند و تهیه پیوست رسانهای یکی از تجلیات احترام به مردم در زمان اجرای طرحها و اقدامات ملی است.
این در حالی است که همه کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که وقتی پای مردم در اجرای طرحهای ملی در میان است، طبیعتا باید مردم از طریق رسانهها به صورت کامل در جریان کم و کیف اجرای طرح قرار گیرند و این همان چیزی است که امروز آن را پیوست رسانهای مینامند.
به عبارت سادهتر اگر مردم در جریان اجرای طرحی که با معیشت و زندگی آنها سر و کار دارد، قرار نگیرند، طبیعتا نمیتوان انتظار داشت در مراحل مختلف اجرای طرح، همکاری و همدلی لازم را داشته باشند.
به همین خاطر است که اهمیت طراحی یک پیوست رسانهای برای یک طرح ملی چهبسا از خود طرح نیز مهمتر باشد.
تهیه پیوست رسانهای در دنیای امروز با مشکلات زیادی همراه است که مهمترین آن تنوع و تکثر زایدالوصف رسانههاست که باعث نرسیدن تولیدات رسانهای به مخاطبان است. از آنجا که در این فرصت کوتاه امکان ذکر جزئیات و الزامات یک پیوست رسانهای وجود ندارد، تنها به گزارههایی درباره بایدها و نبایدهای پیوست رسانهای اشاره میکنیم و از متولیان و مسؤولان محترم درخواست میکنیم برای کاملتر شدن دانش خود در این زمینه به آثار مختلفی که به قلم اساتید این حوزه به رشته تحریر درآمده است، مراجعه کنند.
برای تهیه یک پیوست رسانهای باید از همه اشکال و قالبهای رسانهای موجود از جمله تهیه موشنگرافی، مصاحبههای تخصصی، گفتوگوهای ویژه خبری، گزارشات تحقیقی، کاریکاتور، طنز، مصاحبههای مردمی و حتی در صورت نیاز، فیلم و سریال نیز استفاده کرد.
در شرایط فعلی که مردم زندگی خود را در کنار گوشیهای تلفن همراه سپری میکنند و هر لحظه فضای مجازی عرصه را بر رسانههای سنتی تنگتر میکند، همه تولیدات رسانهای باید نسخه مناسب برای توزیع در فضای مجازی را داشته باشند. برای تهیه یک پیوست رسانهای تاثیرگذار باید از خبرهترین و حرفهایترین عوامل رسانهای استفاده کرد و کارهای غیرحرفهای و ضعیف نمیتواند به عنوان پیوست رسانهای تلقی شود.
پیوست رسانهای هر طرح بستگی کامل به وسعت و اهمیت طرح دارد به طوری که به هر نسبت که طرح فراگیرتر و مهمتر باشد، به همان نسبت نیز باید پیوست رسانهای از قوام و قدرت بیشتری برخوردار باشد.
برای مثال یکی از دلایل موفقیت طرحی چون هدفمند کردن یارانهها که در دولت دهم اجرا شد، مرهون همراهی و تلاش بیوقفه رسانه ملی بود.
پیوست رسانهای باید دارای زمانبندی دقیق و مناسبی باشد و چه بسا لازم باشد مدتها قبل از شروع طرح و از ابتداییترین مراحل طرح تا پایان اجرای طرح، تولیدات مناسب رسانهای در جامعه هدف توزیع شود.
در تهیه پیوست رسانهای باید از همه ظرفیتهای موجود کشور استفاده کرد که در این میان مشارکت شخصیتهای محبوب شامل هنرمندان، ورزشکاران، شخصیتهای علمی و فرهنگی و حتی مسؤولان ارشد نظام در آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در تهیه پیوست رسانهای همیشه باید جایی برای مخالفان طرح نیز وجود داشته باشد تا از این طریق ایرادات و اشکالات طرح بیان و برطرف شود و مردم نیز خود را در محاصره یک طیف فکری خاص احساس نکنند.
در تهیه پیوست رسانهای همیشه باید گوشه چشمی به میهمانان ناخوانده یعنی شبکههای معاند داشت و به صورت مداوم شبهات و شیطنتهای مطرح شده از سوی این شبکهها توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
در پایان بر این نکته تأکید میکنم که در شرایطی هستیم که در همه عرصههای کشور، تحولات و تغییرات چشمگیری در جریان است و دستگاههای اجرایی کشور باید بتوانند در کنار همه طرحها و فعالیتهای خود، بنا به فراخور اقداماتی که انجام میدهند، پیوستهای رسانهای مناسب تهیه و تولید کنند. فراموش نکنیم سرلوحه همه فعالیتهای رسانهای دشمن، مایوس و ناامید کردن مردم است و تهیه پیوستهای رسانهای گامی مؤثر در امیدآفرینی در کشور محسوب میشود.
* کارشناس مسائل سیاسی