printlogo


کد خبر: 242338تاریخ: 1400/10/13 00:00
آغاز دور جدید رایزنی‌ها برای تشکیل ائتلاف اکثریت در پارلمان جدید
چارچوب هماهنگی به دنبال بیت شیعی واحد

گروه بین‌الملل: «عالیه نصیف» عضو ائتلاف دولت قانون دیروز جزئیات جدیدی از نشست رهبران ائتلاف «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی) که پنجشنبه پیش در منزل «سیدعمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی برگزار شد، فاش کرد. وی تاکید کرد که در این نشست یک تصمیم واحد مبنی بر عدم حضور جداگانه از جریان صدر در پارلمان عراق اتخاذ شد. عالیه نصیف در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «نشست سران چارچوب هماهنگی در منزل سیدعمار الحکیم که پنجشنبه پیش برگزار شد، شاهد بررسی روند دیدار هیات چارچوب با رهبر جریان صدر در الحنانه بود. پس از آن، حاضران در این نشست یک تصمیم راهبردی واحد اتخاذ کردند. وی با بیان اینکه تصمیمی که گرفته شد، این است که گفت‌وگو با رهبر جریان صدر ادامه یابد و بدون جریان صدر و به طور جداگانه در پارلمان حاضر نشویم، گفت: «در صورت عدم توافق با جریان صدر، این چارچوب با بیش از ۹۰ نماینده در حال حاضر، به عنوان فراکسیون بزرگ‌تر بر اساس ماده ۷۶ قانون اساسی در پارلمان حاضر می‌شود». نصیف پیش‌بینی کرد مذاکرات میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر به توافق منتهی شود، بویژه در سایه یک توافق قبلی با نیروهای سنی و کرد مبنی بر عدم ائتلاف با هیچ یک از احزاب سیاسی شیعی به صورت جداگانه مگر با یک بیت شیعی واحد، این امر محتمل است. پس از تایید نتایج انتخابات اخیر پارلمانی عراق، گروه‌های معترض به نتیجه انتخابات اعلام کردند که به منظور حفظ منافع ملی کشور با گذشت از حق خود، به رایزنی با گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه خواهند پرداخت و در نهایت دولت توافق ملی یا توافق سیاسی در کشور تشکیل خواهند داد. «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق چهارشنبه پیش (۲۹ دسامبر ۲۰۲۱) در نجف اشرف میزبان هیأتی از چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی بود. پس از این دیدار، رهبر جریان صدر عراق طی پستی در توئیتر از تلاش برای تشکیل یک دولت اکثریت ملی خبر داد و نوشت: «یک دولت اکثریت ملی، نه شرقی و نه غربی». رایزنی‌ها با جریان صدر همچنان ادامه دارد و چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی به دنبال تشکیل یک دولت توافق ملی است و هنوز رایزنی‌های ۲ طرف به نتیجه ملموسی نرسیده است. 
 
* رایزنی جریان‌های سنی برای ریاست پارلمان
 یک منبع سیاسی عراقی از دیدار قریب‌الوقوع «محمد حلبوسی» رئیس ائتلاف «تقدم» با جریان صدر طی روزهای آینده خبر داد. این منبع گفت: حلبوسی بزودی و چه‌بسا در هفته جاری با مقامات جریان صدر دیدار خواهد کرد و نشست مشابهی میان هیات چارچوب هماهنگی و ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» برگزار خواهد شد. منبع عراقی اعلام کرد: حلبوسی درباره ورود به ائتلاف راهبردی که خواسته‌های طرفین را برآورده کند و سازوکار اجرایی کردن این خواسته‌ها، رایزنی خواهد کرد. وی تاکید کرد: رهبر ائتلاف «تقدم» به جریان صدر به عنوان حامی برای تصاحب مجدد پست ریاست مجلس عراق می‌نگرد و حامی نامزدی است که جریان صدر برای نخست‌وزیر معرفی کند و بر اساس اطلاعات نام ۳ نفر یعنی «مصطفی الکاظمی»، «محمد توفیق علاوی» و «جعفر صدر» برای این پست مطرح می‌شود. منبع عراقی تصریح کرد: در مقابل هیات هماهنگی با ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» طی روزهای آتی رایزنی خواهد کرد. این نشست‌ها نقشه و زوایای روند سیاسی عراق و شکل ائتلاف‌بندی‌های سیاسی را روشن خواهد کرد. 
 
* پیش‌بینی ائتلاف «النصر» عراق درباره تعویق جلسه نخست پارلمان
ائتلاف النصر عراق از احتمال تعویق برگزاری جلسه نخست پارلمان این کشور به خاطر ادامه اختلافات درباره تعیین رئیس جدید آن خبر داد. به گزارش صوت العراق، سعد اللامی، عضو ائتلاف النصر عراق به ریاست حیدر العبادی در سخنانی با اشاره به موضوع برگزاری جلسه نخست پارلمان این کشور پس از تایید نتایج انتخابات اظهار کرد: تمام اطلاعات حاکی از آن است که جلسه نخست پارلمان به زمان دیگری موکول می‌شود یا در صورت برگزاری به صورت جلسه باز خواهد ماند. وی دلیل این مساله را عدم دستیابی احزاب به توافقات لازم برای تعیین رئیس پارلمان اعلام کرد. اللامی در این باره گفت: جلسه نخست پارلمان (درصورت برگزاری) منجر به اعلام فراکسیون اکثریت و همچنین تعیین رئیس و 2 معاون آن نخواهد شد، چراکه احزاب سنی در این باره به توافق دست نیافته‌اند. 
 
* فرآیند تشکیل دولت در عراق
طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر» وابسته به مقتدا صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» بزرگ‌ترین ائتلاف اهل سنت با ۳۷ کرسی در رتبه دوم و ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند. پیش‌تر دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد. پس از اعلام نتایج رسمی توسط کمیسیون عالی انتخابات، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق خواهان تشکیل جلسه پارلمان جدید ظرف ۱۵ روز خواهد شد. این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که اعضای پارلمان در نخستین جلسه رئیس پارلمان و ۲ معاون او را با رای اکثریت اعضا انتخاب کنند. پارلمان جدید هم باید ظرف ۳۰ روز از برگزاری جلسه اول، رئیس‌جمهور جدیدی برای عراق تعیین کند؛ رئیس‌جمهور جدید فراکسیون اکثریت پارلمان را مسؤول معرفی نخست‌وزیر و تشکیل کابینه خواهد کرد؛ نخست‌وزیر مکلف هم ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا دولت خود را به پارلمان معرفی کند و موافقت نمایندگان را بگیرد و پارلمان باید با برنامه کلی دولت جدید و نیز هر یک از وزرا با اکثریت آرا موافقت کند. در صورت شکست نخست‌وزیر در تشکیل دولت ظرف ۳۰ روز، رئیس‌جمهور نامزد دیگری را معرفی خواهد کرد که او باید ظرف ۱۵ روز و تا پایان مهلت ۹۰ روزه تشکیل دولت جدید، کابینه خود را معرفی کند. 
***
    آسوشیتدپرس: عراقی‌ها پرچم‌ آمریکا را لگدمال کردند     
در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» معاون فرمانده نیروهای حشدالشعبی در عراق، شهر «بغداد» پایتخت عراق روز شنبه شاهد راهپیمایی میلیونی مردم این کشور بود که از سراسر عراق خود را برای حضور در این راهپیمایی عظیم به بغداد رساندند. این راهپیمایی در گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی در خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس بازتاب داشت. البته این رسانه آمریکایی در گزارش خود جمعیت میلیونی در پایتخت عراق را کم‌اهمیت جلوه داد و نوشت: صدها نفر(!) با سر دادن شعارهای ضدآمریکای در پایتخت عراق در گرامیداشت سالگرد ترور ژنرال قدرتمند ایران و رهبر ارشد یکی از گروه‌های مقاومت عراق راهپیمایی کردند. طبق آنچه در گزارش آسوشیتدپرس آمده است، در برخی پلاکاردها در دفاع از خون به ناحق ریخته شده سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نوشته شده بود: «ما نمی‌گذاریم بعد از امروز در سرزمین شهدا بمانید». آسوشیتدپرس همچنین گزارش کرد که پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی روی زمین قرار گرفته بود و مردم از روی آنها رد می‌شدند و لگدمال می‌کردند. این رسانه آمریکایی در خبر خود به بخش‌هایی از سخنان «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نیز اشاره کرد که گفته بود: «ما چیزی کمتر از عقب‌نشینی کامل را به عنوان انتقام خون شهدای‌مان نمی‌پذیریم». ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ نیروهای تروریست آمریکایی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، سردار سلیمانی را به همراه ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رساندند.

Page Generated in 0/0060 sec