printlogo


کد خبر: 242332تاریخ: 1400/10/13 00:00
نادر طالب‌زاده، دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» برنامه‌های این رویداد را تشریح کرد
سطح کیفی فیلم‌های عمار پایین نیست

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» با حضور نادر طالب‌زاده، دبیر در غیاب وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد برگزار شد. 
حمید صالحی، دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره عمار در ابتدای این نشست گفت: فراخوان این دوره از اوایل مهرماه منتشر شد که تا 30 آبان آثاری از سراسر کشور به دست ما رسید؛ بالغ بر ۳ هزار اثر به دبیرخانه رسید. در بخش فیلم، فیلمنامه، مستند، پویانمایی و... هم آثاری داشتیم. بیش از ۵۸۰ اثر در حوزه متن، سیناپس و... به دبیرخانه رسید. 
وی افزود: بیشترین آثار بعد از تهران، مربوط به خراسان رضوی، فارس، البرز و... است. امسال جشنواره ۱۸ دی‌ماه در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و اختتامیه را هم جمعه ۲۴ دی‌ماه در همین سالن خواهیم داشت. از روز ۱۹ تا ۲۳ دی اکران‌های مرکزی در سینما فلسطین خواهد بود. 
 
* پاسداشت محمد سرور رجایی
صالحی ادامه داد: ما امسال در افتتاحیه و اختتامیه پاسداشت ۲ نفر از جبهه انقلاب را خواهیم داشت؛ مرحوم محمد‌سرور رجایی، نویسنده افغانستانی که تابستان امسال ایشان را از دست دادیم، در اختتامیه هم پاسداشت آقای مسعود جعفری‌جوزانی را برگزار می‌کنیم که خالق آثار ماندگاری چون «شیر سنگی» و «در چشم باد» است. 
دبیر اجرایی جشنواره دوازدهم در ادامه گفت: مثل سال‌های گذشته اکران‌های مردمی را به‌ صورت حضوری در سراسر کشور خواهیم داشت که اکران‌کننده‌ها به ‌عنوان رابط جشنواره می‌توانند ثبت‌نام کنند. همچنین امسال بستر اکران مردمی آنلاین را رونمایی می‌کنیم. این بستر به شکلی است که هر کجا که امکان اکران حضوری وجود ندارد، مخاطبان می‌توانند از این بستر استفاده کنند. 
نادر طالب‌زاده، دبیر این رویداد هم در ادامه این نشست بیان کرد: جای وحید جلیلی خالی است. خوشحال شدم که یکی از سیاست‌گذاران اصلی عمار که شاهد دغدغه‌هایش در حوزه رسانه بودم، در صداوسیما مسؤولیت گرفته است. این نشان می‌دهد بستر عمار چقدر استخوان‌دار است. تقدیر این بود که ایشان به صداوسیما با ماموریت ایجاد تحول بروند. 
وی افزود: به نظرم این یک اتفاق مهم بود که کسی آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. اینکه عمار کانسپتی بود که بر آن اساس باید اقدام می‌شد، خوب است. ریشه‌های اصلی این موضوع را شهید آوینی ریخته بود، بستر آن هم سوره بود که آقای جلیلی در آن کار کرده بود. مشکل امروز ما این است که نصف دولتمردان این دولت و دولت قبلی نمی‌دانند راهبرد جمهوری اسلامی چه چیزی است. در حوزه جنگ نرم و تفکر، آن جایی که شعله جمهوری اسلامی خوب گرفت، عمار بود. 
کارگردان با‌سابقه ادامه داد: از اول انقلاب تا امروز گروه عمار بوده‌اند، یعنی جوانان پرفکر و پردغدغه که به اینجا آمده‌اند. ما امسال برای نخستین‌بار گروه‌های حرفه‌ای، تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای، فیلمبرداران کاربلد و... داریم. بچه‌هایی داریم که آثارشان را دیدم و به وجد آمدم. آنها را به برنامه خودم دعوت کردم، البته برنامه من هم محصول همین عمار است. 
وی با تأکید بر پیشرفت حرفه‌ای فیلمسازان جریان عمار گفت: امروز عمار شاهد فیلمی با استانداردهای «دیپورت» است که یادآور کارهای رابرت برسون است. این تنها یکی از کارهاست که برد بین‌المللی دارد. یکی از خصوصیات «عمار» این است که هویت انقلاب اسلامی در وجودش است. ما برخی جاها در عمار نگهبانان خوبی نبودیم که این هم به خاطر سن کم بچه‌هاست. مثلا سراغ حوزه‌های امنیتی نمی‌روند، البته سال گذشته فردی را داشتیم که فیلم خوبی در حوزه اقتصادی ساخت و از صاحبان یک ارگان تماس گرفتند و گفتند این فیلم را پخش نکنید در حالی که نقد خوبی داشت. در این قسمت‌ها فیلم کمی داریم، در حالی که در این حوزه کارهایی است که پول نامشروع ایجاد شده است.
طالب‌زاده بیان کرد: بچه‌ها باید دست به جراحی بزنند اما برخی آنها را می‌ترسانند. آقای محمدرضا شهبازی که کارهای طنز می‌سازد، روزی نقدی به فرزند یکی از مسؤولان داشت که چرا با وجود سن کم صاحب یک هلدینگ چند میلیاردی است اما به محض گفتن این حرف حالا 4 ماهی می‌شود که او را از روی آنتن برداشته‌اند! ما به عمود خیمه انقلاب اعتقاد داریم بنابراین باید نقد هم کنیم. حتی آخرین فرمان امام(ره) نادیده گرفته شده است. این نیازمند یک جراحی است. این در حالی است که صداوسیما، حوزه هنری و فارابی هیچ‌کدام این کار را نمی‌کنند، بنابراین باید بچه‌های انقلاب ضمن حفظ انقلاب، این کار را کنند. 
 
* امروز امید بیشتری به صداوسیما داریم
طالب‌زاده افزود: برای رسیدن به انقلاب، 14 قرن طول کشیده است، باید نترسیم، اصلا چه کسی می‌خواهد ما را بترساند؟ البته الان صدا و سیمای قوی‌تری داریم؛ امید بیشتری داریم تا حرف‌های بیشتری در صداوسیما بزنیم و آزادتر باشیم. یادم است در روزگاری به من می‌گفتند در برنامه راز سوالات پرت و پلا می‌پرسی، آن روز آقای جلیلی میهمان من بود و او هم بدون ترمز می‌رفت، گفتند برنامه را سریع‌تر جمع کنم. من به آنها چشم گفتم اما «چشم» را برای خودم می‌گفتم و بحث را ادامه دادم. 
برنامه‌ساز با‌سابقه تلویزیون ادامه داد: در این سال‌ها آنقدر حرف روی زمین مانده که من گاهی شب‌ها خوابم نمی‌برد. باید کارهایی در ابعاد بین‌المللی کنیم. همین امروز برای بزرگداشت حاج‌قاسم میهمانانی از آمریکا دعوت کرده‌ایم اما به آنها ویزا نمی‌دهند. می‌گویند کمیته‌ای در وزارت خارجه هست که اجازه ورود نمی‌دهد، من قدیم دست و پایی داشتم و به دنبال کار می‌رفتم ولی الان نمی‌توانم. اما این ریای آمریکا را چه کسی باید بگوید؟ باید خود آمریکایی‌ها بگویند اما حالا ۲ هفته است این کمیته اجازه نمی‌دهند. این مسائل باعث می‌شود گاهی اوقات شک کنم، برخی تحلیل‌ها نیاز به برنامه‌سازی و فیلمسازی دارد چون براحتی خرابکاری می‌شود. نخستین اقدام دولت قبل جلوگیری از برگزاری کنفرانس ما بود، فکر می‌کنند ما باید جلوی دهان‌مان زیپ بکشیم اما عمار دهانش را نمی‌بندد. 
 
* اصل جشنواره در اکران‌های مردمی است
طالب‌زاده در ادامه این نشست مطرح کرد: بچه‌های سفیر فیلم و آرمان مدیا با نخستین کارهای‌شان دیده شدند، این در حالی است که این یک سنت نبود. ما نمی‌توانیم به بچه‌ها بگوییم همه آثارتان را به این ور و آن ور معرفی می‌کنیم. با این حال باید فکری به حال این موضوع کرد تا بچه‌ها رها نشوند. باید تعهدی به آنها داشته باشیم اما همه کارها عالی نیستند که روی آنتن بیاوریم. این کار را به شکل سیستماتیک نمی‌توانیم انجام دهیم. 
دبیر جشنواره فیلم عمار درباره سطح کیفی آثار هم گفت: سطح کیفی آثار پایین نیست. 
صالحی هم گفت: اگر لیست آثار دوره‌های قبل را ببینید متوجه می‌شوید خیلی از آثار فروش میلیونی داشتند و برخی آثار هم در تراز یک جشنواره هستند. 
سعید خورشیدی، عضو شورای سیاست‌گذاری عمار هم در این نشست گفت: ما کیفیت را با پرداخت هنری اثر می‌سنجیم. همین امسال در جشنواره درباره شهدا کاری داریم؛ همین که فیلمسازی این سوژه را دیده واجد اهمیت کیفی است. 
وی توضیح داد: جشنواره عمار با «سازمان تماشا» تلاش کرده قوت خود را مبنی بر این بگذارد که در تمام سال با فیلم‌هایش کار برای ارائه داشته باشد. اصل جشنواره در اکران‌های مردمی رقم می‌خورد که به خود اکران‌کننده‌ها بازمی‌گردد. نقطه قوت جشنواره عمار اکران‌هایش در طول سال است.

Page Generated in 0/0059 sec