printlogo


کد خبر: 242341تاریخ: 1400/10/13 00:00
۲ دهه پس از به جریان افتادن پول واحد اروپایی، تردید‌ها درباره آینده آن تشدید شده است
توقف چاپ 500 یورویی در بیستمین سالگرد یورو

همزمان با جشن بیستمین سالگرد رواج یورو به عنوان واحد پول اتحادیه اروپایی، چاپ اسکناس‌های 500 یورویی متوقف شد. یورو ۳ سال پس از تولد نسخه الکترونیکی‌اش برای نخستین‌بار ابتدای ژانویه سال ۲۰۰۲ به شکل اسکناس و سکه در ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپایی به جریان افتاد و به زندگی ۳۰۰ میلیون نفر از آتن تا دوبلین گره خورد. به گزارش یورونیوز، از همان ابتدا برداشت مشترک مردم اروپا و کارشناسان مالی از واحد پول مشترک قاره‌ای این بود که یورو، چیزی جز سند کاغذی جاه‌طلبی فرانسوی‌های و فرصت‌طلبی آلمان‌ها به منظور محقق کردن ایده‌های تاریخی متخاصم‌شان برای رهبری اروپای واحد در یک پروژه مشترک نیست. حال بعد از گذشت ۲ دهه از رواج این پول که کشورهای عضو بانک مرکزی اروپا به 19 کشور افزایش یافته‌اند، یورو هنوز در محقق کردن هدف اولیه‌اش یعنی رقابت با دلار برای حفظ هویت اروپا در مقابل سلطه همه‌جانبه آمریکا ناتوان نشان داده است به طوری که این دوگانه‌نمای (پارادوکس) جدید تبدیل به مساله ذهنی بسیاری از اروپایی‌ها شده که آیا منطقه یورو زودتر فرومی‌پاشد یا خود اتحادیه اروپایی؟
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی اروپا مستقر در فرانکفورت، در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۷ کشور از ۱۹ کشور عضو منطقه یورو، چاپ اسکناس بنفش ۵۰۰ یورویی را متوقف کرده‌اند. با این حال اتریش و آلمان تا بیست‌و‌‌ششم آوریل (بهار سال آتی) به چاپ این اسکناس ادامه خواهند داد. به گفته بانک مرکزی اروپا، اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی همچنان معتبر و قابل استفاده در دریافت و پرداخت نقدی خواهد بود. 
مقر فرانکفورت ماه مه ۲۰۱۶ اعلام کرده بود صدور اسکناس ۵۰۰ یورویی را تا سال ۲۰۱۸ به دلیل نگرانی از پولشویی و تسهیل اقدامات مجرمانه متوقف خواهد کرد. این اسکناس درشت‌ترین قطعه کاغذی واحد پول مشترک اروپایی و درشت‌ترین اسکناس رایج در جهان در کنار اسکناس ۱۰۰۰ فرانکی سوییس محسوب می‌شود. به دلیل ارزش بالا و قابلیت حمل آسان، اسکناس ۵۰۰ یورویی از محبوبیت خاصی برای پولشویی و قاچاق برخوردار است. 
به گفته بانک مرکزی اروپا، اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی تنها 4/2 درصد اسکناس‌های در چرخه را تشکیل می‌دهند اما بیش از ۲۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند. تا پایان ماه نوامبر، ۵۲۱ میلیون قطعه اسکناس ۵۰۰ یورویی در چرخه پولی جهان بود. 

Page Generated in 0/0054 sec