printlogo


کد خبر: 242312تاریخ: 1400/10/13 00:00
گفت‌وگوی وطن‌امروز با دکتر شعیب بهمن، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره جایگاه سردار سلیمانی در مسیر توسعه ایران
زیربنای توسعه ایران، مرهون اقدامات میدان
بخش مهمی از توانایی چانه‌زنی ایران در مذاکرات هسته‌ای نتیجه قدرتی بود که حاج‌قاسم در جبهه مقاومت ایجاد کرد

سردار شهید حاج‌‌قاسم سلیمانی از بدو به دست گرفتن فرماندهی سپاه قدس انقلاب اسلامی 4 ماموریت کلان در منطقه و جهان را به عهده گرفت. این 4 ماموریت مهم عبارت بودند از: 
1- ایجاد و تقویت هسته‌های مقاومت 2- مقابله با سلطه‌گران جهانی بویژه در منطقه غرب آسیا 3- برقراری امنیت و صلح از طریق مبارزه با تروریسم 4- حفظ منافع ملی با ایجاد امنیت برای کشور 
اقدامات سردار سلیمانی در 4 مورد بالا به پشتوانه‌ای محکم برای دستگاه دیپلماسی کشور بدل شد تا آنجا که به عنوان برگ برنده ایران و اهرم فشاری پرزور در دست مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌توانست ایفای نقش کند. می‌توان گفت اقدامات ارزشمند شهید سلیمانی در پیشبرد منافع ملی در منطقه از فشار حداکثری آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته‌ای کاست و اساسا به واسطه توانمندی‌های منطقه‌ای ایران و تلاش‌های این شهید والامقام بود که امکان مذاکره‌ بین ایران و طرف‌های غربی درباره مسائلی مثل برجام به وجود آمد. حضور نظامی روسیه به نفع جبهه مقاومت در سوریه نیز مرهون جلسات و مذاکرات محرمانه سردار سلیمانی با رئیس‌جمهور و مقامات نظامی روسیه بود که توانست معادلات و مناسبات منطقه‌ای و جهانی را به سود ایران، سوریه و خط مقاومت تغییر دهد.  
***
* آقای دکتر! بعد از شهادت سردار سلیمانی، از سوی برخی جریانات فکری و سیاسی، شبهه‌افکنی‌هایی درباره تاثیرات سیاست‌ها و اقدامات سردار سلیمانی بر منافع ملی کشور مطرح شد، در پاسخ به این ادعاها، نسبت فعالیت‌های سردار سلیمانی با موضوع منافع ملی ایران را چگونه توصیف می‌کنید؟
برای پاسخ به این سوال به نظرم بهتر است ابتدا ما ماموریت‌ها و فعالیت‌های سردار سلیمانی را یک بازبینی و بازتعریف کنیم، سپس در خلال این بازتعریف مشخص کنیم این فعالیت‌ها در جهت منافع ملی کشور بوده یا در روند استیفای منافع ملی اختلال ایجاد کرده است؟ سردار سلیمانی در قامت فرماندهی سپاه قدس انقلاب اسلامی 4 هدف و مأموریت مهم را پیگیری می‌کرد. 
اولین هدف و مأموریت شهید سلیمانی، ایجاد هسته‌های مقاومت در کشورهای اسلامی و همچنین توانمندسازی هسته‌های موجود مقاومت بود. یعنی بعضی هسته‌ها مانند حزب‌الله با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بودند و سردار سلیمانی از ابتدا به دنبال حمایت و توانمند کردن این هسته‌های مقاومت بود و در یک بعد دیگر، هدف و مأموریت ایشان ایجاد هسته‌های مقاومت در کشورهای هدف و کشورهای منطقه بود. بنابراین هم ایجاد و هم توانمندسازی هسته‌های مقاومت و جریان‌ها و گروه‌های مقاومت، مأموریت و راهبردی ویژه برای سردار سلیمانی بود. خود این مساله در گذر زمان باعث شد عملا این جریان‌های مقاومت به عنوان جریان‌های قدرتمند در داخل کشورهای خودشان ایفای نقش کنند و حتی این قدرت را بتوانند به مبارزه با گرایش‌های تروریستی و همچنین گرایش‌های اشغالگرانه و سلطه‌گرانه تبدیل کنند. 
بنابراین جریان‌های مقاومت که سردار سلیمانی شکل داد یا از آنها حمایت و آنها را توانمند کرد، نه فقط در عرصه‌های سیاسی در داخل کشورهای خودشان مهم و تاثیرگذار هستند، بلکه هر یک به نحوی دارای تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی هم هستند. این گروه‌ها چه در حوزه مبارزه با تروریسم، چه در حوزه مبارزه با اشغالگری و چه در حوزه مبارزه با سلطه‌گری و زورگویی قدرت‌های بزرگ یا بازیگران منطقه‌ای نقش مهمی ایفا کرده‌اند و همین مساله در واقع به افزایش قدرت و توان ملی ایران هم چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی منتهی شده‌ است. 
 دومین مأموریت و هدف مهمی که سردار شهید سلیمانی به طور جد دنبال می‌کرد، بحث مبارزه و مقابله با سلطه‌گری در سطح جهانی بویژه در سطح منطقه‌ پیرامونی ایران بود؛ یعنی در هر جایی که اشغال رخ داده بود، در هر جایی که گروه‌های تروریستی به واسطه حمایت قدرت‌های بزرگ به وجود آمده بودند، سردار سلیمانی هم در آنجا حضور داشت و موفق شد دستاوردهای قابل توجهی در آن مناطق کسب کند. اینکه ما امروز می‌بینیم آمریکایی‌ها به آن شکل از افغانستان خارج شدند یک بخشی از آن مرهون سیاست‌ها و اقداماتی است که سردار سلیمانی در این کشور انجام داد. یا وضعیتی که امروز آمریکایی‌ها در عراق و صهیونیست‌ها در تقابل با گروه‌های مقاومت با آن مواجه هستند، بخش عمده‌ای از آن مرهون تلاش‌های سردار سلیمانی است. نباید از یاد ببریم در یک برهه تاریخی، اتحاد و ائتلافی از کشورهای عربی در برابر اسرائیل شکست خورد ولی امروز گروه‌های مقاومت آنقدر قدرتمند شده‌اند که براحتی نه تنها می‌توانند در برابر اسرائیل مقاومت کنند، بلکه می‌توانند حتی این رژیم را متحمل شکست‌های متعدد و بزرگی کنند. اینها همه بخشی از مأموریت‌ها و اقدامات سردار سلیمانی در منطقه به شمار می‌رود. 
سومین مأموریت و اقدام کلانی که سردار سلیمانی انجام داد که در پیوند با مأموریت‌های پیشین بود، امنیت‌سازی، ثبات‌سازی و صلح‌سازی در منطقه بود به نحوی که ایشان نقش بارز و غیرقابل انکاری در مبارزه با تروریسم و جریان‌های تروریستی در منطقه داشت. اگر مقابله با گروه‌هایی مثل داعش و انواع گروه‌های تروریستی دیگر در سوریه شکل نمی‌گرفت، امروز نه تنها تروریسم در سراسر منطقه غرب آسیا گسترش پیدا کرده بود، بلکه حتی می‌توانست امنیت کشورهای غربی بویژه کشورهای اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین‌ اقدامات و کارویژه‌های سردار سلیمانی قطعا مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه بود که ثمرات امنیتی آن قطعا به ایران هم رسیده است. 
چهارمین مأموریت بزرگ سردار سلیمانی، امنیت‌سازی در جهت پیشبرد منافع ملی ایران بود. ایشان جمله‌ای در

Page Generated in 0/0056 sec